Wie is ......

Gestart door Inez, 11/09/2001 om 08:37:14

Yuba (Gast)

#15
Wat wil je percies weten tawmat touri touri,
hun autobiografie of gewoon info over hun producties?

Arandan da mimoun da masâoud!

Mounir B

#16
Azul fellawen ya Touri Touri(
hoe kom je aan deze naam, betekend het stijgen of iets dereglijks?)

Over Ahmed Essadki is laats op tv een reportage geweest. Deze kun je bestellen door 50 gulden over te maken op rek.nr. 349859 t.n.v. NPS minderheden en de titel van de band is "tussen hemel en aarde"

Hierin zul je zijn levensverhaal horen en een paar live optredens met nieuwe gedichten. Zeker doen want die gedichten zijn weer puur tmazight en je krijgt een goed beeld van hem.

Zelf heb ik hem ook pas bestelkd maar ik had al in 1990 een bandje van hem gekocht in souk entratha in el hoceima maar nu kon ik eindelijk zien hoe die eruit zag.
Zo hebben ze ook een band van ABDELKRIM met oude oorlogsbeelden en beginnend met taqessist van A. Essadki Ya ziyaan, Irazu minyuk3en gi zman iye3daan.
Leuk voor alle geintereseerden trouwens.

ayend

#17
beste Thouri thouri azul,
Ik heb jouw berecht laat gelezen, en nu probeer ik een antwoord daarop te geven.

M.Chacha: hij is uit kabou yawwa (Ras al ma). hij is hier in Nl al 23 jaar. hij zat in medelbaar school in Nador (4em annee). hij naar Amesterdam gekomen. door zijn ziekte (ASMA) heeft hij een humanitaire aziel gevraagd en hij heeft het gekrijgen...sinds die tijd hij is nooit naar Marokko gegaan tot de afgelopen sommer.
Hij is een KMAN lied geweest. zijn eerste boek heet in Het ARABISCH natuurlijk (Jjouaa ou laara ou lehroub men leklab) daarna heeft hij verschiellen romans geschrijven... zol als ' Arez ttabou ad theffegh tfoucht' 'chway zi thoubbouherya aad war thiwid' ... ...
Hij heeft de stichting IZOURAN gesticht, en vandaar heeft hij veel boeken uitgegeven. Hij woont nu in A'dam en hij schrijft ook gedichten ook.
wat hij schrijft is gebaseerd meer op SEX dan iets anders waarom ? dat weet ik niet. Hij was een presotator van een radio programma in A'dam maar in 1991 is hij weg gestuurd weigens zijn ideeen iver de Golfoorlog...

Ahmed essadki.
Hij is een van de grootest dichters van onze Rif.Hij heeft Economie gestudeerd In marokko+ 2 jaar in Rabat (L'ecol superieur scinece economie) hij heeft 7 jaar in Tomatich gewerkt in Den haag als een elegaal. in 1990 is hij bekend geworden als een dichter, met zijn gedichten ZIYAN, en ander stuks over golfoorlog. hij heeft nu een boek in het thmazight en Nl en dat heet (Reaayad n thmourth)Hij is uit AL hociema....,....

A. Ziyani
hij is uit Ayt Said. hij in 1978 naar Nl gekomen. hij. Hij bekend miet zijn sterk gedichten met heel veel puur thmazight worden. zijn eesrt moek was "Ad arigh deh azrou" zijn beste gedicht is 'ALLal ar ami youyour'hij is vanaf 1989 bekend door het programma (Pasport) toen was Aicha laoukili daar actief. zijn tweed boek is 'tharewriwth i mouray' en nu is hij bekend met een derde boek... Hij heeft ook een theater stuk in het thmazight geschreven  en dat heet NOUNJA. die stuk is in Nador gespeeld. Hij woont nu in A'dam.

M. Stitou
Hij is uit tanger denk ik en hij schrijft in het Nl, hij is ook een groot dichter. ik heb hem een keer gesprooken verder weet ik niet zoveel over hem.

AYned
dat ben ik het. ik heb een boek geschrijfen in het thmazight, en dat heet (REHRIQ n THIRI) dat zijn kort vehalen, Chacha heeft het uit gegeven
in 1996. de tweed boek (kortverhelen0 ligt nog steeds in de la....

Maatoub.
Hij is uit Tafoughalt, hij schrijft in het arabisch...ik heb voor hem tot nu toe een boek geleezen en gezien en dat is (Qawareb al mawt) hij woont in leiden.

Naima el bazzaz
Ik denk dat ze in Delft woont. zij heeft een roman geschrijven en dat is (De weg naar het norden) in het Nl... zij komt uit Lachmisat in Marokko.

A.Ben ali
Hij woont in Delft als het goet is, en hij komt uit Ayt chikar (Nador) hij studeerd geschiedenis in Delft of leiden. hij heeft een theater stuk over Andalucia geschrijfen... hij heeft een roman in het Nl geschrijfen ook en dat heet ( brouwloofd aan zee).

er is ook Hans sahar, uit Den haag, hij komt uit Al hociema, hij schrijft in het Nl. de schrijfer van (Hoe zo blood mooi)

Bouaazza, hij komt uit Oujad (Marokko) hij woont in A'dam en hij heeft (De voeten van abdolla) geschreven.

dat is wat ik weet beste Thouri thouri... en ik heep dat je hier wat aan heb...Thanemmirth...AYNED


Mounir B

#18
Azul a 3ayned,

Voordat er verwarring ontstaat je hebt per ongeluk een taal foutje bij de naam Matouk daar heb jij Matoub gezet. Dit zou verwarring kunnen veroorzaken voor de mensen die denken dat je het over Lounes Matoub hebt en die is al dood. Kan gebeuren en hetta warat enedden.

Lamrabat

#19
Hey Inez,

We hebben dat deeltje wel gemeen, mijn mamma & pappa zegt dat ook altijd!!! Ook wel toevallig, maar dat is een vrouw, die echt wel een dorpsgek was, ze was wel mentaal gestoord!! Ze woonde altijd in hutjes, want een huis had ze niet! Eens de eigenaar van het stuk land waar haar hut op stond zei dat ze moest vertrekken, deed ze dat, en zocht een ander stuk land waar ze op kon "logeren"!!

Zo heeft ze ooit nog rechttegenover ons huis gewoond in een klein hutje dat eigendom was mijn opa, dat was zijn rust hutje, en zij mogt daar in leven tot zij iets anders had gevonden!!

Het was wel een lieve, maar werd altijd uit gelachen door kinderen! Dat was wel zielig...

Waar woon jij soms???

Salama

Inez

#20
Hihihi, dus mijn moeder maakt me uit voor zigeunertje?  Hmmmmmmmmmmmmm, cool, hahahahahaha *lol* *lol*.  Ik vind het wel heel lief van je opa!!

Je vroeg me waar ik woon?  Ik woon thuis *lol*!  Grapje, ik woon in Antwerpen en in Marokko wonen we in Taza en onze Arif zijn de buurten van Aknoul.

Groetjes

massinissa (Gast)

#21
Ik zat naar de TV te kijken en zag ik de schrijver
HAFIED BOUAAZA.
Is hij een Arifi on een "Arabier".
Weet iemand het?

Yasmine

#22
3adenbie allahrhamoe leeft inderdaad niet meer. Hij en Mennana hadden een hekel aan elkaar. Kennen jullie het verhaal van 3adenbie in de tijd toen er weinig meel was. Marktvrouwen verkochten in die tijd hele kleine broden en 3adenbie ging naar de markt met schapenvachten (isreghen) onder zijn ajejb. Hij stortte zich op de broden en bleef maar eten en ook al werd hij met stokken geslagen voelde hij niks door die isreghen. Het enige wat hij zei: 'Smoetjeth, smoetjeth,.." m.a.w. sla niet op dezelfde plek.

nadoria5@hotmail.com

a
#23

razafa

#24

CiteerBeste Imeddoukar,
Er zijn geen Dorpsgekken die namen gebruiken we puur om iemand te beleidegen meer niet, en wat erger is is dat die namen Imazighen zijn Aamar, Haddou, Zounda, Aawicha, Fadma..,... wij gebruiken nooit EEn arabisch naam om iemand te beleidegen, wij gebruiken nooit SAID, ABDERRAHMAN of ALI...Ik gebruik die namen puur om  op iemand trots te zijn en dat moeten jullie ook doen. Bij ons Iqerauyyen gebruiken we AAMAR YARBOUN THAWWARTH. maar dat zegt eigenlijk niets... Wij zijn Imazighen en we moeten op onze namen trots zijn
Thanemmirth...AYNED


Ik ben niet helemaal met je eens wij in Alhoceima hebben SAID KORRO een hele bekend persoon. veel te vinden in parada en rmouyi.

en als iemand een grote kont heeft en hij doet vervelend zeggen we altijd ( ekkim a said korro).

Asafu

Citaat van: AYNED op 11/09/2001 om 16:30:45
ABDENBBI heeft wel dubbelganger en deze woont in Themsamen wordt genaamd : Rhaj Ttuhami.


Volgens mij is het Muh N Boudina

hannyball

hierbij wil ik iets recht zetten over de heer abdnbie nusoeck allaherhmoe het was een monument ik ken hem persoonlijk als klein kind heb ik in imzouren op school gezeten en daar waren nog meer van deze mensen zo had je bozied mohkoh fadmamogesar schrief en nog wat namen die ik vergeten ben abdenbie is wat je noemt een amazigh stijder van de oude stempel in de strijd tegen de spanjaarden was hij een van de dapperste strijder na de oorlog heeft hij nog rol gespeelt hij bezat veel grond de staat zou hem twee taxis toewijzen wat nooit gebuert is en zo zijn er meer dingen in zijn leven tegen gevallen je zou een boek over hem kunnen schrijven een beetje meer respect is wel op zijn plaats