amazigh activisten creeren een probleem II

Gestart door Dora, 07/10/2005 om 11:42:44

Dobry Den

Citaat van: eskimo op 10/10/2005 om 14:56:39
Je moet wel errug naief zijn of zware oogkleppen op hebben als je niet inziet dat verbetering van de economische situatie de hoogste prioriteit heeft voor de mensen in Arif. Daar heb je in mijn ogen echt geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, 1 tripje naar Arif is genoeg om hiervan overtuigd te raken.
Als jij vind dat de economische situatie de hoogste prioriteit heeft voor irrifyen, moet jij dat vinden; maar het doet niet af aan andermans intelligentie of gezichtsvermogen als ie niet met jou eens is. als eerste begon je over het belang van Imazighen die je later afzwakte naar alleen de groep Irrifyen. Het moet jou niet ontgaan zijn dat er buiten Arif ook Irrifyen wonen. En tot die groep zullen die 'individueen' ook behoren. Tis dus niet vreemd dat ze prioriteiten stellen die dicht bij hun staan. Om mezelf als voorbeeld te nemen, staat bij mij de economische situatie in Arif niet op de eerste plaatst als het gaat om het belang van de Imazighen. Mijn voornaamste motivatie voor het inzetten voor het Tamazight, zijn mijn eigen ervaringen; niet de situatie in Arif. Mijn prioriteit ligt daarom bij het Tamazight in Nederland. Dus geen gebrek aan inteligentie of toe aan een nieuwe bril, maar gewoon waar je interesses liggen; die voor een groot deel gevormd worden door je ervaringen en je omgeving. Wees dus een bietje minder arrogant, wil je?

Dora

niemand zal rechtstreekse beledigingen accepteren amazigh of geen amazigh, Allah swt of geen Allah swt
Als iemand mij verteld dat ik arabieren aanbid omdat ik de islam aanhang is het niet alleen belediging van de islam maar ook van mij
Direkt zou ik achterlijk wezen en niet willen denken zonder het boek!!!
Zo worden wij aangewezen en vaak genoeg!

tja...op de profeet vzmh werd er gespuugd en werd voor leugenaar uitgemaakt.
heeft m niet verzwakt maar alleen sterker gemaakt. zijn kracht putte hij uit zijn geloof en meditatie...geen tijd dus om zorgen te maken wat anderen over hem denken..en degene die wil volgen volgt anders kan ie omdraaien en verder gaan met zijn leventje


ik hoop dat het niet tenkoste is gegaan van je imaan, voorlopig merk ik op dat als ik met hun op gelijke voet wil debateren ik toch vaak voor achterlijk word uitgemaakt
Zij en dan wijs ik naar hun zonder te blozen, zijn neerbuigend en beledigend en zolang dat het het geval is, is debateren of toenadering onmogelijk
Zij moeten veranderen nogmaals omdat als ik verander het voor hun in moet houden dat ik hun standpunten deel
Noem maar het feit van scheiding van kerk en staat, hoofddoek, voeding, rechten, politiek en ga zo maar door
Ik ben dus echt van mening dat wij nooit maar dan ook nooit zullen verbroederen en het zij zo

nee juist niet a tawmat, je imaan wordt er echt heel sterk van. je zult zien dat ie eigenlijk sterker is dan je dacht, hoezo?...omdat je geconfronteerd wordt met iets anders en je gedwongen wordt om na te denken en te zoeken..als ik debateer met mensen die het met mij eens zijn heeft het debat geen zin vind je niet?

dat noemen we kortzichtigheid en onwetendheid in beiden gevallen niet de schuld van ons moslims maar van hun zelf dat zij niet de tijd namen om verder te kijken dan hun neus lang is!!

ewa Hoewa Gafoeroe Rahim..dus ga me daar niet mee bezig houden

Als de islam mij dat zou vertellen is dat mijn wet en dat is niet zo voor een atheist
Het is trouwens nonsense met dat positie gedoe, je moet kijken naar de lijn die te vinden is in de koran
Een lijn die begon met meer rechten toekennen aan de vrouw en nooit stopte, dus de islam zou meer rechten toegekend hebben aan de vrouw dan sommigen beweren
Dat veel feministen zeuren is deels terecht en deels lariekoek omdat zij als het beste voorbeeld een lkaffier nemen, die kent immers geen remmen op geen enkele vlak voor zowel man als vrouw!!

nu zeg je iets heeeeeeeeeeeel stoms. wij nemen geen vb aan de "kaffiera"...maar aan de gelijkheid die ver te zoeken is in vele islamtische landen. nu kan je natuurlijk zeggen de islam heeft meer rechten an de vrouw gegeven dan in de djahilya, maar waarom zien we dat niet terug dan?

nogmaals welke ruimte? zij hebben zeeën van ruimte en media etc om zich beter te informeren maar als zij halstarrig blijven bij hun beledigingen  hoef een moslim hen geen milimeter aan ruimte te geven om hun ziekte te verspreiden

info van de media is geen info. vind de islam die ze op tv ze3ma laten zien alles behalve reeel. dus stuur ze ajb niet naar de media. nee het is misschien onze taak...maar inderdaad als zij daar niet open voor staan dan houdt het op.
even goede vrienden...


druk jouw atheistische vrienden maar eens op de feiten want we kunnen niet blijven zweigen voor hun beledigingen

tja...mij beledigen ze niet..dus zal ook niet zo snel ze "op de feiten drukken"..


heb er nooit aan getwijveld (Y)dacht ik ook ja :)

heb nooit er aan getwijveld (Y)mooi

Nogmaals zij dienen de meerderheid te accepteren en respecteren en hun ongeloof niet anderen aan te praten
Een land besturen met atheisten zal zeker een probleem worden en dat word langzamerhand ook duidelijk zichtbaar
LL het gaat niet om wat zij in hun huiskamers doen dat intresseerd me geen moer
Maar het gaat om wat zij naar buiten uitdragen en waren wij zwakjes en naief op gebied van ons geloof dan was het dit geloof het zelfde vergaan als de overige godsdiensten(aanpassingen leugens etc)
Wij moeten strak bij onze geloofsbeleidennis blijven en ons niet aanpassen als het ook echt bewezen tenkoste gaat van het geloof!!
Ik weet dat er veel zwakkere broeders en zusters rondlopen, bij wie je maar flink aantal keren hoeft te zeggen hoe erg de islam is om hun anders te laten denken
De leugens van de verrader worden goed ingepakt en een niets-vermoedende moslim met alle gebeurtennisen tegenwoordig kan zo afdwalen
We zijn al zwak in onze imaan en mensen erbij hebben die de trend in stand houden van vernedering van ons geloof ben ik liever kwijt dan rijk
Subhannallah vanaf de komst van de islam tot 2005 laten zij ons niet met rust en blijven ze vernederen en pogingen doen ons te laten afdwalen!!
Liever een arabische moslim dan een amazigh atheist(gezien hun houding), moge nu duidelijk zijn wat ik er van denk wa sallaam o aleikoem

snap de gedachte niet zo. dus een gemeenschap moet alleen uit moslims bestaan anders kun je niet samen leven?. weet niet of jullie je dat realiseren hoor maar dat droombeeld van jullie zal echt nooit gebeuren. dus of we maken er samen werk van of we blijven voor altijd het vingertje wijzen en de ander beschuldigen van alle problemen.
als de profeet vzmh het niet is gelukt om de gehele mensheid op 1 lijn te krijgen, zal het ons zeker niet lukken...dus doe je ding en respecteer de ander svp.

wasalaam oe alaikoum bi rahma


Citeer

Dora

Citaat van: Izwan op 10/10/2005 om 01:57:37
Beste LL,
Ik heb met alle soort mensen (Atheïsten, moslims, homo’s, lesbo, oud, jong, meisjes, jongens, hoog gestudeerd, analfabeet, zwart, blanc) samengewerkt en ik heb het nooit als een probleem ervaren. Ik denk ook dat de meeste moslims geen moeite hiermee hebben.
Dit wordt een probleem pas als er machtsstrijd aan de gang is.
Op dit moment worden moslims in de hele wereld op alle fronten aangevallen. Het stoort me behoorlijk als iemand Imazighen problematiek misbruikt om moslims aan te vallen. Om deze reden ben ik meer geneigd de kant van de moslims te verdedigen.
Het verhaal dat moslims weinig zelfkritiek hebben, is het gewoon een instrument om moslims te dwingen met zichzelf bezig te houden i.p.v. voor hun rechten op te komen.
Het is hetzelfde tactiek die in Tamazgha tegen Imazighen wordt gebruikt: Imazighen moeten zich aanpassen en zich laten bewezen terwijl de elite onze op alle fronten blijven aanvallen.

P.S. Ik hecht veel waarden aan de rechtvaardigheid.

Trouwens, ik heb jouw bericht goed gelezen. Wat me opviel is:
Je wenst dat moslims hun opstelling gaan veranderen. T.o.v. atheisten lees ik geen wens, maar wel een constatering: dat ze aanvalleend en onfatsoenlijk KUNNEN gedragen.
Je ben te voorzichtigheid t.o.v. atheisten dan t.o.v. moslims. Het is niet rechtvaardig,  Awatjma. 

dat is dan heel goed van je. dat is alles wat ik vraag. rechtvaardigheid.

de reden waarom ik me meer bezig houd met de verandering van moslims is omdat wij een vb hebben gehad. iedereen verwijst daar steeds naar, maar niemand die het ook echt opvolgt. ik vind dat we kritisch moeten kijken naar onze gemeenschap omdat wij onze gemeenschap kunnen veranderen en moeten veranderen. heb je al eerder vermeld dat je jezelf altijd kunt veranderen, maar de ander veranderen gaat moeizamer...

ooit zei iemand tegen mij; waarom zou ik me moeten bezig houden met iemand die toch al vervallen is, daar is toch geen redden meer aan. kan me maar beter op de mensen focussen die nog te redden vallen....

Dora

Citeer
dus wat je hier zegt is dat het feit dat de atheistische activisten in de minderheid zijn ook meteen hun houding t.o.v. de meerheid rechtvaardigd. errrug rare redenering..... ::)


inderdaad; door samen te staan zul je meer bereiken, maar als iemand andere idealen heeft dan sta ik niet echt te springen om naast deze persoon te staan, omdat ik blijkbaar andere zaken belangrijker vind.

dat is wat jij er van maakt. verwijs je naar de berichten van hiervoor...anders ga ik weer in herhaling vallen...

Tikinas

Wat maakt het nou uit waarin je gelooft? We blijven allemaal Imazighen.

Timarzgha

tja...op de profeet vzmh werd er gespuugd en werd voor leugenaar uitgemaakt.
heeft m niet verzwakt maar alleen sterker gemaakt. zijn kracht putte hij uit zijn geloof en meditatie...geen tijd dus om zorgen te maken wat anderen over hem denken..en degene die wil volgen volgt anders kan ie omdraaien en verder gaan met zijn leventje
allereerst ll, de mensen die de profeet saws hebben aangevallen behoorden tot de groep der onwetenden en dat kun je niet zeggen van de mensen tegenwoordig
De islam kwam net kijken en was lang niet volgroeid tot een complete leidraad zoals wij die nu kennen
Los daarvan dulden veel sahaba des tijds ook geen vernederingen, kijkt u maar naar het voorbeeld waarin Hamza raw en de famillie van gadizja raw, de wetten die beledigend waren voor de moslims heeft vernietigd
Om over te gaan tot een oorlog moest hij wel geduld tonen oorlog is namelijk zeer ingrijpend

nee juist niet a tawmat, je imaan wordt er echt heel sterk van. je zult zien dat ie eigenlijk sterker is dan je dacht, hoezo?...omdat je geconfronteerd wordt met iets anders en je gedwongen wordt om na te denken en te zoeken..als ik debateer met mensen die het met mij eens zijn heeft het debat geen zin vind je niet?
Op basis van werderzijds respect en op gelijke voet wil ik wel debateren en open staan voor wat hun mening is
Maar debat op basis van belediging zoals het nu het geval is nee daar zou ik niet aan willen beginnen
Daarnaast betwijfel ik maar hoe erg je bij je islamitische gedachten zult blijven of misschien toch jezelf gaat aanpassen aan de te verwaarlozen minderheid
ewa Hoewa Gafoeroe Rahim..dus ga me daar niet mee bezig houden vergeving of geen vergeving hun kortzichtigheid is niet de fout van de moslim maar eerder hun manier van denkennu zeg je iets heeeeeeeeeeeel stoms. wij nemen geen vb aan de "kaffiera"...maar aan de gelijkheid die ver te zoeken is in vele islamtische landen. nu kan je natuurlijk zeggen de islam heeft meer rechten an de vrouw gegeven dan in de djahilya, maar waarom zien we dat niet terug dan?Mijn Allah swt!! Waar is er een islamitisch land ? ik zou meteen emigreren maar waar welk land?~
Er zijn veel goede moslims maar om van een heel land te spreken is onzin!!(en dat weet jij dondersgoed)
het feit dat je het niet terug ziet is omdat door meningen van buitenaf zoals sekten/belangen/westen en andere gezwel de islam op allerlei mogelijke wijzen willen beinvloeden
Zo hebben de mannen de islam misbruikt en zo deden de machthebber dat en nu is moderniteit de volgende vijand die de islam wilt misbruiken
Dame je word slechts gebruikt door het westen om zo het islamitisch gezinsleven af te slachten
De vrouw/man verhoudingen worden altijd aangehaald om onrust te zaaien tussen een echtpaar en met het oog hun te assimileren met het westers gedachtengoedZeg ik iets heel stoms?? ik denk het niet!
info van de media is geen info. vind de islam die ze op tv ze3ma laten zien alles behalve reeel. dus stuur ze ajb niet naar de media. nee het is misschien onze taak...maar inderdaad als zij daar niet open voor staan dan houdt het op.
even goede vrienden...Ja het is onze taak maar media is mensen werk
En alleen al als ik kijk naar het internet zie ik veel nuttige op waarheid gebasseerde sites, dus alleen mensen die niet willen leren zullen niet leren

snap de gedachte niet zo. dus een gemeenschap moet alleen uit moslims bestaan anders kun je niet samen leven?. weet niet of jullie je dat realiseren hoor maar dat droombeeld van jullie zal echt nooit gebeuren. dus of we maken er samen werk van of we blijven voor altijd het vingertje wijzen en de ander beschuldigen van alle problemen.
als de profeet vzmh het niet is gelukt om de gehele mensheid op 1 lijn te krijgen, zal het ons zeker niet lukken...dus doe je ding en respecteer de ander svp.

wasalaam oe alaikoum bi rahma
de profeet geloofde in liever een kleine club goede moslims dat een hele wereld met vage moslims
Kwaliteit voor kwantiteit, zie hoeveel tijd hij stak in mensen te overtuigen ;)
Voor de rest incallah met de kracht en macht van Allah swt zullen ooit de moslims inzien waar ze mee bezig zijn en verenigen
Een atheïstische wereld die goede moslims zal gaan leiden is nog meer onwaarschijnlijker en incallah onmogelijk
Kortom want dit is zo een topic waar je alles zult blijven herhalen, zij de atheisten zijn een te verwaarlozen minderheid die zich moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid en klaar is alie
Doen ze dat niet zullen zij uiteindelijk het onderspit delven niet wij wa sallaam


Ilizi

Citaat van: Timarzgha op 10/10/2005 om 21:22:10
tja...op de profeet vzmh werd er gespuugd en werd voor leugenaar uitgemaakt.
heeft m niet verzwakt maar alleen sterker gemaakt. zijn kracht putte hij uit zijn geloof en meditatie...geen tijd dus om zorgen te maken wat anderen over hem denken..en degene die wil volgen volgt anders kan ie omdraaien en verder gaan met zijn leventje
allereerst ll, de mensen die de profeet saws hebben aangevallen behoorden tot de groep der onwetenden en dat kun je niet zeggen van de mensen tegenwoordig
De islam kwam net kijken en was lang niet volgroeid tot een complete leidraad zoals wij die nu kennen
Los daarvan dulden veel sahaba des tijds ook geen vernederingen, kijkt u maar naar het voorbeeld waarin Hamza raw en de famillie van gadizja raw, de wetten die beledigend waren voor de moslims heeft vernietigd
Om over te gaan tot een oorlog moest hij wel geduld tonen oorlog is namelijk zeer ingrijpend

nee juist niet a tawmat, je imaan wordt er echt heel sterk van. je zult zien dat ie eigenlijk sterker is dan je dacht, hoezo?...omdat je geconfronteerd wordt met iets anders en je gedwongen wordt om na te denken en te zoeken..als ik debateer met mensen die het met mij eens zijn heeft het debat geen zin vind je niet?
Op basis van werderzijds respect en op gelijke voet wil ik wel debateren en open staan voor wat hun mening is
Maar debat op basis van belediging zoals het nu het geval is nee daar zou ik niet aan willen beginnen
Daarnaast betwijfel ik maar hoe erg je bij je islamitische gedachten zult blijven of misschien toch jezelf gaat aanpassen aan de te verwaarlozen minderheid
ewa Hoewa Gafoeroe Rahim..dus ga me daar niet mee bezig houden vergeving of geen vergeving hun kortzichtigheid is niet de fout van de moslim maar eerder hun manier van denkennu zeg je iets heeeeeeeeeeeel stoms. wij nemen geen vb aan de "kaffiera"...maar aan de gelijkheid die ver te zoeken is in vele islamtische landen. nu kan je natuurlijk zeggen de islam heeft meer rechten an de vrouw gegeven dan in de djahilya, maar waarom zien we dat niet terug dan?Mijn Allah swt!! Waar is er een islamitisch land ? ik zou meteen emigreren maar waar welk land?~
Er zijn veel goede moslims maar om van een heel land te spreken is onzin!!(en dat weet jij dondersgoed)
het feit dat je het niet terug ziet is omdat door meningen van buitenaf zoals sekten/belangen/westen en andere gezwel de islam op allerlei mogelijke wijzen willen beinvloeden
Zo hebben de mannen de islam misbruikt en zo deden de machthebber dat en nu is moderniteit de volgende vijand die de islam wilt misbruiken
Dame je word slechts gebruikt door het westen om zo het islamitisch gezinsleven af te slachten
De vrouw/man verhoudingen worden altijd aangehaald om onrust te zaaien tussen een echtpaar en met het oog hun te assimileren met het westers gedachtengoedZeg ik iets heel stoms?? ik denk het niet!
info van de media is geen info. vind de islam die ze op tv ze3ma laten zien alles behalve reeel. dus stuur ze ajb niet naar de media. nee het is misschien onze taak...maar inderdaad als zij daar niet open voor staan dan houdt het op.
even goede vrienden...Ja het is onze taak maar media is mensen werk
En alleen al als ik kijk naar het internet zie ik veel nuttige op waarheid gebasseerde sites, dus alleen mensen die niet willen leren zullen niet leren

snap de gedachte niet zo. dus een gemeenschap moet alleen uit moslims bestaan anders kun je niet samen leven?. weet niet of jullie je dat realiseren hoor maar dat droombeeld van jullie zal echt nooit gebeuren. dus of we maken er samen werk van of we blijven voor altijd het vingertje wijzen en de ander beschuldigen van alle problemen.
als de profeet vzmh het niet is gelukt om de gehele mensheid op 1 lijn te krijgen, zal het ons zeker niet lukken...dus doe je ding en respecteer de ander svp.

wasalaam oe alaikoum bi rahma
de profeet geloofde in liever een kleine club goede moslims dat een hele wereld met vage moslims
Kwaliteit voor kwantiteit, zie hoeveel tijd hij stak in mensen te overtuigen ;)
Voor de rest incallah met de kracht en macht van Allah swt zullen ooit de moslims inzien waar ze mee bezig zijn en verenigen
Een atheïstische wereld die goede moslims zal gaan leiden is nog meer onwaarschijnlijker en incallah onmogelijk
Kortom want dit is zo een topic waar je alles zult blijven herhalen, zij de atheisten zijn een te verwaarlozen minderheid die zich moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid en klaar is alie
Doen ze dat niet zullen zij uiteindelijk het onderspit delven niet wij wa sallaam


Azul
Het is jou toch gelukt om Islam bij de descussie te halen (y) voor meer info over Islam:
www.islaam-online.nl
AUB kan jij ons vertellen wat voor problemen creeren Imazighen?
Aqadi.

Timarzgha

Luister eens illizi de discussie ging over moslim en de topic starter had het over moslims, ik betrek dus niets
beter lezen cammeraad en voor jou heb je ook altijd nog http://www.atheisten.die.niet.kunnen.lezen.nl

Dora

Citaat van: Tikinas op 10/10/2005 om 21:03:28
Wat maakt het nou uit waarin je gelooft? We blijven allemaal Imazighen.

yip..dat is mijn motto..maar niet iedereen is het er mee eens..

Dora

tima, jij zult bij jouw mening blijven en ik bij die van mij.
als wij elkaar kunnen respecteren dan kunnen we dat ook bij anderen.

wasalam

Dora

ow ja timarzgha > ramadan mubarak a tawmat..we zijn al een week verder en heb je niet eens een gezegende ramadan toegewenst...schande!!

Izwan

Citaat van: L_L op 10/10/2005 om 20:47:06
[quote author=LL
dat is dan heel goed van je. dat is alles wat ik vraag. rechtvaardigheid.

de reden waarom ik me meer bezig houd met de verandering van moslims is omdat wij een vb hebben gehad. iedereen verwijst daar steeds naar, maar niemand die het ook echt opvolgt. ik vind dat we kritisch moeten kijken naar onze gemeenschap omdat wij onze gemeenschap kunnen veranderen en moeten veranderen. heb je al eerder vermeld dat je jezelf altijd kunt veranderen, maar de ander veranderen gaat moeizamer...

ooit zei iemand tegen mij; waarom zou ik me moeten bezig houden met iemand die toch al vervallen is, daar is toch geen redden meer aan. kan me maar beter op de mensen focussen die nog te redden vallen....
Als jij voor rechtvaardigheid vraag wees dan rechtvaardig.

Ik ben met je eens dat er chaos is. Dit spiegelt de situatie waar Imazighen zich in bevinden.
Je geeft aan dat je meer bezig ben met de verandering van moslims. Dit roept bij me veel vragen en ik hoop dat jij bereid ben om antwoorden op de volgende vragen te geven:
Wat wil jij hiermee bereiken?
Wat voor activiteiten onderneem jij om je doel te realiseren?
Wat heeft Imazighen problematiek hiermee te maken?
Waarom vind jij dat het prioriteit verdiend?

P.S. Wie zich zelf veranderd, levert een grote bijdrage aan het veranderen van zijn gemeenschap.
Verandering is niet automatische iets positief, het ook negatieve zijn.


Timarzgha

Citaat van: L_L op 10/10/2005 om 22:05:19
ow ja timarzgha > ramadan mubarak a tawmat..we zijn al een week verder en heb je niet eens een gezegende ramadan toegewenst...schande!!
haha jij ook lieverd ramadan moebarrak (Y)

Ilizi

Citaat van: Timarzgha op 10/10/2005 om 21:55:00
Luister eens illizi de discussie ging over moslim en de topic starter had het over moslims, ik betrek dus niets
beter lezen cammeraad en voor jou heb je ook altijd nog http://www.atheisten.die.niet.kunnen.lezen.nl
Azul
Weet jij dat volgens chariaa jij krijgt straf tot dood, omdat jij mij zonder bewijs beschuldigd van atheist zijn. En weet jij dat volgens Islam er voorwaarden zijn om iemand ahteist te zijn..?
Jij brengt Moslims en niet Islam meer schade dan wat jij denkt...

Dora

Citaat van: Izwan op 10/10/2005 om 22:10:49
Citaat van: L_L op 10/10/2005 om 20:47:06
[quote author=LL
dat is dan heel goed van je. dat is alles wat ik vraag. rechtvaardigheid.

de reden waarom ik me meer bezig houd met de verandering van moslims is omdat wij een vb hebben gehad. iedereen verwijst daar steeds naar, maar niemand die het ook echt opvolgt. ik vind dat we kritisch moeten kijken naar onze gemeenschap omdat wij onze gemeenschap kunnen veranderen en moeten veranderen. heb je al eerder vermeld dat je jezelf altijd kunt veranderen, maar de ander veranderen gaat moeizamer...

ooit zei iemand tegen mij; waarom zou ik me moeten bezig houden met iemand die toch al vervallen is, daar is toch geen redden meer aan. kan me maar beter op de mensen focussen die nog te redden vallen....
Als jij voor rechtvaardigheid vraag wees dan rechtvaardig.

Ik ben met je eens dat er chaos is. Dit spiegelt de situatie waar Imazighen zich in bevinden.
Je geeft aan dat je meer bezig ben met de verandering van moslims. Dit roept bij me veel vragen en ik hoop dat jij bereid ben om antwoorden op de volgende vragen te geven:
Wat wil jij hiermee bereiken?

een islamitisch gemeenschap die open staat voor anders denkenden. het is me gewoon opgevallen dat islamieten niets anders accepeteren. misschien wil ik te veel en te snel, maar hoop ik dat we er in kunnen gaan groeien. de levensovertuiging staat ons namelijk steeds in de weg als we iets willen ondernemen. vele moslims kunnen het niet combineren (atheisten trouwens ook niet :) )...hiervoor zei iemand liever een islamitische arabier dan een atheistische amazigh. over het algemeen ben ik het er mee eens, maar als we het gaan hebben over tamazgha en wat we ervoor kunnen doen, dan moeten we toch terug vallen op onze imazighen..moslim of niet. kijk naar je doel en baseer je samenwerking daarop.

Wat voor activiteiten onderneem jij om je doel te realiseren?

activiteit is wel erg ver gezocht, maar ben altijd in debat met anderen over zulke onderwerpen. ik werk zelf op een islamitische school en heb vele die zo denken als jullie. de 1 toont begrip en de ander niet. maar vooralsnog respecteren we elkaar.
ieder heeft zijn manier van het beleiden van zijn godsdienst, is helemaal niet erg maar blijf erover praten. wat me wel opgevallen is, is dat mensen anders kunnen reageren wanneer ze je persoonlijk kennen. ik weet namelijk zeker dat als het iemand was die zij niet kenden ze hem/haar als kaffier zouden zien. maar omdat zij mij kennen weten ze wel beter en oordelen ze minder snel in negatieve zin. daarom zeg ik ook altijd, leer de ander kennen. wie zegt dat de atheist ook echt atheist is?..wie zegt niet dat het niet te maken heeft met angst of onwetendheid?...


Wat heeft Imazighen problematiek hiermee te maken?

heel erg veel nu de amazigh gemeenschap uit verschillen bestaat.
als we een gemeenschap willen opbouwen dan moeten we de verschillen erkennen en een manier zien te vinden om met die verschillen om te gaan


Waarom vind jij dat het prioriteit verdiend?

omdat je niets kan opbouwen als er geen basis is. zoals in de bijbel staat : "bewerk eerst je grond voordat je een huis bouwt"...vond deze uitspraak altijd ijzersterk.

P.S. Wie zich zelf veranderd, levert een grote bijdrage aan het veranderen van zijn gemeenschap.
Verandering is niet automatische iets positief, het ook negatieve zijn. ligt er maar net aan op welke manier je het bekijkt