Hoofdmenu

Trouwfonds

Gestart door Timarzgha, 01/09/2005 om 21:39:05

Timarzgha

Ik heb gehoord dat Iran een soort trouwfonds in het leven wil roepen
Mensen die bijvoorbeeld verliefd zijn maar niet de middelen hebben om te kunnen huwen zouden op die manier aanspraak kunnen maken op financiele bijstand
Toch wel zo een goed idee en neem je ook veel frustraties weg om zo de kans op sex voor huwelijk nog verder onaantrekkelijk te maken
wat vinden jullie van het idee?

Hadou

Vroeger was het overal..
Maar wel goed initiatief.

miss.F.

Ik vind dit zeker een goed en vooral een sociaal initiatief. Dit voorbeeld zouden andere landen mogen opvolgen. Voor de minder bedeelden wordt het trouwen wat toegankelijker gemaakt.

Dora

zeer goed, maar zitten er geen conseqenties aan vast zoals, alles terug betalen als je toch besluit uit elkaar te gaan??

Tamza

Vind het nergens op slaan (nog los van dit gebruik die in deze tijd allang achterhaald is). In de Islam hoef je namelijk geen bruidsschat in materiele waarde te schenken wanneer je als bruidegom geen geld hebt. Koranverzen voldoen.

Met deze trouwfondsen hou je dat materialisme in stand.

Sa3ieD

Hoezo nergens op slaan? Naar mijn weten gaat het niet alleen om het betalen van een bruidsschat, alsof je na het betalen van een bruidsschat al klaar bent. Je hebt ook een huisje nodig etc, je moet een 2e persoon onderhouden. Ik vind het een goed initiatief en van mij mogen ze het ook in Arif doen, vaak hebben de mannen geen werk etc en weinig mogelijkheden om te trouwen. Dit is ook een van de redenen waarom iemand een overtocht per gammel bootje waagt. Misschien kan een financiele prikkel wel helpen, zoiets als die kleine geldleningen aan arme boeren in ontwikkelingslanden.

Tamza

Citaat van: Sa3ieD op 02/09/2005 om 19:41:26
Hoezo nergens op slaan? Naar mijn weten gaat het niet alleen om het betalen van een bruidsschat, alsof je na het betalen van een bruidsschat al klaar bent. Je hebt ook een huisje nodig etc, je moet een 2e persoon onderhouden. Ik vind het een goed initiatief en van mij mogen ze het ook in Arif doen, vaak hebben de mannen geen werk etc en weinig mogelijkheden om te trouwen. Dit is ook een van de redenen waarom iemand een overtocht per gammel bootje waagt. Misschien kan een financiele prikkel wel helpen, zoiets als die kleine geldleningen aan arme boeren in ontwikkelingslanden.

Ach, schei toch uit. Alsof mensen de overtocht naar europa wagen omdat ze niet kunnen trouwen vanwege hun armoede. De overtocht alleen al kost veel geld. Ze betalen zich blauw aan de mensensmokkelaars. Denk je dat dat geld uit de lucht komt vallen? Als ze wilden trouwen, dan staken ze dat geld in een huwelijk met een vrouw, niet in een illegale bootovertocht naar Europa waar ze een totaal scheef beeld van hebben gekregen.

Wat die mensen nodig hebben is een financiële prikkel dmv werkgelegenheid. En niet dmv een trouwfonds. Ja, dan krijg je geld voor een huis. En dan? In een huis wonen met je gezin zonder werk, dus dan kun je haar alsnog niet onderhouden. Die shit slaat nergens op. Arme mensen moeten uitkeringen krijgen zolang er geen werk is of gewoon WERK.

Sa3ieD

Citaat van: Tamza op 02/09/2005 om 19:46:57
Ach, schei toch uit. Alsof mensen de overtocht naar europa wagen omdat ze niet kunnen trouwen vanwege hun armoede. De overtocht alleen al kost veel geld. Ze betalen zich blauw aan de mensensmokkelaars. Denk je dat dat geld uit de lucht komt vallen? Als ze wilden trouwen, dan staken ze dat geld in een huwelijk met een vrouw, niet in een illegale bootovertocht naar Europa waar ze een totaal scheef beeld van hebben gekregen.

Wat die mensen nodig hebben is een financiële prikkel dmv werkgelegenheid. En niet dmv een trouwfonds. Ja, dan krijg je geld voor een huis. En dan? In een huis wonen met je gezin zonder werk, dus dan kun je haar alsnog niet onderhouden. Die shit slaat nergens op. Arme mensen moeten uitkeringen krijgen zolang er geen werk is of gewoon WERK.
Dat geld steken in de overtocht uitgaande dat ze het zeker meermalen terugverdienen, vaak is het zelfs geld dat ten koste gaat van hun ouders die nog in arif wonen, met dat geld ga je toch niet trouwen. Hoeveel geld mensen van zo'n trouwfonds moeten krijgen weet ik niet.

Een trouwfonds kan ook voor werkgelegenheid zorgen aangezien mensen dan meer te besteden hebben en zo bijv. kunnen investeren, bijv. in de landbouw of in de veeteelt. Ik heb het nu alleen over mensen in Rkampoe. Werk betekent in Arif niet altijd werken voor een ander maar werken voor jezelf. Je levensonderhoud hoeft toch niet altijd van een vreemde te komen. Zoals ik al zei KAN een financiele prikkel in een arm land veel meer betekenen dan hier.

Hadou

In RIF is werk zat.. de mensen zijn allleen te lui om te werken. Ze willen een directeurs baantje , een auto van de prins en salaris van de koning.

thirli

mee eens.

Hadou, ze zijn inderdaad te lui. Als je nagaat hoeveel grond bij ons in rkampoe gewoon staat te staan zonder dat iemand het bewerkt dan is het gewoon triest.

Vroeger zag je overal ibawen en thiniefien daarna imendie en farina, tegenwoordig staat het gewoon kaal.

Je kan een persoon wel helpen om te trouwen als ie het echt nodig heeft, maar er zijn teveel die daar gewoon misbruik van gaan maken.

E3ber_Tastite

Azul beste Tamza,

Ik heb dit jaar met vele jongens gesproken en dan vooral ook over trouwen, en wat Sa3ied heeft gezegd komt duidelijk naar voren in mijn gesprekken met de jongens. De onzekerheid voor de toekomst is te groot voor hen.

Rwezna

Arme mensen moeten uitkeringen krijgen zolang er geen werk is of gewoon WERK.

Werk is idd beter dan een trouwfonds, zo zijn er meer mensen geholpen dan alleen mensen die willen gaan trouwen.  Maar zolang dit niet gebeurd vind ik het geen slecht idee dat koppels die graag willen trouwen, maar niet genoeg geld voor en start hebben, geld krijgen voor hun huwelijk. Ik vind het alleen niks wanneer een trouwfonds in het leven wordt geroepen om mense te stimuleren om te trouwen.

Bij Oprah zag ik dat Koeweit ook zo een huwelijksfonds heeft (waarvan de helft een renteloze lening is), verder is de medische hulp gratis en het studeren wordt ook voor je betaald, als ik t goed heb ontvang je ook geld als je een kind krijgt. Als dit zo is dan heeft een burger toch niet veel om zich zorgen over te makne, je werkt dan alleen voor je onderhoud

Timarzgha

Citaat van: hadou op 02/09/2005 om 20:04:28
In RIF is werk zat.. de mensen zijn allleen te lui om te werken. Ze willen een directeurs baantje , een auto van de prins en salaris van de koning.

Een beetje gelijk en een beetje ongelijk
Hoe kun je beweren dat er volop werk is als je weet dat het aanbod sterk kan verschillen van streek tot streek
Ik bedoel in hoceima en omstreken is er hoofdzakelijk werk in de bouw en kleinschalige handel niet veel meer dan dat
In nador is het weer een ander verhaal en in sommige plaatsen in de Rif is geen sprake van beiden!
Salaris van de koning ? hoe lang is het gelden dat je de Rif bezocht heb?!

Timarzgha

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 02/09/2005 om 22:36:51

Azul beste Tamza,

Ik heb dit jaar met vele jongens gesproken en dan vooral ook over trouwen, en wat Sa3ied heeft gezegd komt duidelijk naar voren in mijn gesprekken met de jongens. De onzekerheid voor de toekomst is te groot voor hen.
Ik sluit me ook aan bij je en sa3ied
Veel van de mensen die ik hoor hoor ik ook zeggen hoe lang zal het duren voordat ik een huis kan bouwen?
Hoe lang zal het duren voordat ik een vrouw kan huwen?
De financiële zorgen op deze punten hebben veel mensen bewogen om de Rif te ontvluchten naar europa en het gebeurd nog altijd
Het vertrouwen in onze eigen land moet herwonnen worden en alle kleine beetjes die wat frustraties kan weg nemen zou mooi meegenomen zijn al is het een feit dat na het trouwen je ook voor het brood moet kunnen blijven zorgen!
Dus het zou zeker een goed initiatief wezen maar zeker niet voldoende daarom is het ook bedoeld voor de armen !

Hadou

Citeermee eens.

Hadou, ze zijn inderdaad te lui. Als je nagaat hoeveel grond bij ons in rkampoe gewoon staat te staan zonder dat iemand het bewerkt dan is het gewoon triest.

Vroeger zag je overal ibawen en thiniefien daarna imendie en farina, tegenwoordig staat het gewoon kaal.

Je kan een persoon wel helpen om te trouwen als ie het echt nodig heeft, maar er zijn teveel die daar gewoon misbruik van gaan maken.
Dat bedoel ik ook Thrlli. Als nu een europeaan daar naar toe gaat dan zal RIF snel veranderen van kleur.
Het gaat om arbeid verichten'' en niet om mooie praatjes. Je kan het leven van Marokko niet vergelijken met de Europeese. En het hoeft niet nadelig te zijn. als je met weinig tevreden bent , kun je best gelukkig zijn en kun je veel veroorloven en dus ook een gezinnetje stichten. Als je te veel verwacht  en te veel wilt .. Ja dat zul je ook nergens krijgen.
De kans op armoede in  NL is groter dan elders. Als je een weeksalaris mist zul je snel achter blijven met het betalen van rekeningen. Tenminste bij de 70 % van de allochtonen in NL.
Wat betreft Trouwen:
Hier wordt ook niet meer snel getrouwd. De eisen die mensen stellen aan elkaar , om het feestje en de toekoemstige woning perfect te maken, zet het tot vertraging om toch in het huwelijk te komen.
De tijd tussen verloven en trouwen wordt alleen maar langer dus. 

Ik heb een neef In Castillajo wonen. Hij verdient 25 DH per dag. wallah triest. Toch is hij getrouwd en hij woont samen met zijn vrouw ( die er tevreden mee is ) in een verdieping van 2 kamers van hun Opa.