Nador Kankerverwekkend

Gestart door Thadbath, 25/08/2005 om 11:51:19

Tamza

Citaat van: MB_Tiza op 25/08/2005 om 14:13:00
de riffijnen daar tegenover a Tamza beloofde de Spanjaarden in de slag om Arruit (r3ed u arrui) de vrije doortocht naar Mellilia als zij de wapens zouden neerleggen (De spanjaarden waren omsingeld), nadat de Spanjaarden dit deden werden zij alsnog afgeschoten, dit is iets wat Spanje weer aankaart, volgens m'n opa (allah yar7mu) die hierbij aanwezig was en hier 2 extra geweren aan heeft overgehouden vonden hierbij 3 duizend spanjaarden de dood.

Hier was ik niet van op de hoogte. Echter, kunnen de Spanjaarden zich daar op beroepen? Was er een officieel wapenstilstand? Werden deze Spanjaarden op eigen gebied om het leven gebracht? Vergeet niet dat die Spanjaarden zich op grond bevonden die niet van hen was. Zij hadden daar niets te zoeken. Ik acht het geen oorlogsmisdaad aangezien deze actie gericht was tegen soldaten van het Spaanse leger, de agressor. En niet tegen een bezet volk in dorpen waar zich alleen onschuldige vrouwen, kinderen en ouderen bevonden, zoals de Spanjaarden dat o zo heldhaftig hebben gedaan.

Nog los effe van de vraag of Spanje zich daar wel of niet op kan beroepen, een algemene opmerking; moedig is anders, maar de daad die Riffijnen indertijd hebben begaan vind ik niet afkeurenswaardig. Zoals Dobry Den al ergens in een topic een citaat van Farif Esack aanhaalde:

'De islam is niet vredelievend. Het is rechtvaardig.'

De Riffijnse imjahden hebben enkel hun land en geloof beschermd tegen de indringers.

MBTiza

of course hebben de rijffijnse imjahden dat gedaan maar spanje komt daar wel mee telkens aanzetten..asl ik het goed heb!

Tamza

Citaat van: Don-Rifi op 25/08/2005 om 14:17:38
De joden hebben toch ook geld gehad van de periode 40-45...waarom zouden de riffijnen dan niks krijgen.

Kijk, het gaat niet om de tijd waarin het gebeurde. Het probleem bij Riffijnen is de aantoonbaarheid. Volgens mij wisten de mensen in Marokko bv in de jaren 70 niet eens van het bestaan van kanker af. De medische zorg in Arif was al zo armoedig, laat staan dat men kanker kon constateren en behandelen. Mijn oma is bv ook op relatief jonge leeftijd gestorven. Niemand wist waaraan. Kanker kon wellicht een mogelijkheid zijn. Duidelijke symptomen van kanker zijn ook niet echt aanwijsbaar, behalve -in sommige gevallen- een knobbeltje (maar zoals je weet zijn er veel vormen van kanker).

Bij de Joodse slachtoffers van de Nazi-Holocaust (of hun nazaten) is dat wel makkelijker. De namen van Joden die werden afgevoerd naar concentratiekamp werden namelijk vaak gedocumenteerd.

MBTiza

die tamza blijft maar komen en gaan...hallo waar gaat dit heen?

Dobry Den

Citaat van: MB_Tiza op 25/08/2005 om 14:28:20
of course hebben de rijffijnse imjahden dat gedaan maar spanje komt daar wel mee telkens aanzetten..asl ik het goed heb!

De gifgas is volgens mij ingezet na WO I toen een aantal landen waaronder Spanje een verdrag hebben ondertekend om geen gifgas meer in te zetten. Zij hebben niet alleen mensen de dood ingejaagd, maar ook een verdrag geschonden. Daar kan geen drie duizend indringers tegenop; of ze nu overgegeven hebben of niet.  Toch denk ik dat het moeilijk is om recht te halen, maar neemt niet weg dat we het wel moeten aanvechten ongeacht wat de uitkomst ook is.

groenebriefjes

Citaat van: ! op 25/08/2005 om 17:22:27
Citaat van: MB_Tiza op 25/08/2005 om 14:28:20

De gifgas is volgens mij ingezet na WO I toen een aantal landen waaronder Spanje een verdrag hebben ondertekend om geen gifgas meer in te zetten. Zij hebben niet alleen mensen de dood ingejaagd, maar ook een verdrag geschonden. Daar kan geen drie duizend indringers tegenop; of ze nu overgegeven hebben of niet.  Toch denk ik dat het moeilijk is om recht te halen, maar neemt niet weg dat we het wel moeten aanvechten ongeacht wat de uitkomst ook is.
helemaal mee eens...

Isefrawen

komen we lekker vroeg mee...

Izwan

Citaat van: @lcf op 25/08/2005 om 17:38:03

komen we lekker vroeg mee...
Helaas, we konden niets anders omdat de aanval op Iriffijen nooit gestopt is.

allasian

Citaat van: Thadbath op 25/08/2005 om 11:51:19
Azul

wegens de chemische wapens die er in de Rifijnse oorlog gebruikt werden, is het kankerpercentage van heel Marokko in Arif  het grootst, zoals velen weten.. maar er is ook vermeldt dat de inwoners van nador ook meer  kanker hebben dan de mensen die op het platteland wonen, omdat daar vlakbij die chemische troep nog hangt...
Er is al een topic hierover,die trouwens veel beter weergegeven is. Het is niet leuk elke keer in herhaling te vallen. Voor je een topic begint,duik alsjeblieft eerst de archieven in.

Samariaan

Citaat van: Tamza op 25/08/2005 om 14:07:06
Citaat van: MB_Tiza op 25/08/2005 om 13:56:19

ik denk eerder dat de meeste riffijnen alleen voor het geld gaan, voor een enkeling is dit inderdaad een morele kwestie.

I don't know. Maar we hebben gezien wat voor een 'warm welkom' de waarheidscommissie kreeg in Arif. Zij vonden het een schertsvertoning, en terecht. Een schadeclaim vind ik overigens ook zeer terecht, ook al kan dat nooit het gedane leed weghalen.

En nogmaals, het is sowieso te moeilijk om nu nog een schadeclaim te halen. Er zijn in het verleden waarschijnlijk veel mensen gestorven aan kanker (moge hun zielen rusten), zonder dat dat als doodsoorzaak werd vermeld.

Mocht Spanje hun misdaden jegens de mensheid erkennen, waaronder de grofste misdaad op de wereld, namelijk genocide, dan hoop ik dat er een vreselijk goed team van advocaten klaarstaat om de slachtoffers belangeloos te helpen en er een schadeclaim uit slepen.

Persoonlijk denk ik dat in deze tijd, waarin dit soort schadeclaims een trend zijn geworden, er een goede kans is voor een verontschuldiging en een eventuele schadevergoeding. Mits er natuurlijk een goed team van advocaten en mensenrechten activisten er achteraan gaat.

Nog niet zo lang geleden verontschuldigde Duitsland zich voor de genocide onder de het Herero volk in Namibie, die plaatsvond voor de tweede wereldoorlog; meen dat ze nog bezig zijn voor eventuele schadevergoedingen. Feit blijft dat mede dankzij activisten deze vergeten misdaad weer naar het licht werd gebracht.

In geval van de Rif, bronnen van historici zou kunnen worden aangeboord als begin, en Spanje zou gedwongen moeten worden de geheime archieven die het heeft over haar doen en laten in de Rif - in de jaren van bezetting en opstand - vrij te geven.

Maar gezien de gemarginaliseerde positie waarin de Arif zich bevindt, en de warme banden die Marokko momenteel heeft met Spanje, lijkt t me stug dat er een koninklijk initiatief komt. Wederom zal het aankomen op druk van buitenaf, en ik denk dan vooral aan bijvoorbeeld rechts-instituten van de EU. Ook met in het achterhoofd dat Spanje een van de weinige trotse EU-landen is, druk van de EU zou hun dus kunnen doen zwichten.

Tamza

Artikel van 29 juli 2005:

The Catalan left wing party has demanded an explanation from the Zapatero government over the use of toxic gases against the Rif population during the Spanish occupation of north Morocco.

A group from the Catalonian left wing party in the central parliament in Madrid submitted, Tuesday morning, a motion questioning Zapatero's government about Spain's use of poisonous gases against resistance in the Rif, north Morocco, between 1922-1927.

Soon after the submission of the motion, the Catalan group, which supports the government, convened a press conference at 11 a.m. in the Catalonian parliament. The conference discussed the dimensions and repercussions of the “Rif war,” and the use of poisonous gases against the population of the north.

Ilyass Omari, head of the “Association of Toxic Gas Victims" (ATGV) in the Rif, Rosa Madriana, professor and researcher on the history of the Spanish occupation in the north of Morocco, Maymouna Acherki, professor in Rabat, and Rachid Rakha, a Moroccan newspaper director, were also present at the conference.

In a phone conversation, Ilyass Omari told Morocco TIMES that 50% of cancer cases in Morocco are concentrated in the north. He added that “research has shown there are strong indicators that the cancer is caused by the gases that were used against the resistance in the north.”

Omari stressed that using gases is a crime according to the international law, clearly cited in 1925 Geneva Convention. “It is a crime against humanity” he said, adding “We told the Spanish in the conference about the land that is no longer arable in the north as a result the use of toxic gases."

The local "Association of Toxic Gas Victims" (ATGV) was established in July 2000 in Al Hoceima, northern Morocco. It aims at exerting pressure on the Moroccan, Spanish and French governments to a acknowledging the “truth”.

According to investigations conducted by the ATGV, the effects of the alleged toxic bombing of the region can still be noticed. The association claims to have documented an abnormally high prevalence of cancer among the population of the Rif.

Rabat hospitals allegedly have recorded that 60% of the nation's cases of larynx and stomach cancer originate from the region said to be gased.

In 1921, when Spain occupied Morocco's northern coast, the Rif Mountains and some southern areas, Berber chiefs mounted a fierce rebellion in the Rif to free the region from the European colonizers.

The "Rif War", as it is known internationally, is recognised as one of the most forceful demonstrations of African resistance against European colonisers. Berber groups, only armed with outdated rifles, managed to fight back the colonial troops.

According to an article in Afrol News, Only the historian Juan Pando has confirmed the use of toxic gases in the war. Pando, basing himself on written Spanish sources, claims that Spanish planes dropped the chemical arms over the Rif Mountains from 1923 onwards.

The Spanish used gases in aerial attacks over the Rif in order to win the war, according to oral traditions in the area.

Mohammad Farji, a Rifi man approaching 100 years of age, still has vivid memories and clear flashbacks. In the late twenties of the twentieth century "chemical attacks were launched by the invading Spanish troops into northern Morocco,” he told the correspondent of Islam online.

The old man recalled how the Spanish troops attacked the countryside with internationally-banned weapons, devastating his small farmland and thousands of acres of fertile lands.

In 1990, two German researchers, Rudd Bert Knoz and Ralph Deiter Muller, issued a book entitled "Poisonous Gas Against Al-Khatabi." It contained horrific details, in addition to secrets that were not previously disclosed. These included Germany 's selling chemical gases to Spain between 1922 and 1927 and helping Spain build a factory for chemical weapons in Toledo.

http://www.moroccotimes.com/paper/article.asp?idr=2&id=8482

Samariaan

MBTiza

nooit meegemaakt, ik heb hetzelfde meegemaakt in taroudant en tafraout..man ze hebben daar een ernstige tekort aan water

Je kan het in ieder geval pasteurizeren, dat water.

Via de zon, uiteraard.

http://solarcooking.org/docs.htm#Water%20Pasteurization