Marokko gaat door...........

Gestart door noemid, 14/10/2005 om 00:46:34

noemid

Marokko gaat door…………

Nee, niet naar de WK dus, maar wel met de schending van de mensenrechten. Waren het eerst alleen Marokkanen die eronder lijden, moeten ook de zwarte afrikanen eraan geloven, die mishandelt en gediscrimineerd worden.
Waarschijnlijk, (of niet natuurlijk) heb je gehoord van de duizenden zwarte Afrikanen die de Spaanse enclaves Mellila en Ceuta bestormden. Om illegaal in Spanje te komen. De Marokkaanse legertroepen (!) Bestormden kampen van de zwarte afrikanen die op hun kans wachtten om Mellila of  Ceuta in te dringen. Nou zou dat normaal kunnen zijn, maar DE MANIER HOE! De zwarten werden als ratten in bussen en vrachtwagens gestopt en werden meermalen in de westelijke Sahara gedumpt (ja, je leest het goed). Die doet ons erg aan de tijd van de slavernij toen de zwarten van west Afrika naar  Amerika werden getransporteerd. Nu is dat natuurlijk verleden tijd voor (o.a.) Nederland. Nederland heeft die daden ook erkend. Uitgeprosudeerden en zelfs illegalen die heden in Nederland worden opgepakt krijgen een vliegticket tot minstens de hoofdstad van hun land van herkomst.
Artsen zonder grenzen (waar (onze) Willem Alexander een lid van is) berichtte al aan het begin van de bestormingen dat ze ruim vijfhonderd immigranten te hebben aangetroffen in de Sahara. Wat denkt nou de verantwoordelijke voor deze praktijken wat het lot van deze immigranten is op 600 km afstand van de bewoonde wereld? Geen hart? Geen geweten? 
Volgens een Spaanse organisatie,  SOS racismo,  zijn zeker 2400 illegalen op deze manier gedumpt. Een deel daarvan was door Spanje aan Marokko geleverd. Madrid heeft de leveringen dan ook gestopt toen deze praktijken van de Marokkaanse regering bekend werden. 

Nu is dit natuurlijk niet gek van de Marokkaanse regering, zulke vergelijkbare praktijken zijn er al sinds de onafhankelijkheid. Zo zijn er in de Rif (Noord-Marokko) in eind 1958 en begin 1959 duizenden mensen vermoord en verkracht toen de Marokkaanse regering 20.000 soldaten van het 26.000 telende leger daar heen stuurde na demonstraties.
En zijn er honderden jongeren in 1984 opgepakt, gemarteld en seksueel geïntimideerd (sommigen van heel jonge leeftijd) toen de uitslagen van schoolexamens uitwezen dat ruim 80% van de schoongaande jongeren zakte voor zijn examen, (uiteraard waren degene die het wel haalden rijkeluiskinderen). Een recentelijk gebeuren van de schending van de mensen rechten is in Tamassint (omgeving van kust stadje Al hoceima) toen een paar honderd demonstranten uit een werden geslagen werden geslagen door middel van traangas en honden. Mee dan een huis om in te slapen een jaar na de beving van Al Hoceima wilden de demonstranten niet. En dan hebben we het nog niet of de pers die zowat volledig in de greep is van de staat en zowat de dagelijkse arrestaties van mensen uit de westelijke Sahara die pro onafhankelijk westelijke Sahara zijn. Natuurlijk hoor je dat allemaal niet, de RTM en 2M (Marokkaanse kanalen) zijn immers staats kanalen, en de buitenlandse media is nou niet echt welkom, vooral wat die kwestie betreft.
De doorsnee Marokkaan(se) of Nederland(se)(er) denkt bij het noemen van het land Marokko alleen aan kashba’s, mooie (zand)stranden, mooie gebergten en zelfs goedkope prostituees. Vooral nu het jaar 2005 in het licht staat in verband met het 400 jarige contact van Marokko met Nederland. Mijn verlangen (misschien eis?) Voor die doorsnee Marokkaan(se)/ Nederland(se)(er): kom achter wat achter de vergrendelde deur van de Kashba is! Daar waar het Bizar is!           

noemid

Eigen colum ;D

ik heb graag dat jullie kritiek leveren (voor deze keer dan :P)



azul azul

Sa3ieD

#2
Neem een cursus zinnen formuleren en noem mensen geen "de zwarten". Verder vind ik het geen stijl, "onze" willem alexander??? Verder vind ik het een ZWAAR geval van misbruik van de situatie om zo zielig te doen over de "amazigh" kwestie.

Zelf ben ik niet van mening dat de schuld volledig bij Marokko ligt, helemaal niet eigenlijk. Europa is gewend problemen af te wentelen naar arme landen, in dit geval dus ook. Marokko zit nu met de problemen die Europa heeft veroorzaakt. Wat moet Marokko nou met al die duizenden subsahara Afrikanen die weigeren hun nationaliteit kenbaar te maken. Ik zeg niet dat ze gedumpt moeten worden MAAR ik begrijp het wel, Europa dumpt die vluchtelingen ook gewoon in Marokko.

noemid

#3
Citaat van: Sa3ieD op 14/10/2005 om 00:57:08
Neem een cursus zinnen formuleren en noem mensen geen "de zwarten". Verder vind ik het geen stijl, "onze" willem alexander???

ah oke, een cursus zal ik niet nemen maar bedankt!

zwarten is inderdaad niet gepast. maar onze is het voor mij wel ;)


azul azul

noemid

bij nader inzien is zwarte afrikanen toch gepast (ze zijn het immers) negers is wat discriminirend is.....

azul azul

Samariaan

De manier hoe is zeker niet aanvaarbaar, maar zoals Sa3ied al duidelijk maakte Westerse landen doen dit soort praktijken al veel langer, al dan niet op een zogenaamde gecivilliseerde manier - in engeland stikt het bijvoorbeeld van de deportatie centra, en vertrekken er elke week speciale deportatie vluchten. RAM is jammer genoeg niet groot genoeg om hierin te voorzin.

Verder zijn er regelmatig schandalen zoals afgelopen jaar in italie, waarin ik meen aangestrande vluchtelingen op het eiland van Lamedusa geeneens de kans kregen om asiel aan te vragen en gelijk werden teruggestuurd, en nog meer van dat soort toestanden.

De EU werkt samen met EURO-MED  met mediterane buurlanden zoals Marokko mbt problemen als (illigale)migratie, en ik meen dat marokko de functie van wachtkamer aan het vervullen was onder deze samenwerking, (zodat asielzoekers EU-visas in marokko moesten afwachten - corrigeer me als ik t verkeerd heb - ik zie verder geen reden waarom deze mensen zolang zijn gedoogd daar aan de grens met Cueta)

Het blijft onontkenbaar dat een groot gedeelte van deze mensen gewoon economische vluchtelingen zijn, het is daarom niet aan een ontwikkelings land als marokko deze extra druk te moeten hebben.

noemid

oke...misschien is er onmacht, maar geef die mensen in godsnaam te eten voor je ze in de sahara dumpt!

ene, dat die asielzoekers niet de kans kregen een verzoek in te dienen voor asiel is niet te vergelijken met wat de marokkaans ergering deed, die mensen in de sahara gaan zkkr de dood tegenmoet. dat kun je niet zeggen van die in vliegtuigen zijn ovdergebracht)


azul azul

ameziane

Ik vind dat je een grote overgang maakt tussen de behandeling van zwarte Afrikanen(de manier waarop is af te keuren) en de slachtpartij van 58/59 in Arif. Dat zijn twee grootheden van een ander nivo.

noemid

Citaat van: ameziane op 14/10/2005 om 12:18:44
Ik vind dat je een grote overgang maakt tussen de behandeling van zwarte Afrikanen(de manier waarop is af te keuren) en de slachtpartij van 58/59 in Arif. Dat zijn twee grootheden van een ander nivo.


:$

maar die geef ik als voorbeeld, ik bedoel er ook mee: marokko is was zelfs tot uitmoorden van volkeren in staat laat staan dumpingen van mensen...


azul azul

Hadou

Citaat van: Ariri op 14/10/2005 om 00:46:57
Eigen colum ;D

ik heb graag dat jullie kritiek leveren (voor deze keer dan :P)
azul azul
Pas op met columns schrijven!! straks wordt je nog bedreigd!!! :D

Badis

De Europese media wijst met de beschuldigende vinger naar Marokko en heeft dagelijks laten zien hoe de Sub-Sahara afrikanen op een inhumane manier in de bossen leven, op hun wordt geschoten als ze proberen de barrières te bereiken en gedeporteerd of zomaar nergens midden in de Sahara worden gedumpt. Dit is allemaal waar ook, maar de Europeanen zetten zelf Marokko onder druk om dit probleem op te lossen terwijl men weet dat Marokko noch de moraal noch de middelen heeft om dit in goede bannen te kunnen leiden. Als de EU wil dat Marokko de mensen gaat opvangen en wel op een humane manier en mensenrechten respecterend dan moeten ze met heel veel geld komen en dan pas met de beschuldigende vinger wijzen.

allasian

Als wij berbers mogen worden genoemd waarom mogen zwarten dan geen zwarten genoemd worden ? subsaharanen is zo lang en men voelt al aan wat je geanticipeerd hebt. Als een zwarte trots is op zijn huidskleur waarom zou je em geen zwarte mogen noemen ?

Samariaan

Citaat van: allasian op 16/10/2005 om 23:33:59
Als wij berbers mogen worden genoemd waarom mogen zwarten dan geen zwarten genoemd worden ? subsaharanen is zo lang en men voelt al aan wat je geanticipeerd hebt. Als een zwarte trots is op zijn huidskleur waarom zou je em geen zwarte mogen noemen ?

Het is maar met welk plaatselijk paradigma je te maken hebt. "Black" is een officiele etnische classificatie bijvoorbeeld in Engeland. In Amerika zou dit niet meer worden geaccepteerd, en is het "African American"

*****

Ja, maar nu noemen ze zichzelf in de VS weer "nigga" dus ik kan het niet meer bijhouden hoor.

Inmiddels zet Marokko de Afrikanen netjes in een vliegtuig terug naar de hoofdstad van Mali. Goed he?
Pech voor al die Senegalezen en Ivorianen, maar goed. Leuker kunnen ze het niet maken en ook niet makkelijker. Mag Mali het opknappen.

Je zal maar mens zijn, en worden behandeld als een hoopje vuil dat naar de stoep van de buren wordt geveegd. En door die buren naar het volgende adres.

ameziane

Citaat van: m7 op 17/10/2005 om 10:58:51
Inmiddels zet Marokko de Afrikanen netjes in een vliegtuig terug naar de hoofdstad van Mali. Goed he?
Pech voor al die Senegalezen en Ivorianen, maar goed. Leuker kunnen ze het niet maken en ook niet makkelijker. Mag Mali het opknappen.
Alleen Malinezen worden naar Mali teruggestuurd. Dit was overeengekomen met de autoriteiten van dat land. Er is een vergelijkbare overeenkomst met Senegal, en dus worden alle Senegalezen op het vliegtuig gezet.