IRCAM moet afblijven van onze Tarifit?

Gestart door Timarzgha, 01/09/2005 om 02:41:20

Timarzgha

Ik heb wat zitten denken en kom maar niet vooruit op de vraag waar de taal zijn oorsprong heeft
De ene wetenschapper beweerd bij de Neanderthalers de anderen weerspreken dat en de gelovigen zeggen dat het bij Adam en eva begonnen is???
Wat ik wel opmerkelijk vond is dat veel wetenschappers het over eens zijn dat de spreektalen(want dat was de basis voor alle talen) van oudsher per streek konden verschillen
En dan kom ik op het volgende en vraag ik me af of wij ver terug in de geschiedenis niet toen al anders spraken dan b.v. de ishelhiën en andere volkeren.
Onderzoekers die zelf nooit een duidelijk antwoord hebben kunnen geven zijn wel van mening dat het een natuurlijk proces is en er verschillen zullen en kunnen zijn tussen bijvoorbeeld zuid en noord, al wonen deze mensen op een en het zelfde gebied
Als wij ervan uitgaan dat zij gelijk hebben vraag ik me af waarom wij imazighen b.v. nu geconfronteerd worden door Ircam die onze tarifit zou willen veranderen
Want als wij zoveel hechten aan een taal laat het dan de onze wezen, want wie kan er met cijfers komen over de oudheid van het tarifit?
Het is naar mijn mening een natuurlijk proces geweest en om die paar leenwoorden die wij kennen wil ik de mensen toch zeggen dat het niet alleen bij ons zo is
Ook de fransen Spanjaarden Italianen chinezen japanners en ga zo maar door zijn vaak doorspekt met leenwoorden.
Zij wij vraag ik me af niet wat extreem aan het woorden dat wij nu onze eigen tarifit in een weegschaal willen plaatsen om een eenheid mogelijk te maken die er waarschijnlijk toch nooit zal zijn?
Zijn we niet gewoon gek om een natuurlijk verloop terug te willen draaien en lopen we dan niet weer het risico dat we vast gaan lopen in de discussie mbt de taal?
Is het niet misschien het plan van enkelen om ons terug te werpen in de tijd en ons vele jaren zoet te houden met een taal wat eigenlijk zinloos is?
Zal het niet zo zijn dat, al leren wij een nieuwe aangepaste taal dat deze zelf ooit ook weer zal gaan versplinteren en andere leenwoorden kennen, mede door interne en externe invloeden?
Kortom mijn mening over een nieuwe amazigh taal en schrift is dat het onzinnig zal blijken te zijn
Ik ben van mening dat iedere volk zijn eigen taal behoord te houden en dus ook de verschillende dialecten
Nu wij weten dat er 3 amazigh talen in b.v. Marokko zouden zijn, zou het niet beter zijn als er in die 3 varianten onderwezen werd i.p.v. alles op een hoop te gooien?
Ik bestrijd dat de ene amazigh taal origineler zou zijn als een ander of andersom ik ga uit van een natuurlijk proces en iets dat een natuurlijk proces heeft gekend is op zich al origineel te noemen.
In mijn optiek is in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren het tarifit even origineel als het taqbaliet en het tashelhiet en een mix creëert een nieuwe taal en doet de oude in elk geval niet herleven.
Graag jullie mening wa sallaam

mara

vond de titel best interessant, maar verwacht niet dak dit allemaal ga lezen. Dus een samenvatting (van max. 4 zinnen) als je t niet erg vindt...

Timarzgha

#2
Citaat van: mara op 01/09/2005 om 11:38:33
vond de titel best interessant, maar verwacht niet dak dit allemaal ga lezen. Dus een samenvatting (van max. 4 zinnen) als je t niet erg vindt...
haha een samenvatting is heel moeilijk athawmat omdat je telkens je bewering moet kunnen onderbouwen
Ik concludeer dat de verschillen per streek qua taal een natuurlijk proces is geweest en de klok terug draaien om alle talen op één hoop te gooien zoals het ircam wenst, vind ik onjuist en onterecht.
Het tarifit, het Tashelhieth, het Taqbailiet hebben allen een eigen geschiedennis en dus acht ik een samensmelting a waste of time, want ooit zal dit nieuwe onderwezen tamazight ook weer gaan versplinteren en leenwoorden kennen en wat dan?
Een natuurlijk proces van invloeden intern en extern kun je nooit afschermen, dus kortom 3 verschillende amazigh talen onderwijzen en niet alles op een hoopje gooien en een nieuwe taal creëren zoals het Ircam wilt!

mara

Dus icram wil drie verschillende talen, ik ben t met je eens dat dat onzin is. Laat elke streek nou maar zijn taal behouden...

antaios

Ze moeten een soort prinsbernhard fonds introduceren daar, voor behoud van cultuur! Dat is erfgoed, geschiedenis..daar moeten ze hun poten van af houden.

ameziane

Ik moet zeggen dat ik ook bedenkingen heb bij een standaard Tamazight.Het staat wel vast dat dat ten koste van Tarifit zal gaan.

Misschien moeten we accepteren dat er nu eenmaal 3 dialecten zijn en dat iedereen zijn dialect behoudt,maar we blijven allemaal Imazighen.



Timarzgha

#6
salaam/azul
Ik heb altijd mijn twijfels gehad over de bedoelingen met het zogenaamde nieuwe tamazight
eerlijk gezegd vind ik het dus echt nergens op slaan
Tijd rovend en kostbaar en toch zinloos is mijn mening
Makkelijker mischien als beide amazigh partijen als de Rifijnen en ishelhiën elkaar zouden stimuleren om elkaars dialecten te te leren
Nu kennen velen van ons ook meerdere talen en in marokko alleen al het darija en tarifit
Mischien dat wij het tashelhiet kunnen leren begrijpen en zij onze tarifit i.p.v een geheel nieuwe spreek-schrijftaal
Ik zal desnoods het frans praten en mijn tarifit in tact houden dan delen van mijn taal zoals een ircam of soussie(mohammed 6) het wenst in te leveren

Timarzgha

*kuch**kuch* ben volgens mij de enige die zich hierover druk maakt ;D

abrid

Ik heb die lesboeken deel 1 en 2 gekocht. Voordat ik kan zeggen of het Riffijns zo is gebleven moet ik het doornemen. Ik ben wel een woord tegen gekomen dat mij niets zegt Twacunt en wat het betekend????

Voor de rest Is Utcma ULtma etc

Timarzgha

#9
Citaat van: abrid op 08/09/2005 om 13:16:55
Ik heb die lesboeken deel 1 en 2 gekocht. Voordat ik kan zeggen of het Riffijns zo is gebleven moet ik het doornemen. Ik ben wel een woord tegen gekomen dat mij niets zegt Twacunt en wat het betekend????

Voor de rest Is Utcma ULtma etc
Dat betekend vrouw of zo iets een vreemde tamazight (heb er nooit van gehoord en blijkbaar rifijns)

abrid

Het lijkt verdacht veel op een ander woord en dat is ook vrouwelijk. :0

Timarzgha

Citaat van: abrid op 08/09/2005 om 13:25:35
Het lijkt verdacht veel op een ander woord en dat is ook vrouwelijk. :0
Ik denk dat als ik het tegen mijn moeder zou zeggen ik snel kennis zal maken met haar deegrol a thawmat
Hoe komen ze op dit soort woorden dalijk moeten we tawlult tegen onze kinderen zeggen omdat een soussie dat ook zegt jaallatief !!

abrid


ameziane

Citaat van: abrid op 08/09/2005 om 13:16:55
Ik ben wel een woord tegen gekomen dat mij niets zegt Twacunt en wat het betekend????
Rwachun=gezin
Twachunt=gezinnetje(dus verkleinwoord)

abrid

Citaat van: ameziane op 08/09/2005 om 14:13:36
Citaat van: abrid op 08/09/2005 om 13:16:55
Ik ben wel een woord tegen gekomen dat mij niets zegt Twacunt en wat het betekend????
Rwachun=gezin
Twachunt=gezinnetje(dus verkleinwoord)

Bedankt Amezian. Voor mij was dit woord niet bekend. Het is dus gewoon Riffijns Timarzga.