Hoofdmenu

letter Z

Gestart door DORO, 13/10/2005 om 21:28:08

DORO

Misschien is deze vraag al eerder gestelt.
Waarom die letter Z het symbool die imazighen dragen waar komt het vandaan en waarom juist Z ongetwijfeld heeft het wel een betekennis maar zelf heb geen idee.

Sa3ieD

Citaat van: DORO op 13/10/2005 om 21:28:08
Misschien is deze vraag al eerder gestelt.
Waarom die letter Z het symbool die imazighen dragen waar komt het vandaan en waarom juist Z ongetwijfeld heeft het wel een betekennis maar zelf heb geen idee.
Het is het meest primitieve symbool voor de "man" / de mens. 2 benen 2 armen 1 hoofd en............... Het symbool staat dan ook voor "de man", maar later is het meer een amazigh teken geworden. Waarom het als letter Z wordt gebruikt weet ik niet. De oorsprong van het teken is waarschijnlijk niet Berbers of zo maar gewoon een van de eerste tekeningen die de "mens" maakte, het eerste "geschrift" denk ik.

Dora

"de man" omdat ie 2 hoofden 2 armen en een hoofd heeft >:(....

noemid

Citaat van: L_L op 15/10/2005 om 00:40:39
"de man" omdat ie 2 hoofden 2 armen en een hoofd heeft >:(....

nou neey hoor. het symblool is een man ja, maar staat symbool voor alle Imazighen....


azul azul

noemid

Citaat van: Sa3ieD op 13/10/2005 om 21:46:03
Citaat van: DORO op 13/10/2005 om 21:28:08
Misschien is deze vraag al eerder gestelt.
Waarom die letter Z het symbool die imazighen dragen waar komt het vandaan en waarom juist Z ongetwijfeld heeft het wel een betekennis maar zelf heb geen idee.
Het is het meest primitieve symbool voor de "man" / de mens. 2 benen 2 armen 1 hoofd en............... Het symbool staat dan ook voor "de man", maar later is het meer een amazigh teken geworden. Waarom het als letter Z wordt gebruikt weet ik niet. De oorsprong van het teken is waarschijnlijk niet Berbers of zo maar gewoon een van de eerste tekeningen die de "mens" maakte, het eerste "geschrift" denk ik.

waarom hebben de chinezen niet ook zo een teken als het ´gewooon een van de eerste tekeningen die de "mens" maakte´???


azul azul

hannyball

heel simpel als je dat weet het is een deel van je dagelijks leven namelijk dat is de letter die wij het meest gebruiken en op verschilende klem tonen dus niet van zorro

Ben3men

#6
Het symbool Z van Imazighen, verwijst niet naar een man of een mens. Ik heb dit gelezen in www.tawiza.net en www.tawalt.com.

Arabische taal wordt de taal van DH genoemd, omdat de letter Dh alleen in het Arabisch voorkomt. Na het Amazigh opstand van de laatste jaren, schrijven Arabieren dat Tamazight  ook de taal van DH mag genoemd worden.. De letter DH komt ook in het Tamazight. De redenering van de Arabische schrijvers is:
1.   Arabische is de taal van DH.
2.   In het Tamzight komt de letter DH ook voor,
3.   dus Tamazight = Arabisch.

Mohammed Chafik noemde in zijn boek Tamazight "de taal van Z". De letter Z is de meeste voorkomende teller in het Tamazight. Dit klopt ook. Een Nederlander zei tegen mij dat de meeste Berberse namen die hij kent, bevatten de letter Z.

Het symbool Z verwijst naar ons taal, de taal van Z.


noemid

#7
Citaat van: Ben3men op 03/12/2005 om 20:08:47
Het symbool Z van Imazighen, verwijst niet naar een man of een mens. Ik heb dit gelezen in www.tawiza.net en www.tawalt.com.

Arabische taal wordt de taal van DH genoemd, omdat de letter Dh alleen in het Arabisch voorkomt. Na het Amazigh opstand van de laatste jaren, schrijven Arabieren dat Tamazight  ook de taal van DH mag genoemd worden.. De letter DH komt ook in het Tamazight. De redenering van de Arabische schrijvers is:
1.   Arabische is de taal van DH.
2.   In het Tamzight komt de letter DH ook voor,
3.   dus Tamazight = Arabisch.

Mohammed Chafik noemde in zijn boek Tamazight "de taal van Z". De letter Z is de meeste voorkomende teller in het Tamazight. Dit klopt ook. Een Nederlander zei tegen mij dat de meeste Berberse namen die hij kent, bevatten de letter Z.

Het symbool Z verwijst naar ons taal, de taal van Z.



haqadin weni siwren.....;)

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=6042.0

azul

Sa3ieD

Het is giswerk waar die Z vandaan komt. Er zijn allemaal verschillende standpunten over. Ik neem het standpunt in dat er over dat tekentje niet nagedacht is (zoals mensen nu teveel doen). Je kunt wel gaan lopen gissen over wat mensen meer dan 2000 jaar geleden dachten toen dat tekentje er was. Door die onzin uit te kramen over  Arabieren zit je er in mijn ogen zwaar naast aangezien dat tekentje er was voordat er uberhaupt Arabieren waren in noord Afrika. Het meest logische is dat het een primitief tekentje is wat bij alle culturen die voor het eerst een schrift ontwikkelde terug komt, waarschijnlijk hebben de chinezen en de indiers ook een soort gelijk tekentje. Denk ook dat het bij de oude egyptenaren gebruikt werd. Maar het gaat om de betekenis die er heden ten dage aan is gegeven, namelijk dat het de Imazighen symboliseert.

Ben3men

Citeer
Door die onzin uit te kramen over  Arabieren zit je er in mijn ogen zwaar naast aangezien dat tekentje er was voordat er uberhaupt Arabieren waren in noord Afrika.
Ten eerst dit is niet mijn theorie. Dit is wat ik gelezen heb in die twee sites.

Ten tweede de letter Z bestond inderdaad eeuwen lang. Maar deze letter was niet eeuwen lang het symbool van Imazighen. De Letter Z is pas gekozen als het symbool van Imazighen. Er zijn nog tientallen andere symbolen, en Z is gekozen als het enige symbool. Dit is pas in de laatste jaren gebeurt. Als je een symbool kiest, dan moet je reden voor hebben. Wat ik gelezen heb in tawiza.net en tawalt.com klopt volgens mij wel.

Z= de taal van Z = Tamazight.


Ben3men

Er wordt ook gevraagd waar verwijzen de kleuren in de Amazigh vlag?


De Amazigh vlag verwijst naar Tamazgha.

blauw
Tamazgha heeft twee zeeën: het middellandse zee en de oceaan.
Er lopen door Tamazgha ook veel grote rivieren zoals Malouia, Saboe, Aboe rakrak, Umo Arabie3, etc. Het water van Tamazgha is de blauw op de vlag.

geel
Tamazgha bestaat uit veel woestijn. De woestijn is vertegenwoordigt door de kleur geel op de vlag.

groen
Tamazgha bestaat ook uit groene gebieden. Zo wordt Tunesië ook wel "de groene Tunesië" genoemd.  In het Noorden van Tamazgha is er ook veel groen en natuur. Deze wordt in het vlag vertegenwoordigt door de groen kleur.

Ps. Dit is ook niet mijn theorie. Dit heb ik gelezen in www.tawiza.net (krant van Rif)  en www.tawalt.com (Libische onderzoek instituut).


Sa3ieD

Citaat van: Ben3men op 03/12/2005 om 20:31:33
Citeer
Door die onzin uit te kramen over  Arabieren zit je er in mijn ogen zwaar naast aangezien dat tekentje er was voordat er uberhaupt Arabieren waren in noord Afrika.
Ten eerst dit is niet mijn theorie. Dit is wat ik gelezen heb in die twee sites.

Ten tweede de letter Z bestond inderdaad eeuwen lang. Maar deze letter was niet eeuwen lang het symbool van Imazighen. De Letter Z is pas gekozen als het symbool van Imazighen. Er zijn nog tientallen andere symbolen, en Z is gekozen als het enige symbool. Dit is pas in de laatste jaren gebeurt. Als je een symbool kiest, dan moet je reden voor hebben. Wat ik gelezen heb in tawiza.net en tawalt.com klopt volgens mij wel.

Z= de taal van Z = Tamazight.


Ik heb nooit beweerd dat het jouw theorie was maar dat terzijde. We hadden het waarschijnlijk over 2 andere dingen, ik had het de oorsprong  van het tekentje wat voor de Z staat en jij had het over waarom er voor dat tekentje gekozen is als symbool voor Imazighen. In het laatste geval geef ik je dan gelijk, dan is de theorie aannemelijk.

Dat van de kleuren van de Amazigh vlag klopt, maar die vlag is toch gewoon iets van de laatste 15 jaar. Het is gewoon een culturele vlag zonder enige historische waarde. Maarja zoals ik eerder zei het gaat altijd om de betekenis die mensen er zelf aan geven.

Tamza

Citaat van: L_L op 15/10/2005 om 00:40:39
"de man" omdat ie 2 hoofden 2 armen en een hoofd heeft >:(....

Je bedoelt omdat ie een lul heeft.

noemid

Citaat van: Tamza op 03/12/2005 om 23:23:21
Citaat van: L_L op 15/10/2005 om 00:40:39
"de man" omdat ie 2 hoofden 2 armen en een hoofd heeft >:(....

Je bedoelt omdat ie een lul heeft.

dat meen je niet?


azul

Tamza

Nee, dat meen ik niet. Dat is gewoon een kaars in dat Amazighpoppetje ipv een lul. Maar dan zonder prikkeldraad erom heen.

HA HA HA HA HA

HUMOR

HA HA HA HA HA HA HA HA

Muhim. Bla.