Tatoeages weer in in Marokko

Gestart door rifman, 11/10/2005 om 12:53:53

rifman

terwijl veel Amazigh vrouwen in Nederland die onder invloed van Extremistisch imams uit het midden oosten hun tatoages laten weg laseren, is het in Marokko in bij jongeren.

twee artikelen uit AD

’Tatoeage maakt duidelijk waar een vrouw vandaan komt’

Mohamed Saadouni is als berberoloog verbonden aan het Bijbels Museum in Amsterdam. Hij vertelt dat het aanbrengen van tatoeages een kenmerkend gebruik was voor het berbervolk, de oorspronkelijke bewoners van het Marokkaanse Rif- en Atlasgebergte.
,,Het was lange tijd een soort make-upachtig gebruik. Aan de hand van tatoeages was vroeger te zien van welke stam of uit welke streek een vrouw afkomstig was. Maar ook persoonlijke motieven speelden een rol. Een vrouw kon bijvoorbeeld een tatoeage laten zetten ter herdenking aan haar overleden man of een andere dierbare,’’ zegt hij.

Saadouni kent het verhaal van een vrouw die eens haar keel van oor tot oor liet tatoeëren in de vorm van een ketting. Haar man was tijdens de Franse kolonisatie geketend afgevoerd en de tatoeage was voor haar een teken van verbondenheid.
Werd er ook op borsten of armen getatoeëerd, later doken de tekeningen alleen nog op in het gezicht en soms op de handen. Saadouni: ,,Zowel in Nederland als in Marokko zie je vooral oudere vrouwen met tatoeages in het gezicht.

Ze hebben dat vroeger al in hun pubertijd laten doen, door andere vrouwen. Het zetten van tatoeages is een echte vrouwenaangelegenheid, waarvoor gezocht werd naar plantaardige materialen. Houtskool bijvoorbeeld of bepaalde bladeren die een blauwe kleurstof afgeven.’’

Dat oudere vrouwen hun tatoeages laten weghalen, heeft volgens de berberoloog voornamelijk te maken met hun geloof, dat ze nu serieuzer nemen. ,,Tatoeages passen niet in de islamitische visie. Het wordt bijvoorbeeld gezien als verminking van het lichaam, doordat er wonden op het lichaam moeten worden gemaakt om tatoeages te kunnen aanbrengen.’’ Maar ook bijgeloof dat soms met de tekeningen gepaard gaat, wordt niet geaccepteerd. Sommige tatoeages werden aangebracht, omdat ze onheil zouden afweren.

De jonge generatie Marokkanen waagt zich wel weer aan tatoeages. Dezelfde tekens en motieven als vroeger worden gebruikt, al verwijzen ze niet meer naar een stam. De tatoeages zijn ook subtieler en meer verborgen. Saadouni ziet het gebeuren. ,,In Marokko is het echt een trend onder jonge mensen. Maar nu meer als uiting van identiteit.’’

Run Marokkaansen op lasercentra

Marokkaanse vrouwen die zijn opgegroeid in de berbercultuur, ontdoen zich massaal van traditionele tatoeages in het gezicht.
Lasercentra in Utrecht en Amersfoort spreken van een grote toeloop van Marokkaanse vrouwen. Ze hebben de tatoeages al in hun jonge jaren laten zetten, volgens eeuwenoud gebruik dat dateert van voor het ontstaan van de islam. Maar het gebruik verhoudt zich vaak niet meer tot de islamitische visie die de vrouwen er in de loop der jaren op na zijn gaan houden. Reden om de tatoeages te laten verwijderen.
In Laser Centrum Biltstraat in Utrecht bestaat eenkwart van de klandizie uit berbervrouwen die hun tatoeages laten weghalen. ,,In de zomer gaan ze vaak drie, vier weken naar Marokko en is het lastiger de tatoeages weg te halen. Dan wordt het pigment in de huid geactiveerd en zijn de vrouwen vaak wat donkerder,’’ zegt Bas Tonies van het centrum. ,,Maar in het voorjaar, de herfst en de winter komen hier al gauw vijftien vrouwen per week. In hele groepen met grootmoeders, moeders en kinderen.’’
In 2001 ging ALC-Lasertouch in Amersfoort van start aan de Arnhemseweg. ,,Sindsdien hebben we gemiddeld een à twee keer per week wel iemand die tatoeages uit het gezicht wil laten weghalen. Uit het hele land komen ze hiernaar toe,’’ zegt Kees Bierhoff.
Bierhoff treft vaak vrouwen die door andere vrouwen met houtskool zijn getatoeëerd, toen ze tiener waren. Maar ook plantextracten en zelfs verbrand plastic werd wel gebruikt om vrouwen van lichaamsversieringen te voorzien, weet Tonies. ,,Met een cactusnaaldje is het er ooit ingeprikt. Vergelijk het maar met de jeugdzonde van velen: het met een pen in de huid prikken van inkt tijdens lessen op school.’’
Hoeveel laserbehandelingen nodig zijn voor een tatoeage is verdwenen, hangt af van de diepte van de tatoeage. Doordat de kleurstof niet, zoals tegenwoordig gebeurt, onder druk is ingespoten, vergt behandeling minder tijd dan bij een ’gewone’ tatoeage.
De moderne laser slaat de kleurstofdeeltjes van de tatoeage als het ware kapot. De korreltjes komen vervolgens via de lymfevaten in de bloedbaan terecht en worden afgevoerd. Na zes weken wordt het proces herhaald. Totdat de tatoeage weg is.

Dora

het klinkt allemaal pracht en praal...maar weet dat vele vrouwen tegen hun zin in die tatoeages hebben moeten zetten.

ik raak snel uitgekeken dus als ik het zou doen dan doe ik dat met een stift ofzo..kan altijd weghalen :)

MBTiza

Citaat van: L_L op 11/10/2005 om 13:26:54
het klinkt allemaal pracht en praal...maar weet dat vele vrouwen tegen hun zin in die tatoeages hebben moeten zetten.

ik raak snel uitgekeken dus als ik het zou doen dan doe ik dat met een stift ofzo..kan altijd weghalen :)

tegen hun zin in? bij jullie misschien.

Dora

rifman

Ik zou graag meer weten over de bewering dat veel vrouwen tegen waren... Ik kan me voorstellen die sommige bang zijn geweest, maar volgens stelde juist een vrouw zonder tatoage niets voor .... En alle vrouwen wilden het zelf.

Dora

Citaat van: rifman op 11/10/2005 om 13:30:42

Ik zou graag meer weten over de bewering dat veel vrouwen tegen waren... Ik kan me voorstellen die sommige bang zijn geweest, maar volgens stelde juist een vrouw zonder tatoage niets voor .... En alle vrouwen wilden het zelf.

mijn mama vertelde dat vele meiden moesten laten zetten. ze werden vastgehouden zodat iemand het kon laten zetten...misschien waren er wel een aantal die het zelf wilden hoor, maar er waren wel degelijk een aantal die dat niet wilden.

maar goed, het gaat er nu even om dat het weer hipe is...hoorde dat de timazighien in frankrijk al een tijd met getekende tighaz rond liepen...

Samariaan

Citaat van: L_L op 11/10/2005 om 13:34:05
Citaat van: rifman op 11/10/2005 om 13:30:42

mijn mama vertelde dat vele meiden moesten laten zetten. ze werden vastgehouden zodat iemand het kon laten zetten...misschien waren er wel een aantal die het zelf wilden hoor, maar er waren wel degelijk een aantal die dat niet wilden.

Hm wie zouden hier achterzitten, extremistiche liberalen uit Katendrecht?

Dora

Citeer

Hm wie zouden hier achterzitten, extremistiche liberalen uit Katendrecht?

mensen die traditie in stand wilden houden..al ging het tegen de zin in van vele anderen..

Dora

Citaat van: rifman op 11/10/2005 om 12:53:53

terwijl veel Amazigh vrouwen in Nederland die onder invloed van Extremistisch imams uit het midden oosten hun tatoages laten weg laseren, is het in Marokko in bij jongeren.

dit klopt helaas wel, maar mijn mama heeft ze nog steeds hoor...ze wilde het ook weg laten halen maar velen zeiden tegen haar dat het niet uitmaakt omdat het gezet is in een tijd van "onwetendheid"...dus niemand stond erbij stil dat het misschien wel haram zou zijn...gezegend zijn die mensen want zou het echt erg vinden als mama ze weg laat halen...

Samariaan

Citaat van: L_L op 11/10/2005 om 13:46:38

dit klopt helaas wel, maar mijn mama heeft ze nog steeds hoor...ze wilde het ook weg laten halen maar velen zeiden tegen haar dat het niet uitmaakt omdat het gezet is in een tijd van "onwetendheid"...dus niemand stond erbij stil dat het misschien wel haram zou zijn...gezegend zijn die mensen want zou het echt erg vinden als mama ze weg laat halen...

dat zou wat meer algemeen bekent moeten worden. Dat weglaseren is verder ook onbetaalbaar.

Had een keer iemand ontmoet die bekeerd was, en had zijn armen en borst vol met tatoes (leeuwen, keltische letters en weet ik nog allemaal niet). maar hij piekerde er niet over om ze weg te laten halen, aangezien t zoals je zei in ontwetendheid gebeurde.

Tamza

Ze deden het tegen hun wil omdat het aanbrengen van een tattoo pijnlijk was. Lijkt me vrij logisch. Later zagen ze echter wel in dat het erbij hoort en dat je een tattoo moet hebben voor welke culturele, sociale of religieuze reden dan ook. Net als besnijdenis. Geen enkele jongen hier heeft volgens mij als kind gewild dat iemand zomaar een stukje van een zn piemel zouden afknippen. Ook logisch. Maar ze zijn er, denk ik, nu wel blij mee.

En voordat iemand aankomt met het argument dat religie en cultuur anders is: vergeet niet dat 1 van de redenen waarom vrouwen vroeger die tattoo aanbrachten een manier was om zich als moslimvrouw te onderscheiden van Joodse vrouwen. Had dus ook een religieuze functie. Of dat een goede reden is, is een andere discussie. Maar je moet iig wel wat cultuurrelativisme in acht nemen voordat je uberhaupt zo'n discussie aangaat.

Tamza

Ik vind het overigens tragisch dat al die vrouwen opeens die tattoo's willen verwijderen. Het zegt toch wel iets over de collectieve schaamte die de eerste generatie Imazighen in NL plots voor hun achtergrond voelen door debielen die roepen dat ze in de hel zullen belanden voor dat zgm 'achterlijke gebruik' dat deel uitmaakt van een 'achterlijke cultuur.' Ik kan me daar erg kwaad om maken.

Tamza

De moderne laser slaat de kleurstofdeeltjes van de tatoeage als het ware kapot. De korreltjes komen vervolgens via de lymfevaten in de bloedbaan terecht en worden afgevoerd. Na zes weken wordt het proces herhaald. Totdat de tatoeage weg is.

Is dit wel zonder gevaren trouwens? Kleurstoftroep komt via de lymfevaten in de bloedbaan terecht. Klinkt niet zo fris.

Eek!

Citaat van: Tamza op 11/10/2005 om 14:06:50

Is dit wel zonder gevaren trouwens? Kleurstoftroep komt via de lymfevaten in de bloedbaan terecht. Klinkt niet zo fris.

dat klinkt inderdaad heel ernstig...

groenebriefjes

hayhay tattoo bob in ariff ;D