Hasna stopt. (alleen voor degene die bij het onderwerp blijven)

Gestart door noemid, 03/10/2005 om 00:43:28

TheCFO

ameziane

Citaat van: TheCFO op 13/10/2005 om 13:50:49
Citaat van: Tamza op 04/10/2005 om 23:45:17
Ze heeft ook al het RTL Boulevard-nieuws gehaald.

ook prem radakishoun en hugo borst nemen het voor Hasna op
Wie is Hugo Borst?

Tamment n Souss

Citaat van: student1980 op 03/10/2005 om 17:53:14
'Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk'

De Marokkaanse studente Hasna El Maroudi kreeg zoveel agressieve reacties op een column over onbegrip tussen Berbers en Arabieren dat zij is gestopt. ,,Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.''

Door Olga van Ditzhuijzen en Derk Stokmans

ROTTERDAM, 3 OKT. Vier maanden heeft Hasna El Maroudi het volgehouden. De bedreigingen op straat, via internet, over de telefoon. Bijna dagelijks hoorde de columniste van NRC Handelsblad en de jongerensite Spunk.nl dat ze een ,,kankerhoer'' was, dat ze afgemaakt zou worden. Allemaal vanwege een column die El Maroudi begin juni schreef over de haat tussen Arabieren en Berbers.

De bedreigingen werden de 20-jarige studente aan de kunstacademie vorige week te veel. Ze liet afgelopen donderdag in haar laatste column op de site van Spunk weten dat ze ermee stopte: ,,Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk. Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.'' Afgelopen zaterdag stond de column in NRC Handelsblad.

Hasna El Maroudi schreef sinds augustus vorig jaar over haar leven als ,,moderne Marokkaanse''. Ze had het over de moord op cineast Theo Van Gogh, over de achterdocht van autochtone Nederlanders, over de islam. Maar het was haar column van 11 juni in deze krant (die op 2 juni op Spunk.nl stond) die het voorlopige einde inleidde. Daarin beschreef ze de haat en het onbegrip tussen Berbers en Arabieren. ,,De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen.''

Spunk.nl ontving meer dan duizend reacties op haar column en een naschrift waarin Hasna El Maroudi schreef dat het als een ,,luchtige, ironische'' column bedoeld was en zich verontschuldigde: ,,Misschien ben ik een beetje doorgeschoten in mijn uitlatingen, maar ik wilde daarmee de spot drijven met een denkwijze die mij bij Arabische jongeren is opgevallen.''

Het hielp allemaal niet meer. Hoewel de reacties op spunk.nl ook over het door beschreven onderwerp gingen - waarbij beide kampen elkaar de huid volscholden - moest El Maroudi het al gauw persoonlijk ontgelden. ,,Buitengewoon tragisch'' noemt Spunk-uitgever Frank Bierens de bedreigingen aan haar adres. Nog nooit had hij zulke extreme reacties op een column meegemaakt. De meest bedreigende zijn verwijderd.

Op de website van het Platform Marokkaanse Jongeren Utrecht konden bezoekers een standaardbrief downloaden om aangifte tegen El Maroudi te doen. Op de fora van websites als www.amazigh.nl en www.maroc.nl werd de columniste bedreigd. Op die laatste site schreef een zekere 'Parisièn' naar aanleiding van een optreden van de columniste bij een praatprogramma op de radio: ,,Hopelijk wordt ze de volgende opname door iemand opgewacht a là Pim Fortuyn.'' Aan dat programma deed ook columnist Asis Aynan mee, die in reactie op de column van El Maroudi de spot dreef met Arabieren. Het is jammer, zegt Aynan, zelf van Berberse afkomst, dat El Maroudi niet doorgaat met schrijven. ,,Juist om het debat over Berbers en Arabieren in gang te zetten. Het was zo goed omdat eindelijk Marokkanen zélf over dit onderwerp in discussie gingen.''

Ook Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad betreurt het dat de columniste stopt: ,,Het waren hele openhartige inkijkjes in een gesloten wereld''. De krant heeft de bedreigingen volgens de hoofdredacteur doorgespeeld naar de Rotterdamse politie. ,,Eigenlijk wil je je niet bij zoiets neerleggen.''

,,Ik ben nog steeds trots op die column, maar nu denk ik toch had ik die column maar nooit geschreven'', zegt El Maroudi. De eerste dagen na de column gebeurde er weinig. Maar na een paar weken begon de ellende. Vage kennissen van vroeger sms'ten haar opeens dat ze haar nooit meer wilden spreken. Op straat, in de trein op school, overal werd ze nageschreeuwd, beledigd, een enkele keer bespuugd, vertelt El Maroudi, wiens foto op de fora van Marokkaanse websites circuleert. ,,Op een gegeven moment liep ik met een petje en grote zonnebril op straat.'' In haar eigen wijk probeerde de bestuurder van een geblindeerde auto haar aan te rijden. ,,Toen dat niet lukte draaide hij zijn raampje open en dreigde hij me af te maken'', vertelt de columniste. Na dat incident deed ze aangifte bij de politie.

Haar leven is veranderd, zegt ze. Ze is bang, denkt de hele dag aan de bedreigingen. Ze ging er ook slechter door schrijven: ,,Ik werd voorzichtig, ging opeens praten over de meubeltjes die ik op vakantie in Marokko had gekocht.'' Wat ze nu gaat doen weet ze nog niet. Misschien, denkt ze, moet ze maar onder pseudoniem gaan schrijven.

NRC
3 oktober 2005

Azul,

Degene die Hasna bedreigen zijn echte zwakkelingen, meer kan ik heirover niet zeggen. Wat ik wel gehoord heb is dat zij ook een Tamazight is, uit Asfi, Souss.

Tamment n Souss

Citaat van: abrid op 14/10/2005 om 14:54:12

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=251&igg=actueel

Azul,

Hier ontbreekt ook van alles aan. We hoeven ons als Imazighen voor niemand te verantwoorden.
Men is al geruime tijd op de hoogte van de Amazigh situatie in Nederland.

Rwezna

Gister stond er in de Spits een reactie van een lezer, hij schreef dat Hasna de dreigementen te danken heeft aan een 'kritische' column over berberen. Ze heeft een racistische column geschreven en mensen hebben geen leesproblemen, ze kunnen lezen wat er staat en toch noemen ze t niet bij naam. 'gevaar voor de vrijheid van het spreken' en dan wor d Hasnas situatie zo serieus genomen. Dit horen we inmiddels wel in meer columns, artikelen en programma's. Gezeik over vrijheid van meningsuiting. Sommige mensen moeten hun mening maar voor hun houden, een columnist van de Metro sloot zijn column een keer met iets van 'Altijd kunnen zeggen wat je denkt is een teken van democratie, niet altijd zeggen wat je denkt is een teken van beschaafdheid'

Vrijheid van meningsuiting is een pracht, maar er moet niet arrogant mee omgegaan worden.

Dobry Den

In de NRC van vandaag staat er een interview met Fouad Laroui over Hasna en de vermeende strijd tussen Arabieren en Imazighen.

(Ook staan er wat brieven in van verontruste lezers die de NRC kwalijk nemen dat Hasna stopt. De hoofdredacteur heeft hier op gereageerd)

Tama

ik had een brok in mn keel van woede bij het lezen vand at artikel. er zijn te veel misverstanden over imazighn in de media. maar ja met een beetj ervaring komen we dr wel, hopelijk.

Samariaan

Citaat van: eskimo op 03/10/2005 om 23:50:29
Citaat van: Tamza op 03/10/2005 om 23:44:27
Column van Pamela Hemelrijk al gelezen? Heerlijk selectief.
Dat is toch dat wijf die eens in een column in de metro de moslims gelijk stelde aan de nazi's, dus jah wat verwacht je? ???

sorry maar ze schrijft t op zo'n manier dat ik er van moet lachen:
CiteerEn een bewoner van het Rifgebergte werpt zich zowaar op als vredestichter (“Arabieren en Berbers zijn broeders! We moeten samen de joden bestrijden!”)

trouwens, dat ze zoveel aandacht aan t krijgen is over die bedreigingen, is gewoon een symtoom van de kleinschaligheid van NL.

De mannetjes die de vrij slecht schrijvende en matig geinformeerde Hasna meenden te moeten bedreigen, hebben een hoop verziekt voor de overgrote, normale meerderheid van Imazighen. Als die kereltjes niet zo "stoer" waren geweest, dan had dit heel anders kunnen lopen.

Sa3ieD

Citaat van: m7 op 15/10/2005 om 21:29:27
De mannetjes die de vrij slecht schrijvende en matig geinformeerde Hasna meenden te moeten bedreigen, hebben een hoop verziekt voor de overgrote, normale meerderheid van Imazighen. Als die kereltjes niet zo "stoer" waren geweest, dan had dit heel anders kunnen lopen.

Wie zegt dat ze bedreigd is?

Hun houding doet me denken aan de "helden"  die destijds "moffenhoeren" op straat kaalschoren als straf, maar zelf nooit een minieme daad van verzet tegen de bezetting hadden gepleegd. Reuze stoer.

Tamza

Citaat van: m7 op 15/10/2005 om 21:30:40
Ze heeft aangifte gedaan toch?

Pas na 3 maanden. Ik geloof helemaal niets van die dreigementen.