Hoofdmenu

Giftig?

Gestart door 123etd, 12/10/2005 om 21:23:47

123etd

Wie heeft ooit van Bounif gehoord? Het schijnt een of ander giftig insect te zijn.
Vorig jaar toen ik in de Rif op vakantie was heb ik gemerkt dat men er heel bang voor is. Mij is verteld dat het lichaamsdeel waar men door zo'n beestje gestoken wordt gaat rotten. Hebben jullie dit ook een keer gehoord?

Maysa

Nooit van Bounif gehoord. Het gaat hier dus om een insect, kun je iets duidelijker zijn in je omschrijving. De grootste groep dieren op aarde zijn de insecten, en dat zijn er een hoop.
Gaat het hier om bijv. een insect dat kan vliegen, nacht/dagdiertje enz.
Misschien dat wij het diertje onder een andere naam kennen.

athsaynou

Ken geen Bounif.
Maar ik heb eerder gehoord dat er wel zo een beest is dat de deel waar je gebeten bent verotten gaat. Moet er niet aan denken.

Idir

bunif is een spin-achtig beestje ::)

Maysa

Citaat van: Idir op 14/10/2005 om 03:58:45

Wat bedoel je met spin-achtig beestje. Dat het beestje het uiterlijk van een spin heeft of dat het tot de klasse der spinachtigen behoort.
Weet je dan ook de Nederlandse benaming hiervoor.

Azjdhiedh

volgens mij heet een bunief, teek in het nederlands.
het gaat onder je huid zitten.

Maysa

Citaat van: Uchan op 14/10/2005 om 23:10:08

Van een tekenbeet gaat je huid niet "verrotten". Je kunt wel de ziekte van Lyme oplopen. Als de teek een lange tijd op de huid doorbrengt (dus niet gauw verwijderd wordt), zuigt hij zich vol met bloed. Misschien dat dit wordt geassocieerd met het "verrotten".

Idir

Citaat van: Uchan op 14/10/2005 om 23:10:08

Nee een teek is "tacedjuft" , dat is heel wat anders.

Idir

Citaat van: Maysa op 14/10/2005 om 23:02:21

Wat bedoel je met spin-achtig beestje. Dat het beestje het uiterlijk van een spin heeft of dat het tot de klasse der spinachtigen behoort.

Alle spinachtigen noemen wij bunif/ibunifen!

Maysa

Citaat van: Idir op 16/10/2005 om 17:47:13

Alle spinachtigen! Nou makkelijk is het wel, 90.000 beestjes die allemaal bunif heten (dit is het aantal beschreven soorten dit de klasse omvat).
Touwens je zegt zelf dat een teek tacedjuft heet en geen bunif (een teek is een spinachtige). Of bedoel je dat bunif het verzamelwoord is voor alle spinachtigen, dus de berberse vertaling hiervan.

Idir

Citaat van: Maysa op 16/10/2005 om 18:15:52
Citaat van: Idir op 16/10/2005 om 17:47:13

Alle spinachtigen! Nou makkelijk is het wel, 90.000 beestjes die allemaal bunif heten (ditis het aantal beschreven soorten dit de klasse omvat).
Touwens je zegt zelf dat een teek tacedjuft heet en geen bunif (een teek is een spinachtige). Of bedoel je dat bunif het verzamelwoord is voor alle spinachtigen, dus de berberse vertaling hiervan.

Ja dat is inderdaad wel makkelijk denk niet dat die 90.000 beestjes een Amazigh-naam hebben. Zoals elke taal moet ook tamazight regelmatig een beroep doen op de de "wetenschappelijkenamen" (Latijns) !
Dat jij een teek onder spinachtigen plaatst is ook alleenmaar omdat jij dat uit de boeken hebt ( de zogenaamde wetenschappelijke...) , De gemiddelde mens dus ook een Arifi vindt dat een teek echt niet spinachtigen hoort!

Maysa

Heb het inderdaad uit boeken, zou knap van me zijn als ik dat zomaar wist. Ik neem aan dat wat er in wetenschappelijke boeken staat niet niet uit de duim is gezogen. Er is onderzoek naar gedaan, alvorens het vermeld wordt.
Maar vertel jij mij dan wat een arifi wel verstaat onder spinachtigen. Bunif is een verzamelnaam, heb nu nog steeds geen idee om welk beestje het hier gaat. Of heten alle beestjes bunif.
Een spin, heet toch ook geen bunif? Of behoort deze ook niet tot de spinachtigen?

Ik wil enkel meer duidelijkheid over het diertje waar het hier omgaat. Anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Idir

Ja maar jij begint met een de hooiberg... ;)

Alles wat op een "huis en tuin spin" lijkt noemen wij bunif! Maar daar valt een teek dus niet onder... ::)

Tikinas

Wij zeggen abbou3 :)

Maysa

Citaat van: Idir op 17/10/2005 om 00:48:11

Ja maar jij begint met een de hooiberg... ;)

Alles wat op een "huis en tuin spin" lijkt noemen wij bunif! Maar daar valt een teek dus niet onder... ::)

oke prima, om welk beestje gaat het nu dan? Of kennen wij het beestje waar het hier om gaat in Nederland niet?
Dit is wat ik in mijn reacties vraag, heb hier nog steeds geen antwoord opgekregen.