Foto er-Raisuni

Gestart door abrid, 14/10/2005 om 16:41:04

abrid


Dora

dan moet je wel wat over die man vertellen a tawmat..

abrid

Citaat van: L_L op 14/10/2005 om 17:28:50
dan moet je wel wat over die man vertellen a tawmat..

Als je een beetje hebt gevolgd wat we in de afgelopen jaren hebben geplaatst dan had dat niet gehoeven.

Een hint. Hij was een Arifi n Yebala.

Dora

kom toch maar met zijn verhaal...

Tamza

Zo, wat een lekker ding.

Mauri

Azul xawem

wat ik over hem weet is dat hij een ajebri is van bni ârouss en die tevens ook een handlanger van spanjaarden was (colaborateur). Later werd hij opgepakt door Abdelkerim's troepen en en gevangen gezet in de gevangenis van Ajdir. tot hij na een paar jaar daar overleed (natuurlijke dood, hij was al oud).

Hadou

#6
Buddy Spencer??

abrid

Citaat van: Mauri op 14/10/2005 om 21:29:07
Azul xawem

wat ik over hem weet is dat hij een ajebri is van bni ârouss en die tevens ook een handlanger van spanjaarden was (colaborateur). Later werd hij opgepakt door Abdelkerim's troepen en en gevangen gezet in de gevangenis van Ajdir. tot hij na een paar jaar daar overleed (natuurlijke dood, hij was al oud).

Nican a tawmat. Hij werd in Tmassint vastgezet en daar overleed hij in 1925. Daar begraven zonder enige vorm van ceremonie.

Dobry Den

Voor zover ik weet was het geen colaborateur. Het was een rebel die graag zijn macht niet afstond. Ook niet aan Abdelkrim Elkhatabi. In de VS werd ie bekend door het ontvoeren van een beroemde Amerikaan en de Spanjaarden heeft ie het erg lastiggemaakt. Een zeer interessante man; ben blij dat ik eindelijk een gezicht zie achter al die verhalen. Er is trouwens een film over hem gemaakt waarin Sean Connery zijn rol vertolkt.

abrid

Citaat van: ! op 14/10/2005 om 21:44:17
Voor zover ik weet was het geen colaborateur. Het was een rebel die graag zijn macht niet afstond. Ook niet aan Abdelkrim Elkhatabi. In de VS werd ie bekend door het ontvoeren van een beroemde Amerikaan en de Spanjaarden heeft ie het erg lastiggemaakt. Een zeer interessante man; ben blij dat ik eindelijk een gezicht zie achter al die verhalen. Er is trouwens een film over hem gemaakt waarin Sean Connery zijn rol vertolkt.

Klopt zelfs Roosevelt heeft hem nooit kunnen pakken. Maar hij weigerde om met M. Abd el Krim samen te werken.

Mauri

#10
Citaat van: ! op 14/10/2005 om 21:44:17
Voor zover ik weet was het geen colaborateur. Het was een rebel die graag zijn macht niet afstond. Ook niet aan Abdelkrim Elkhatabi. In de VS werd ie bekend door het ontvoeren van een beroemde Amerikaan en de Spanjaarden heeft ie het erg lastiggemaakt. Een zeer interessante man; ben blij dat ik eindelijk een gezicht zie achter al die verhalen. Er is trouwens een film over hem gemaakt waarin Sean Connery zijn rol vertolkt.

Azul

ja, volgens hollywood.

Maar volgens historici, ooggetuigen en zelfs feitelijke gebeurtennisen, dan krijg je een hele andere beeld van hem (zoals zijn arrestatie door alkhetabi).
en ja klopt, toen hij een paar europese vreemdelingen ontvoerde, er waren naar aanleiding van dat: een boek en een film aan hem gewijd, maar het feit blijft wel dat hij tijdens de oorlog tegen spanjaarden, hun kant heeft gekozen (dus colaboreerde), en zijn arrestatie door Mohamed Abdelkrim Alkhatabi was niet voor niks geweest.

men kan 2 dingen doen:
geloven in feiten en ware gebeurde geschiedenis.
of
geloven in geregistreerde hollywood films.


Dobry Den

Citaat van: abrid op 14/10/2005 om 21:49:00
Klopt zelfs Roosevelt heeft hem nooit kunnen pakken. Maar hij weigerde om met M. Abd el Krim samen te werken.

Ja, dat had te maken omdat hij zijn macht niet wilde afstaan. Vind ik opzich niet raar.  Hij vocht op zijn eigen manier tegen de Spanjaarden en gebruikte hen ook om zijn macht in de Rif te verstevigen.

Mauri

Citaat van: ! op 14/10/2005 om 21:44:17
Voor zover ik weet was het geen colaborateur.

wat was de reden dan dat hij toen gearresteerd was?
het is wel een feit dat hij door abdelkarim gevangen is gehouden, en ook wat een feit is, dat hij in de gevangenis dood was gegaan ( ik dacht in ajdir, maar abrid had me gecorrigeerd, het was dus in tamassint)

Dobry Den

Citaat van: Mauri op 14/10/2005 om 22:09:17
Citaat van: ! op 14/10/2005 om 21:44:17
Voor zover ik weet was het geen colaborateur. Het was een rebel die graag zijn macht niet afstond. Ook niet aan Abdelkrim Elkhatabi. In de VS werd ie bekend door het ontvoeren van een beroemde Amerikaan en de Spanjaarden heeft ie het erg lastiggemaakt. Een zeer interessante man; ben blij dat ik eindelijk een gezicht zie achter al die verhalen. Er is trouwens een film over hem gemaakt waarin Sean Connery zijn rol vertolkt.

Azul

ja, volgens hollywood.

Maar volgens historici, ooggetuigen en zelfs feitelijke gebeurtennisen, dan krijg je een hele andere beeld van hem (zoals zijn arrestatie door alkhetabi).
en ja klopt, toen hij een paar europese vreemdelingen ontvoerde, er waren naar aanleiding van dat: een boek en een film aan hem gewijd, maar het feit blijft wel dat hij tijdens de oorlog tegen spanjaarden, hun kant heeft gekozen (dus colaboreerde), en zijn areestatie door Mohamed Abdelkrim Alkhatabi was niet voor niks geweest.

men kan 2 dingen doen:
geloven in feiten en ware gebeurde geschiedenis.
of
geloven in geregistreerde hollywood films.



Ik heb de film niet gezien. Mijn info haal ik uit respectabele literatuur. Hij is door Abdelkrim gearresteerd omdat hij zijn macht niet wilde afstaan aan Abdelkrim; niet om datgeen wat jij beweert. Hij wilde zijn macht in Arif behouden.

Mauri

#14
Citaat van: ! op 14/10/2005 om 22:13:28
Citaat van: Mauri op 14/10/2005 om 22:09:17
Citaat van: ! op 14/10/2005 om 21:44:17
Voor zover ik weet was het geen colaborateur. Het was een rebel die graag zijn macht niet afstond. Ook niet aan Abdelkrim Elkhatabi. In de VS werd ie bekend door het ontvoeren van een beroemde Amerikaan en de Spanjaarden heeft ie het erg lastiggemaakt. Een zeer interessante man; ben blij dat ik eindelijk een gezicht zie achter al die verhalen. Er is trouwens een film over hem gemaakt waarin Sean Connery zijn rol vertolkt.

Azul

ja, volgens hollywood.

Maar volgens historici, ooggetuigen en zelfs feitelijke gebeurtennisen, dan krijg je een hele andere beeld van hem (zoals zijn arrestatie door alkhetabi).
en ja klopt, toen hij een paar europese vreemdelingen ontvoerde, er waren naar aanleiding van dat: een boek en een film aan hem gewijd, maar het feit blijft wel dat hij tijdens de oorlog tegen spanjaarden, hun kant heeft gekozen (dus colaboreerde), en zijn areestatie door Mohamed Abdelkrim Alkhatabi was niet voor niks geweest.

men kan 2 dingen doen:
geloven in feiten en ware gebeurde geschiedenis.
of
geloven in geregistreerde hollywood films.



Ik heb de film niet gezien. Mijn info haal ik uit respectabele literatuur. Hij is door Abdelkrim gearresteerd omdat hij zijn macht niet wilde afstaan aan Abdelkrim; niet om datgeen wat jij beweert. Hij wilde zijn macht in Arif behouden.

ken je referenties geven waar je die informatie gehaald of gelezen hebt?
want er is een verschil tussen een roman en een historische boek.
veel van die schrijvers wisten niet eens wat zijn afkomst was, ze noemden hem de rifian, terwijl hij arabisch praat en ajebri was. dus geen arifi.

ik denk dat toen al hollywood bezig was met het beinvloeden van de opinie, want ze bliezen verhalen over een bandiet, terwijl een andere echte leider op dat moment heftig bezig was in een bevrijdingsoorlog tegen de bezettende spanjaarden. deze laatste zaak had normaal hun aandacht moeten hebben. en niet andersom. maar ja ieders zijn mening.