Waarom een vrije en een autonome Arif?

Gestart door Idir, 17/09/2005 om 13:17:41


Dobry Den

Beelden zeggen alleen dat de Marokkaanse regering verrot is. Je kunt er ook voor kiezen om daar wat aan te gaan doen. Een autonome Rif pleit nog niet dat de zaken dan goed gaan.

Dobry Den

Wie garandeert dat een Riffijnse kabinet de zaakjes goed op orde heeft en er geen sprake zal zijn van onderdrukking?


Azjdhiedh

Citaat van: ! op 17/09/2005 om 21:06:12
Wie garandeert dat een Riffijnse kabinet de zaakjes goed op orde heeft en er geen sprake zal zijn van onderdrukking?



als ik dan toch onderdrukt moet worden dan liever door mn eigen mensen..althans zo denk ik dan.

en trouwens de enigste garantie die we hebben is dat wel ooit allemaal doodgaan..verder is er geen enkele garantie..:d

athsaynou

Citaat van: Idir op 17/09/2005 om 13:17:41
http://lord34.free.fr/Rif-autonome.wmv

Bron : http://www.rif-autonome.com/


Ik vind het echt erg om naar zulke beelden te kijken...de harde realiteit helaas..
Alles is beter dan deze regering!

Timarzgha

Welke garanties hebben wij nu van de overheid?
1 Garantie dat we benadeeld zijn
2 Garantie dat we benadeeld zullen blijven
3 Garantie dat we uitgebuit zullen blijven worden
4 Garantie dat we genegeerd zullen blijven worden
5
6 etc etc
Dit is duidelijk en hoef je je niet af te vragen wat als dat of dit, dit is de realiteit!!
Autonomie is iets waar we vroeger goede herinneringen aan hebben gehad qua bestuur
En waarom zou dat misschien ook niet nu weer plaats gaan vinden?
Waarom meteen negatief tegenaan kijken al is het een sprookje of een mooie droom van mensen (ook ik)
Op zn minst zal het geld blijven in de Rif en zijn de bestuurders dicht bij ons
Dichtbij genoeg om hun te kunnen confronteren met hun gedrag als het niet als gewenst gaat

Sa3ieD

Zwak filmpje eigenlijk, zegt eigenlijk bijna niets over de problemen die in de Rif spelen. Hoewel ik voor het zelfbeschikkingsrecht ben voor volkeren ben ik zeer pessimistisch over de capaciteiten van de hedendaagse riffijnse bevolking om een eigen autonome staat te besturen. Vergeet niet dat het wanbeleid van de afgelopen 50 jaar verregaande effecten hebben gehad op de hele structuur van de Rif, ik ben bang dat autonomie voorlopig nog een illusie zal blijven of als ie er te snel komt misschien wel een nachtmerrie.

Dobry Den

Je hebt het weer eens goed verwoord, Said

Timarzgha

Hoezo als deze te snel komt als mensen al decennia misschien wel eeuwen vragen om autonomie
Als die ooit zou komen komt deze te laat, dat wij niet over de juiste personen (denk ik) beschikken om de Rif te regeren komt deels door desinteresse van onze mensen omdat er geen uitzicht is op een mogelijkheid deze rif ooit te regeren
En uiteraard door verwaarlozing van onderwijs en onderdrukking van iedere politieke beweging of geleerde die zijn oorsprong in de rif heeft
Als er nu een uitzicht zou kunnen zijn op autonomie zullen er heus wel de juiste mensen komen
Sterker nog door onze massale trek naar het westen zouden we misschien wel politiek beter scoren dan de huidige zakkenvullers

Yidir__

#9
Azul,

Omdat de kansen voor Arif gekoppeld is aan vrijheid en autonomie. En niet aan afwachten en doen vergeten.

Een vrij autonoom Arif op het gebied van cultuur en economie, is een goede perspectief voor arif. Een andere alternatief voor een betere Arif is er op dit moment niet.


Ini asen i midden, neccin nxes ad niri

D wenni netta,
Yidir

Timarzgha

Citaat van: Yidir__ op 21/09/2005 om 20:57:46
Een andere alternatief voor een betere Arif is er op dit moment niet.


Ini asen i midden, neccin nxes ad niri

En die zal er ook nooit komen als we afhankelijk blijven van het centrale gezag

ADiel

Heel mooi in elkaar gezet het filmpje, met bijhorende muziek.



Misschien ongepast maar wie zingt dit nummer als ik vragen mag?

Idir

Citaat van: ADILIOTJE op 01/10/2005 om 23:52:03
Heel mooi in elkaar gezet het filmpje, met bijhorende muziek.



Misschien ongepast maar wie zingt dit nummer als ik vragen mag?

Het nummer is van de groep Twattun/Twatoun en heet Neccin âadd war nemutt.

Hier kan je het gehele nummer beluisteren: http://www.arifino.com/modules/music/viewcat.php?cid=39

Timarzgha

Los van het filmpje is er geen andere betere weg dan dat Arif onafhankelijk moet worden of op zijn minst autonoom
Uitbuiting van onze mensen en land is het enige wat wij krijgen van de rest van marokko dus misschien dat de stem maar harder moet worden
Zeker nu marokko stookt tussen het westen/zuiden en noorden en waarbij het noorden het onderspit gaat derven!
Onafhankelijkheid of autonomie anders is arif binnenkort ingelijfd door niet-rifijnen en dan gaan we nog wat meemaken!!