Hoofdmenu

Soussies leren

Gestart door Wardatoen, 03/10/2005 om 10:43:54

Wardatoen

Salaam wa alaikom allemaal,

Ik ben zelf arabisch maar ik wil heel graag soussies leren. Bestaat er misschien een site waar ik dit kan leren? Zijn er eventueel ook boeken ergens in Nederland te koop?

Misschien dat 1 van jullie mij een paar woordjes wil leren?

Alvast bedankt!

As salaam wa alaikom

wardatoen

iensie

Azul wardatoun


Ja die betaan zeker

www.ouarzazate.nl

www.soussmarokko.nl


ayouzzzzzzzzzz ( succes )

noemid

Citaat van: Wardatoen op 03/10/2005 om 10:43:54
Salaam wa alaikom allemaal,

Ik ben zelf arabisch maar ik wil heel graag soussies leren. Bestaat er misschien een site waar ik dit kan leren? Zijn er eventueel ook boeken ergens in Nederland te koop?

Misschien dat 1 van jullie mij een paar woordjes wil leren?

Alvast bedankt!

As salaam wa alaikom

wardatoen

waarom wil je dat?

succes vdr ;)


azul azul

Tamment n Souss

Citaat van: Ariri op 17/10/2005 om 02:33:16
Citaat van: Wardatoen op 03/10/2005 om 10:43:54
Salaam wa alaikom allemaal,

Ik ben zelf arabisch maar ik wil heel graag soussies leren. Bestaat er misschien een site waar ik dit kan leren? Zijn er eventueel ook boeken ergens in Nederland te koop?

Misschien dat 1 van jullie mij een paar woordjes wil leren?

Alvast bedankt!

As salaam wa alaikom

wardatoen

waarom wil je dat?

succes vdr ;)


azul azul

Azul,

Omdat die Tijebliyen allemaal aan Isoussiyen plakken, een ramp gewoon. Dus wat doen ze, ze gaan Tamazight n Souss leren zodat ze bij de toekomstige schoonouders in de smaak vallen. Ze nemen onze gebruiken en cultuur over, dat vind ik op zich wel goed. Ze doen alles voor hun o zo lieve Soussi.

Tisoussiyen en Isoussiyen zitten met hun handen in het haar, omdat de schaarse Isoussiyen in Nederland opgescheept zitten met Tijebliyen/Ijbliyen. Het komt weinig voor in Nederland dat iemand uit Souss met iemand van zijn eigen afkomst trouwt; we zijn gewoon in de minderheid.
Dus wordt er getrouwd met mensen uit Rif, Jebala etc. etc. Mij best, zolang mijn cultuur en taal er maar niet onder lijdt.





Inuit

Er is toch geen (of nauwelijks) verschil tussen Tassoesiet en Tachelhiet?
Of zie ik het nou verkeerd...

ayned_m

azul tamment n sous !
Ik weet niet waarom zouden iebliyyen tasoussit leren, als we  weten dat alles iasousiyyen arabische spreken! en de meeste van hun  is de arabische hun daglijkse  taal/dialect.
azuuuuuuuuuuuuuul!
AYNED

ayned_m


"" Dus wordt er getrouwd met mensen uit Rif, Jebala etc. etc. Mij best, zolang mijn cultuur en taal er maar niet onder lijdt.""

Moet ik van deze reactie begrijpen dat rif en jbala cultuur  geen amazigh cultuur is !!!??????
kijk je naar souss cultuur anders dan rif cultuur ????
Mag ik de antwoord AUB !!!
vogens mij  klopt weer iets niet hier!
azul
ayned

MBTiza

Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:01:28
azul tamment n sous !
Ik weet niet waarom zouden iebliyyen tasoussit leren, als we  weten dat alles iasousiyyen arabische spreken! en de meeste van hun  is de arabische hun daglijkse  taal/dialect.
azuuuuuuuuuuuuuul!
AYNED

De meeste gezinnen uit de Sousse die ik ken spreken toch het Arabisch, deze wonen wel allemaal in Arabischtalige steden, ken maar 2 gezinnen die het tachelhit spreken waarbij ze bij het ene gezin (buren) ook het Arabisch niet machtig zijn (vader wel).

Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:01:28
azul tamment n sous !
Ik weet niet waarom zouden iebliyyen tasoussit leren, als we  weten dat alles iasousiyyen arabische spreken! en de meeste van hun  is de arabische hun daglijkse  taal/dialect.
azuuuuuuuuuuuuuul!
AYNED

Azul,

Geloof je dat zelf? Haha! Isoussiyen zijn juist bekend om hun Tamazight. Waarom wil dat meisje dan Tashelhit leren? Ze3ma we hebben geen taal, hahaha!

Tamment n Souss

Citaat van: Verweggistaan op 18/10/2005 om 14:06:24
Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:01:28
azul tamment n sous !
Ik weet niet waarom zouden iebliyyen tasoussit leren, als we  weten dat alles iasousiyyen arabische spreken! en de meeste van hun  is de arabische hun daglijkse  taal/dialect.
azuuuuuuuuuuuuuul!
AYNED

De meeste gezinnen uit de Sousse die ik ken spreken toch het Arabisch, deze wonen wel allemaal in Arabischtalige steden, ken maar 2 gezinnen die het tachelhit spreken waarbij ze bij het ene gezin (buren) ook het Arabisch niet machtig zijn (vader wel).


Dat valt wel mee. Ga eens kijken op ouerzazate.nl. Er zijn ook veel Irifiyen die arabisch praten, sterker nog die ontkennen hun identiteit. Ook al spreekt een Soussi Arabisch, hij geeft wel aan dat hij een Soussi is.

Wat is erger? Je identiteit ontkennen of Arabisch spreken en trots zijn op jouw identiteit.

Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:05:30

"" Dus wordt er getrouwd met mensen uit Rif, Jebala etc. etc. Mij best, zolang mijn cultuur en taal er maar niet onder lijdt.""

Moet ik van deze reactie begrijpen dat rif en jbala cultuur  geen amazigh cultuur is !!!??????
kijk je naar souss cultuur anders dan rif cultuur ????
Mag ik de antwoord AUB !!!
vogens mij  klopt weer iets niet hier!
azul
ayned


Azul,

MIJN cultuur, die van de Souss. Wees niet zo persoonlijk, bah.

ayned_m

daar heb ik het niet over! ik hebeen vraag gesteld en ik wil graag een antwoord!
dat de meest isousiyyen arabisch spreken is bekend voor iedereen !en dat zegt niet dat isousiyyen geen taal hebben! dat zeg ik niet... Maar mijn vragen zijn niet betantwoord! en daar wacht ik nog op !!!
azul
AYNED

Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:01:28
azul tamment n sous !
Ik weet niet waarom zouden iebliyyen tasoussit leren, als we  weten dat alles iasousiyyen arabische spreken! en de meeste van hun  is de arabische hun daglijkse  taal/dialect.
azuuuuuuuuuuuuuul!
AYNED

Azul Anti-Souss,

Dan weet je het nu, Ti3rabin n Jebala die lekker het Tamazight n Souss willen leren.


ayned_m

azul khadduj!!!
ik ga niet met jou in dat shit!!! wat ik wil zeggen is "Let op jouw woorden"!!!meer niet
azul
AYNED

Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 18/10/2005 om 14:42:57
daar heb ik het niet over! ik hebeen vraag gesteld en ik wil graag een antwoord!
dat de meest isousiyyen arabisch spreken is bekend voor iedereen !en dat zegt niet dat isousiyyen geen taal hebben! dat zeg ik niet... Maar mijn vragen zijn niet betantwoord! en daar wacht ik nog op !!!
azul
AYNED

De meeste Irifiyen spreken Arabisch. Nador is een heel goed voorbeeld. Wat bazel je allemaal, ik weet niet wat je bedoelt.

Isoussiyen spreken Tamazight, Arabisch, Spaans, Frans, Engels,Nederlands, Portugees, Vlaams en zelfs Chinees.

Het belangrijkste is dat wij onze Amazigh cultuur hebben behouden en zelfs nog steeds in het Tamazight tellen; yen, sin, krad, kuz, semous, ssdis, set, tamm, tza, mraw, heb jij dat ook nog, Ayned-M?