De naam Gzenaya....waar komt dat vandaan???

Gestart door weetikveel, 03/10/2005 om 11:46:16

Dora

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 07/10/2005 om 00:14:32
Citaat van: L_L op 07/10/2005 om 00:12:32
hoe heet die wijk weet je dat toevallig...misschien heb ik je wel gezien :)

zo een wijkje, met allemaal gaten in de weg, en daar ergens in de buurt zit een school, en met veel asht bou3enkoud, hahaha. ik heb daar spannende tijden beleefdt dit jaar, al je begrijpt wat ik bedoel.

volgens mij ben jij in koelz geweest...nee daar woon ik niet...

onze straat is alleen van asht bouankoud inderdaad...is geen school in de buurt wel een moskee...maar ach waar niet in maroc :)...

dus theyhat 3am aya di oujda

E3ber_Tastite

#31
A yiihhh, Oujda is wel vet, ik heb daar echt genoten dit jaar, maar is wel fucked up ver, van Arif en van Taza, dat heen en weer rijden was wel wat minder.


Dora

ja is pokke eind ja..ik ben ook even in taza geweest...

komt zij niet oorspronkelijk uit tara tazouxat

E3ber_Tastite

#33
Citaat van: L_L op 07/10/2005 om 00:24:31
ja is pokke eind ja..ik ben ook even in taza geweest...

komt zij niet oorspronkelijk uit tara tazouxat


Dora

achternaam??...en naam van ouders svp ;D

Dora

zie het wel verschijnen..ergens zullen wij vast wel familie zijn..de opa van jouw opa en daarvan weer de grrotmoeder zal vast een klein dochter hebben die iets met een verre familied hebben...dus enjoy the club

Dora


E3ber_Tastite

#37
Citaat van: L_L op 07/10/2005 om 00:26:40
achternaam??...en naam van ouders svp ;D

ya inspecteur Columbo, hahah, nee dat weet ik allemaal niet meer, maar jouw zullen ze zeker wel kennen.

weetikveel

Citaat van: Chatt zie arif op 06/10/2005 om 23:45:06
David hart stelt dat het woord hetzelfde betekent als FORNICATORS.Het is ook geen stamnaam die door de ighzanayen is aangenomen maar zo werden ze  tegen hun wil genoemd

Ik probeer hier geen ighzanay te beledigen maar het staat er echt.



dus......

ik vind zijn verklaring maar nergens op slaan....
Hij zegt dat het afstamt van "izinnayen" (zie: Tribe and society in rural Morocco, blz. 137), maar hij noemt geen (literatuur)bron waar dat uit kan blijken. Ook geeft hij geen verklaring; welk verhaal ligt daar achter?
Ik denk dat hij deze verklaring (dus dat het afstamt van izinnayen) slechts van respondenten heeft gekregen tijdens zijn veldwerk.....

een slechte wetenschapper is het dan, die blindelings vertrouwt op de informatie die de respondenten hem geven...


Maar dan nog...stel dat we die naam opgelegd hadden gekregen, dan zou er ook een andere naam bestaan die wij aan ons zelf zouden hebben gegeven...

Dora

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 07/10/2005 om 00:31:07
Citaat van: L_L op 07/10/2005 om 00:26:40
achternaam??...en naam van ouders svp ;D

ya inspecteur Columbo, hahah, nee dat weet ik allemaal niet meer, maar jouw zullen ze zeker wel kennen.

hahaha..vast wel ja..zal mama even navragen.

toch denk ik echt dat het te maken heeft met gzen.....

gzen = bedekken
aya (awyawya= elkaar

dus of we waren;

* hele goede moslims ;D
* begravenisondernemers
* strandliefhebbers die elkaar onder het zand bedekte
* boeren die flink wat aardappeltjes en andere groenten onder het zand stopten
* ..............................
* .............................

*****

"De liefde bedekt alles" (en verdraagt alles, en vergeeft alles et cetera) staat in de Indjiel.  Liefdevolle naam dus, als je het zo bekijkt.

Dora

Citaat van: m7 op 07/10/2005 om 11:16:31
"De liefde bedekt alles" (en verdraagt alles, en vergeeft alles et cetera) staat in de Indjiel.  Liefdevolle naam dus, als je het zo bekijkt.

best mooi toch...:)

weetikveel

interessant allemaal zeg...

eigenlijk zou een antropoloog of een historicus/historica onderzoek moeten verrichten naar gzenaya aangezien er niet veel op papier staat over de geschiedenis (wel wat in Hart's boeken, maar dat is gering)

Als ik geschiedenis of antropologie had gestudeerd dan zou ik onderzoek verrichten naar Gzenaya...maar dat heb ik dus niet gestudeerd...

abrid

Citaat van: weetikveel op 13/10/2005 om 23:30:23
interessant allemaal zeg...

eigenlijk zou een antropoloog of een historicus/historica onderzoek moeten verrichten naar gzenaya aangezien er niet veel op papier staat over de geschiedenis (wel wat in Hart's boeken, maar dat is gering)

Als ik geschiedenis of antropologie had gestudeerd dan zou ik onderzoek verrichten naar Gzenaya...maar dat heb ik dus niet gestudeerd...

Je staat altijd vrij om op je vakantie of wat dan ook aan meerdere oudere mensen te vragen waar men denkt dat ie die naam vandaan komt. Daar hoef je geen studie voor te volgen.  B.v. is het Igzinnayen of Izzinnayen?

Dora

de beteknis zal meteen veranderen als je azzenai zegt he...gzen = bedekken....maar azziyn= helft...verdorie zijn we er nog niet uit...