wie is die ahmed ben seddik?

Gestart door aithwayagher, 08/09/2005 om 23:33:43

aithwayagher

ik heb in een andere topic gelezen dat hij erge dingen heeft meegemaakt maar wie is dit dan?
Wie weet hier meer over shokran.

ameziane

Dat is een van de mensen die het woord mocht voeren tijdens een bijeenkomst van de verzoeningscommissie IER,in Alhoceima.

Hij is in 1946 geboren in Beni Hdifa(Douar Ahdouden) en komt uit een familie dat in het verzet zat tijdens de koloniale periode.
Tijdens de gebeurtenissen van '58/'59 werden zijn vader en grootvader opgepakt en gemarteld.
http://www.ier.ma/_fr_article.php?id_article=1085

aithwayagher

#2
maar wat is er dan gebeurd en door wie en met wie en waar is hij de slachtoffer van?
shokran

Sa3ieD

Citaat van: aithwayagher op 11/09/2005 om 12:18:38
maar wat is er dan gebeurd en door wie en met wie en waar is hij de slachtoffer van?
shokran

Bekijk maar de video dan merk je het gauw genoeg.
http://www.map.co.ma/mapfr/auditioons/textes/benseddik-video.htm

MBTiza

#4
Citaat van: aithwayagher op 11/09/2005 om 12:18:38
maar wat is er dan gebeurd en door wie en met wie en waar is hij de slachtoffer van?
shokran

In 1958 was er een grote opstand in de rif tegen het centrale gezag in Rabat, deze was voornamelijk tegen de Arabische Fascistische partij Istiqlal die de arabisatie van Marokko in gang had gezet. Deze opstand staat bij ons de Rif bekend als 'assegwas n iqabarren' (jaar van de helmen). Deze opstand die geleid werd door de tiran Hassan II en Oufkir werd zeer bloedig neergeslagen waarbij duizenden doden vielen en honderden vrouwen werden verkracht door het Marokkaanse leger.
De strijd was het hevigst in stamgebied van de Aith Wayagher, met name dorpen als Aith Boukhrif (Aith Bouayyash) hebben het zwaar te verduren gehad. Ons dorp dat daar pal tegenover ligt heeft ook een bezoekje gehad van Oufkir waarbij de mannen allen werden opgepakt en mishandeld.

De Riffijnen kwamen in opstand omdat zij nauwelijks betrokken waren bij de besturing van het land en dan heb ik het voornamelijk ook de besturing van de Rif, de oude r quyad (vroeger imgharen) werden vervangen door de Arabisch sprekende ambenaren uit Rgharb, dit terwijl de Riffijnen een groot aandeel hadden in onafhankelijkheidsoorlog van Marokko tegen de Franse bezetter, zo werden de wapens via Riffijns grondgebied (Mellilia en Nador) binnengesmokkeld en werden de eerste 2 aanvallen op Franse posten in Bouzineb en Bordh (Ighzinnayen stamgebied) door Riffijnen uitgevoerd,  het overgrote deel van het Riffijnse verzet bestond voornamlijk uit Ighzinnayen die door de Fransen werden bezet.

aithwayagher

die ahmed ben seddik is waarschijnlijk  famillie van mijn moeder want mijn moeder komt ook vandaar  waar hij vandaan komt van beni hadifa maar mijn moeder  de achternaam is boulahyan maar dat was een bijnaam voor de opa van mijn moeder van haar vader de kant dus mijn overgrootvader maar de echte achternaam van mijn opa van mijn moederkant was ook ben seddik ik heb net die getuigenis gezien is echt erg man ewa dat waren de echte mannen van die tijd  moedjahiedien hoe hij dat een aantal keer zei ewa lajrehmoe die mensen waren echte mannen.

farid aith lahcen

Hij is een van de belkende amazigh dichters in Nederland.
in 1997publiceerd hij z'n eerste gedichten bundel onder titel  "Strijdkreet van de aarde: Riffijnse gedichten"
Hij komt persoonlijke uit Ait taa naast Amahajar.
tevens is werkzaam als sociaal werker bij een welzijn organisatie in Den Haag

ameziane

Citaat van: farid aith lahcen op 22/01/2007 om 16:09:28
Hij is een van de belkende amazigh dichters in Nederland.
in 1997publiceerd hij z'n eerste gedichten bundel onder titel  "Strijdkreet van de aarde: Riffijnse gedichten"
Hij komt persoonlijke uit Ait taa naast Amahajar.
tevens is werkzaam als sociaal werker bij een welzijn organisatie in Den Haag
Dat is niet de Ahmed die de topic-starter bedoelt.