Hoofdmenu

** Mudrus 1935 - 2005 **

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 13/09/2005 om 16:57:20

athsaynou

Citaat van: rifman op 23/09/2005 om 13:32:35
Hij heeft ook liedje dat Mudrus heet:

A mudrus inu, ma drust drust i yisi wur nnec

Oh mijn mudrus, jouw hart heeft het niet makkelijk gehad of zo iets

Mudrus betekent overgines iemadn die slank is, en dus het tegenovergestelde van Dikkerd. Iemand met een mooi figuur.

ER was ooit een verhaal over een dikke man in  ARif, die heel de avond imedyazen alleen over Imudrusen hoorde zingen.. Hij werd kwaad en heeft in Remrah zitten schreeuwen: Wat over ons Iqabbuzen, tellen we niet mee of zo???



3aash erheq...vandaar de naam 

Dora

Citaat van: rifman op 23/09/2005 om 13:32:35
Hij heeft ook liedje dat Mudrus heet:

A mudrus inu, ma drust drust i yisi wur nnec

Oh mijn mudrus, jouw hart heeft het niet makkelijk gehad of zo iets

Mudrus betekent overgines iemadn die slank is, en dus het tegenovergestelde van Dikkerd. Iemand met een mooi figuur.

ER was ooit een verhaal over een dikke man in  ARif, die heel de avond imedyazen alleen over Imudrusen hoorde zingen.. Hij werd kwaad en heeft in Remrah zitten schreeuwen: Wat over ons Iqabbuzen, tellen we niet mee of zo???



Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:28:12
Citaat van: rifman op 23/09/2005 om 13:26:28
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:25:04
nee dat hoeft, hij hoeft toch geen mensen meer te onderwijzen die God al bereikt hebben...nee laat ze nu maar lekker genieten...

Daar zit wat in... je bent er al, waarvoor zou je moeten bidden dan... Om er te komen????

exact, even flink laten horen dat het arabisch niet de taal van het paradijs is..;)...hyeah a mudrus ennegh..

hahahahahaha......lang leve gelijke rechten yek :)

athsaynou

#32
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:31:51

wel mooi om te horen dat mensen toen niet moeilijk deden over mengen van mannen en vrouwen...ze keken elkaar gewoon aan..en nu moeten ze in hele andere zaal anders komen ze niet...heeeeeeeel jammer.

In onze rkempoe waren de mannen en vrouwen wel gescheiden (die getrouwd waren dan).. In een forzeth gingen de Ti3zirinh vaak naar buiten om te dansen, izran zingen en daar waren wel vaak mannen bij..heel normaal...wij waren dus naar zo een feest geweest...maar mensen uit Nederland waaronder mijn broers vonden het niet kunnen dat vrouwen tussen de mannen waren en er nog bij dansden..je ziet het verschil echt..

Dora

Citaat van: m'Izran op 23/09/2005 om 13:39:09
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:31:51

wel mooi om te horen dat mensen toen niet moeilijk deden over mengen van mannen en vrouwen...ze keken elkaar gewoon aan..en nu moeten ze in hele andere zaal anders komen ze niet...heeeeeeeel jammer.

In onze rkempoe's waren de mannen en vrouwen wel gescheiden (die getrouwd waren dan).. In een forzeth gingen de Ti3zirinh vaak naar buiten om te dansen, izran zingen en daar waren wel vaak mannen bij..heel normaal...wij waren dus naar zo een feest geweest...maar mensen uit Nederland waaronder mijn broers vonden het niet kunnen dat vrouwen tussen de mannen waren en er nog bij dansden..je ziet het verschil echt..

mijn mama vertelde dat de vrouwen aan de ene kant zaten en de mannen aan de andere kant... de ti3zirien dansten inderdaad wel en de getrouwede vrouwkes niet..maar voor de rest zagen de mannen de vrouwen wel hoor en andersom...(de mannen overgins dansten wel getrouwd of niet >:(

Idir

Citaat van: m'Izran op 23/09/2005 om 13:39:09
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:31:51

wel mooi om te horen dat mensen toen niet moeilijk deden over mengen van mannen en vrouwen...ze keken elkaar gewoon aan..en nu moeten ze in hele andere zaal anders komen ze niet...heeeeeeeel jammer.

In onze rkempoe waren de mannen en vrouwen wel gescheiden (die getrouwd waren dan).. In een forzeth gingen de Ti3zirinh vaak naar buiten om te dansen, izran zingen en daar waren wel vaak mannen bij..heel normaal...wij waren dus naar zo een feest geweest...maar mensen uit Nederland waaronder mijn broers vonden het niet kunnen dat vrouwen tussen de mannen waren en er nog bij dansden..je ziet het verschil echt..

Achterlijke Hollanders... :P

athsaynou

#35
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:41:27
Citaat van: m'Izran op 23/09/2005 om 13:39:09
Citaat van: L_L op 23/09/2005 om 13:31:51

wel mooi om te horen dat mensen toen niet moeilijk deden over mengen van mannen en vrouwen...ze keken elkaar gewoon aan..en nu moeten ze in hele andere zaal anders komen ze niet...heeeeeeeel jammer.

In onze rkempoe's waren de mannen en vrouwen wel gescheiden (die getrouwd waren dan).. In een forzeth gingen de Ti3zirinh vaak naar buiten om te dansen, izran zingen en daar waren wel vaak mannen bij..heel normaal...wij waren dus naar zo een feest geweest...maar mensen uit Nederland waaronder mijn broers vonden het niet kunnen dat vrouwen tussen de mannen waren en er nog bij dansden..je ziet het verschil echt..

mijn mama vertelde dat de vrouwen aan de ene kant zaten en de mannen aan de andere kant... de ti3zirien dansten inderdaad wel en de getrouwede vrouwkes niet..maar voor de rest zagen de mannen de vrouwen wel hoor en andersom...(de mannen overgins dansten wel getrouwd of niet >:(

owh ja ja natuurlijk ik heb het over nu...(ben niet echt duidelijk zie ik, praat in de verleden tijd, ben weer te snel wil twee dingen tegelijk zeggen..) het is zo mijn moeder vertelde dat inderdaad ook..Vreemd eigenlijk zou eigenlijk eerst zeggen dat de mensen daar juist streng zijn...Idir denk dat het komt doordat ze hier overal en atijd horen dit is haram dat is haram..

E3ber_Tastite

Hij heeft op de bruiloft van mijn ouders opgetreden, hij was echt een bekendheid in Gzenaya e.o., samen met fadma n 3ebbas. Hij werd ook gehaat door zijn familie, omdat hij eerst op de koranschool zat en daarna is gaan zingen. In zijn geboortedorp Ihdaryen werd er van schande gesproken, omdat uit hun dorpje een amadyaz is voortgekomen.

De naam Mudrus heeft hij overigens van de Ayt Touzine gekregen, nadat hij een keer had opgetreden in Midar.

Jammer dat wij zo weinig respectvol zijn, naar onze artiesten, wat ik ook jammer vindt dat hij volkomen genegeerd is door de marokkaanse culturele instellingen net zoals meerdere Riffijnse artiesten genegeerd worden, terwijl dat bij artiesten van andere streken niet zo is.

*-RiFFijn0s-*

Toen mudrus op jonge leeftijd de koranschool heeft verlaten, heeft hij besloten om te gaan zingen, dit tegen de zin in van zijn vader, die hem meerdere malen heeft gedreigd te vermoorden. Iedereen uit zijn dcar sprak van een schande.
Maar éénmaal beroemd geworden, kon het geluk van zijn vader niet meer stuk. Hij was zelfs vaak aanwezig, bij zijn optredens. Hij was echt trots op hem.  Hij werd bekender en bekender tot dat Mudrus een begrip werd in de samenleving. Nu is hij een legende.

De Radio RTM heeft jammer genoeg niet veel aandacht aan hem besteed.

Maysa

en nu maar hopen dat zijn geweldige muziek voor altijd blijft voort bestaan, en niet met hem mee "sterft".

athsaynou

Citaat van: Maysa op 02/10/2005 om 16:00:02
en nu maar hopen dat zijn geweldige muziek voor altijd blijft voort bestaan, en niet met hem mee "sterft".


Maak je daar maar geen zorgen over... Zijn muziek zal overleven. Maar zijn muziek is wel moeilijk te verkrijgen helaas.

Maysa

#40
Het zou jammer zijn als dit niet het geval zou zijn. Zijn muziek is nu al moeilijk te verkrijgen, wat als er geen vraag meer naar is?
We moeten juist voorkomen dat dit zo ver komt. Dit kan alleen door artiesten zoals Mudrus, Mimount nserwan en Yamina elkhamari enz. niet te vergeten

athsaynou

Idd, maar er is juist onwijs veel vraag naar maar het aanbod is er bijna niet...dat vind ik wel jammer.

athsaynou

Moudrous heeft een indrukwekkend repertoire van Izran achtergelaten. Een hiervan is Lalla tammurt inu:

Lalla tammûrt inu min ghar ghad aregûhêgh
A qa yemma temmut min ghad din ghad xedmegh
Carhen ay i yewdan mri ufin war ssa tekkegh
Temseghmazen xaf i ghiren bbuheryegh
Tcarh ay i ura d tamettût maghar war tt iwiyegh
Tenna day i yawaren yen war ked nnumegh
A ten war yêhrin âam nec ttsarafegh
Tejjudj day i yemma m texs ad xaf s xedmegh
Hêmdegh sidi rebbi wami x as ghad beâdegh
A nettat dja tejjudj rebda kid s eqqimegh
Maca war dji kidi a nec qa snegh
Snegh rebhut nnes d min d as ghad xedmegh.



Bron:
1: Interview Said khottour 12 december 1999 Amsterdam radio.
2: Mohemmed Ziani, Elkhouzama krant 1996.