Wie is Mahdi Elmandjra ?

Gestart door Mauri, 08/09/2005 om 22:36:35

Mauri

http://www.elmandjra.org/

ik kwam zijn site toevallig net tegen, na wat gelezen te hebben hij bleek een grote marokkaanse strateeg, denker, filosoof te zijn.
hij viel me al op in dat NPS docummentaie film over abdelkerim, hij was toen in het bijzijn van de neef van mohamed abdelkerim alkhetabi, toen ze bij de begraafplaats waren)

ik las eerder ergens op een marokkaanse site over  het weigeren van de staat om hem lezingen te laten geven. de laatste  lezing van hem was gepland in tetouan en zou gaan over mendenrechten in marokko, maar er werd aan hem geen verguning gegeven.

waarom ik dit bericht hier plaats omdat ik deze protest logo op zijn site tegenkwam:

http://www.elmandjra.org/Interdictions_2005.htm

weet iemand meer over deze persoon? hij lijkt wel een democratische iemand.
het lijkt me wel een goeie idee als een Amazigh of een Rif organisatie uit Nederland ook een solidariteit verklaring stuurt, tenminste als we hier met een niet pro arabist te maken hebben.

adh wenni netta

Izwan

Bedankt voor deze link. Ik ben zeer onder de indruk van zijn ideen. Deze persoon is zeldzaam en zal in de toekomst zeker in de geschiedenis boeken terecht komen.
Hij is geen pro arab. Hij ziet zich zelf als volgende:
1- mens van de derde wereld.
2-Amazigh
3-Marokkaan
4-Afrikaan
5-Arabier

Tama


Timarzgha

Citaat van: Izwan op 09/09/2005 om 00:20:31
Bedankt voor deze link. Ik ben zeer onder de indruk van zijn ideen. Deze persoon is zeldzaam en zal in de toekomst zeker in de geschiedenis boeken terecht komen.
Hij is geen pro arab. Hij ziet zich zelf als volgende:
1- mens van de derde wereld.
2-Amazigh
3-Marokkaan
4-Afrikaan
5-Arabier

Kun je je als wel arabier en amazigh zien ?
wel een rare combinatie of niet ?

Inuit

Citaat van: Izwan op 09/09/2005 om 00:20:31
Bedankt voor deze link. Ik ben zeer onder de indruk van zijn ideen. Deze persoon is zeldzaam en zal in de toekomst zeker in de geschiedenis boeken terecht komen.
Hij is geen pro arab. Hij ziet zich zelf als volgende:
1- mens van de derde wereld.
2-Amazigh
3-Marokkaan
4-Afrikaan
5-Arabier

ik word zo moe van dit soort onzin....

Timarzgha

Citaat van: gebruiker01 op 09/09/2005 om 00:30:37
Citaat van: Izwan op 09/09/2005 om 00:20:31
Bedankt voor deze link. Ik ben zeer onder de indruk van zijn ideen. Deze persoon is zeldzaam en zal in de toekomst zeker in de geschiedenis boeken terecht komen.
Hij is geen pro arab. Hij ziet zich zelf als volgende:
1- mens van de derde wereld.
2-Amazigh
3-Marokkaan
4-Afrikaan
5-Arabier

ik word zo moe van dit soort onzin....
het lijkt soms net alsof alle imazighen een dergelijk lijstje bij zich moeten hebben
Ik voel me ..... en dan ...... triest gewoon en dat voor een professor :(

Inuit

Citaat van: Timarzgha op 09/09/2005 om 00:44:22
het lijkt soms net alsof alle imazighen een dergelijk lijstje bij zich moeten hebben
Ik voel me ..... en dan ...... triest gewoon en dat voor een professor :(
Je wordt beoordeeld aan de hand van je lijstje.......net een sollicitatie-procedure, waarbij het lijst als cv fungeert. Echt triest!

Timarzgha

Citaat van: gebruiker01 op 09/09/2005 om 00:46:36
Citaat van: Timarzgha op 09/09/2005 om 00:44:22
het lijkt soms net alsof alle imazighen een dergelijk lijstje bij zich moeten hebben
Ik voel me ..... en dan ...... triest gewoon en dat voor een professor :(
Je wordt beoordeeld aan de hand van je lijstje.......net een sollicitatie-procedure, waarbij het lijst als cv fungeert. Echt triest!
Ja gebruiker en ik kom dit soort beweringen alleen maar bij ons imazighen tegen
Alsof amazigh zijn niet genoeg is je bent het of je bent het niet
Arabier en amazigh tegelijk zijn kan toch niet daarom een trieste vertoning van mensen die telkens met zo een lijstje komen
Waarschijnlijk om in de smaak bij anderen te vallen

Izwan

Er komt een tijd dat jullie het beter kunnen begrepen. Het is een wijs antwoord waarin hij duidelijk maakt dat zijn strijd puur om onrecht gaat en zijn hart bij de zwakken ligt. Hij heeft veel kritiek op internationaal politiek. Hij is verder in zijn ontwikkeling dan de ontdekkingsfase waar jullie in  zitten.
Arabieren zijn ook mensen en ze worden dagelijkse onderdrukt als Imazighen met uitzondering van een klein groep elite die beschouwd als egoïstische personen die alleen aan zijn eigen belangen denken ten kosten van bloedgenoten/ naasten en hun erfgoed.
Jullie haat voor Arabieren heeft niets te maken met de onderdrukking van Imazighen, want Imazighen worden door de Imazighen onderdrukt en Arabieren worden door de Arabieren onderdrukt. Enz. Deze persoon denkt dat de derde wereld nog steeds gekoloniseerd. Ze zijn nooit onafhankelijk geworden. Hij is tegen de schijn onafhankelijkheid en beschuit dit als een grote valkuil waar de derde wereld mee te maken heeft, ook Marokko. Hij had het liever gezien dat in 1956 het verzet van Imjahden van Marokko, Algerijn en Tunesië door moesten gaan en een netwerk samen moesten creëren om uit eindelijk een groot echt onafhankelijk land (Marokko) ervan te maken. Hij had dus het zelfde ideeën als Abd Elkarim. Mensen die akkoord gegaan met het voorstel (schijn onafhankelijkheid) van koloniale zijn verraders die allen aan hun functie denken. Hij beschouwd Arabische lega en islamitische commissie als organisaties die voor belangen van Israël en Amerika op kome enz. Gebruik a.u.b. je verstand en niet je haat.


ameziane

Izwan,

het punt dat hierboven is gemaakt is of dat iemand Amazigh en TEGELIJKERTIJD Arabier kan zijn.

Inuit

Citaat van: ameziane op 09/09/2005 om 15:09:23
Izwan,

het punt dat hierboven is gemaakt is of dat iemand Amazigh en TEGELIJKERTIJD Arabier kan zijn.
wat denk ik belangrijker is, is waarom iedere amazigh-figuur aan de hand van zijn "ik voel mij allereerst ..... dan ....  etc" lijstje beoordeeld wordt?

ameziane

Citaat van: Mauri op 08/09/2005 om 22:36:35
waarom ik dit bericht hier plaats omdat ik deze protest logo op zijn site tegenkwam:

http://www.elmandjra.org/Interdictions_2005.htm
Dat bord doet mij denken aan de organisatie 'Kifaya'(genoeg) in Egypte. Die hebben ook schoon genoeg van Moebarak en zijn bende. Maar hij zal vast weer afstevenen op een uitslag van 99,99%.

Izwan

Citaat van: ameziane op 09/09/2005 om 15:09:23
Izwan,

het punt dat hierboven is gemaakt is of dat iemand Amazigh en TEGELIJKERTIJD Arabier kan zijn.
Je kunt je associëren met elke persoon die in het zelfde situatie zit. Je moet het niet letterlijke nemen. Het gaat hier niet om ras maar de positie waar Imazighen, Afrikanen, Arabieren, …enz zich bevinden.
P.S. Hij heeft de mensen organisatie in Marokko opzet. Hij ziet alle mensen inclusief hun cultuur is gelijkwaardig. Hij signaleert dat de huidige internationale politiek is zich alleen bezig met het opleggen van een cultuur aan alle bevolkingen. Dit zal op lange termijn ten kosten van alle culturen inclusief Tamazight.
Hij zie me als ....  Dit wil niet zeggen dat hij zich als een arabier voelt.

Izwan

#13
Ja, het is waarschijnlijke het zelfde beweging als Kifaja. Deze beweging begint internationale vorm te krijgen. In Nederland is ook zo een beweging opgestard met titel:
Genoeg is genoeg.

Izwan

Citaat van: Mauri op 08/09/2005 om 22:36:35
http://www.elmandjra.org/
hij viel me al op in dat NPS docummentaie film over abdelkerim, hij was toen in het bijzijn van de neef van mohamed abdelkerim alkhetabi, toen ze bij de begraafplaats waren)
Hij had contact met Abdelkerim. Hij heeft hem in Egypte bezocht.
Verder heeft hij samen met de zoon van abdelkerim de stichting Mohamed Abdel karim in Alhoceima of Ajdir opgericht.