Marokkaans wetenschappelijk toptalent

Gestart door *****, 31/08/2005 om 12:04:47

*****

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vijf jonge, talentvolle allochtone afgestudeerden van de Erasmus Universiteit Rotterdam een zogeheten Mozaïeksubsidie toegekend. De wetenschappers in de dop kunnen met deze subsidie vier jaar lang een promotieonderzoek uitvoeren. Minister Maria van der Hoeven van OCW is aanwezig bij de feestelijke uitreiking op 13 oktober 2005.

Maar liefst 142 studenten en afgestudeerden reageerden op een oproep voor onderzoeksideeën. Uiteindelijk krijgen 22 kandidaten een subsidie. Elke kandidaat ontvangt 180.000 euro voor een promotieonderzoek aan de universiteit. Het totaalbudget komt daarmee voor 2005 op vier miljoen euro. Dat bedrag wordt gezamenlijk gefinancierd door NWO en het ministerie van OCW.

De helft van de gehonoreerden behoort tot de klassieke migrantengroepen; Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken. Vrouwen presteerden net als vorig jaar opvallend goed. Ruim driekwart van de gehonoreerden is vrouw, terwijl van de indieners ongeveer tweederde vrouw was. De kandidaten met een Marokkaanse achtergrond hebben dit jaar het best gepresteerd. De meeste kandidaten komen uit de (bio-)medische wetenschappen en uit de maatschappij- en gedragswetenschappen. De Universiteit Leiden is dit jaar koploper onder de universiteiten met zeven gehonoreerde kandidaten. In

Zie ook: http://www.nwo.nl/kleurrijktalent

miss.F.

dit Mozaiek-project loopt volgens mij al enkele jaren dus begrijp niet zo goed waarom hier ineens aandacht aan wordt besteed

*****

Ieder jaar. En elk jaar nieuwe wetenschappelijke onderwerpen, nieuwe winnaars.

We hebben toch ook telkens weer Big Brother en Idols. Dan is dit wel ff wat interessanter.

En positieve aandacht Marokkanen, dat willen we toch ook graag?

miss.F.

Citaat van: m7 op 31/08/2005 om 12:09:56
Ieder jaar. En elk jaar nieuwe wetenschappelijke onderwerpen, nieuwe winnaars.

We hebben toch ook telkens weer Big Brother en Idols. Dan is dit wel ff wat interessanter.

En positieve aandacht Marokkanen, dat willen we toch ook graag?

je doet het overkomen alsof het big news is als buitenlanders (en in dit geval marokkanen) besluiten te gaan promoveren. Ze zijn er wel hoor, vergis je niet!

*****

Schat, ik ben ermee verloofd, zo'n Marokkaanse wetenschapper, en ik werk met een heel Mozaiek om me heen op de faculteit. Jij weet het, ik weet het, maar niet iedereen weet het. Je kan beter goede feiten veel herhalen, dan slechte.
Ik snap je negatieve reactie echt niet.

Inuit

Citaat van: miss.F. op 31/08/2005 om 12:11:25
Citaat van: m7 op 31/08/2005 om 12:09:56
Ieder jaar. En elk jaar nieuwe wetenschappelijke onderwerpen, nieuwe winnaars.

We hebben toch ook telkens weer Big Brother en Idols. Dan is dit wel ff wat interessanter.

En positieve aandacht Marokkanen, dat willen we toch ook graag?

je doet het overkomen alsof het big news is als buitenlanders (en in dit geval marokkanen) besluiten te gaan promoveren. Ze zijn er wel hoor, vergis je niet!
er mag best gezegd worden dat we ook in de wetenschap vertegenwoordigd zijn en niet alleen in het criminele circuit ;)

*****

Ja, dat verwoordt wat ik bedoelde gebruiker. Altijd maar dat gezeik over Marokkanen in de bioscoop met EId, Marokkaanse loverboy etc.
En al die harde werkers in de wetenschap hebben daar net zo goed last van, die negatieve beeldvorming. Zet die jongens en meiden flink in het zonnetje. En wellicht inspireren ze veel meer jongeren, van welke achtergrond dan ook, om de wetenschap in te gaan. Positieve rolmodellen enzo.

*****

Kijk eens op de site wat een prachtige onderzoeken!

Zie ook: http://www.nwo.nl/kleurrijktalent

miss.F.

Citaat van: m7 op 31/08/2005 om 12:17:21
Schat, ik ben ermee verloofd, zo'n Marokkaanse wetenschapper, en ik werk met een heel Mozaiek om me heen op de faculteit. Jij weet het, ik weet het, maar niet iedereen weet het. Je kan beter goede feiten veel herhalen, dan slechte.
Ik snap je negatieve reactie echt niet.


mijn reactie is niet negatief bedoeld, ik geef aan dat dat project al meerdere jaren bestaat en dat er veel gebruik van maken of hebben gemaakt

ps: gefeliciteerd met de engagement!

Dobry Den

Tis de eerste keer dat ze er vroeg bij zijn met de publicatie; de twee voorafgaande jaren waren ze er behoorlijk laat mee.

athsaynou

#10
Citaat van: m7 op 31/08/2005 om 12:23:32
Ja, dat verwoordt wat ik bedoelde gebruiker. Altijd maar dat gezeik over Marokkanen in de bioscoop met EId, Marokkaanse loverboy etc.
En al die harde werkers in de wetenschap hebben daar net zo goed last van, die negatieve beeldvorming. Zet die jongens en meiden flink in het zonnetje. En wellicht inspireren ze veel meer jongeren, van welke achtergrond dan ook, om de wetenschap in te gaan. Positieve rolmodellen enzo.

Idd, mooi gezegd M7

Sa3ieD

Marokkanen zijn ook in Marokko toptalenten alleen krijgen weinig een kans, de einsteins van Marokko worden 10 van de 10 keer weg gekaapt door westerse landen.

De Marokkaanse "winnaars".

Fusie frustratie en de rol van cultuur en identificatie
Drs. N. (Najiba) Abdellaoui (v), Marokkaans, UvT - Organisatie en Strategie
Veel gefuseerde bedrijven komen in de problemen omdat de toewijding en het vertrouwen van werknemers niet voldoende is voor een vlekkeloos integratieproces. Dit langtermijnonderzoek bestudeert binnen een omvangrijke fusie de invloed van cultuur en identificatie op dit proces.

Tegenargumenten in argumentatief discours
Drs. B. (Bilal) Amjarso (m), Marokkaans, UvA - Taalbeheersing, Argumentatietheorie en Retorica
Om de overredingkracht te verhogen wordt in argumentatieve teksten nogal eens ingegaan op tegenargumenten. In deze studie wordt onderzocht in hoeverre deze strategische manoeuvre vanuit een dialectisch perspectief bezien redelijk en vanuit een retorisch perspectief bezien effectief is.

Alternatieve behandelingen voor patiënten met aangeboren leverziekten
Drs. E. (Ebtisam) El Filali (v), Marokkaans, UvA/AMC - Lever Centrum
Door het donortekort is er jaarlijks een hoge sterfte van mensen met een ernstige leverziekte. Dit onderzoek wil een muis met een menselijke lever maken om deze te gebruiken voor onderzoek naar nieuwe behandelingsmogelijkheden voor me nsen met een leverziekte.

Afasie: herstelpatroon en kwaliteit van leven
Drs. H. (Hanane) El Hachioui (v), Marokkaans, ErasmusMC - Neurologie
Afasie is een taalstoornis vanwege verworven hersenletsel. We willen inzicht krijgen in het herstelproces van klank, betekenis en zinsbouw. We kijken naar de samenhang met de kwaliteit van leven. Tevens proberen we de eindsituatie zo vroeg mogelijk te voorspellen.

Het beeld van vrouwen in de Andalusische poëzie
A. (Assia) Moutahhir (v), Marokkaans, UL - Letteren
In dit onderzoek gaat het erom het beeld van vrouwen in de Andalusische samenleving te helpen reconstrueren. Deze studie wil dat doen door de Andalusische poëzie op een systematische wijze te onderzoeken en de analyses vervolgens te relateren aan ander onderzoek op dit veld. Bevindingen van dit onderzoek kunnen ons vervolgens helpen om, onder andere, meer te weten te komen over de positie van Arabische vrouwen in de samenleving.


Een noot van mij op de laatste, Arabische vrouwen...............? Men vergeet dat Andalucie een smeltkroes was van "culturen", dus om te spreken van "Arabische" vrouwen lijkt me niet erg wetenschappelijk aangezien je het nooit met zekerheid kunt zeggen of de poeten bijv. wel over Arabische vrouwen dichten...........

Sa3ieD

In 2004 zat er maar 1 Marokkaan bij:

Nieuwe benadering behandeling borstkanker
Drs. N (Najim) Ameziane (m) 05-09-1974, Marokkaans, VUMC - Genetica
Borstkanker is één van de belangrijkste doodsoorzaken van de vrouw wereldwijd. Alle patiënten krijgen dezelfde behandeling met uiteenlopende resultaten. Het onderzoek probeert een groep patiënten te onderscheiden bij wie een aangepaste behandeling een veel grotere genezingskans biedt.