Hoofdmenu

Amazigh

Gestart door Tamza, 03/09/2005 om 22:53:16

Tamza

Kan het ook zijn, dat iemand de zogenaamde betekenis van de naam 'Amazigh' gewoon uit het rijk der fabeltjes heeft geïmporteerd? Je weet wel, gewoon om de boel te romantiseren. 'Vrije mens' spreekt namelijk tot de verbeelding.

Timarzgha

Zou me nix verbazen Tamza
Ik vind ik het wel raar dat ook de grote namen binnen de amazigh (onbeweeglijke)bewegingen, menen dat amazigh vrije mens zou betekenen
Lekker vaag eigenlijk want een echte vertaling van het woord heb ik ook nergens kunnen zien

rifman

De benaming komt in historisch documenten voor die duizenden jaren oud zijn. Daarnaast komt het ook voor in boeken van historici die over Imaizghen gaan (denk aan ibn khaldoun)... Ik denk dat er bij wetenschappers geen twijfel over bestaat over de betekenis van het woord... Omdat het zogenaamd gedocumenteerd is (komt in verschillende oude bronnen voor).

Heel veel volken noemen zichzelf in hun taal "De Mensen", tov andere volken/stammen die dan een vaak denigrerende naam krijgen waaruit zou moeten blijken dat zij geen (volledig) menselijke wezens zijn.
(Inuit = de mensen, maar indianenstammen noemden hen Eskimo, scheldwoord dat "eters van rauw vlees/vis" betekent, dus "zij die eten zoals de beesten".
Dus "de mensen"  of zelfs "de vrije mensen" lijkt me alleen al vanuit dat verschijnsel geredeneerd heel goed mogelijk.
Als er inderdaad bronnen zijn (geschreven of overlevering), nog mooier.