zijn er geleerde imazighen ??

Gestart door AFRA, 16/01/2004 om 18:28:49

AFRA

weet iemand welke geleerden die tot de imazighen horen zijn??

behalve averroes en ibn khladoen en augustinus en de huidige geleerden.

AFRA

#1
is het hier zo stil?

Masja

#2
zijn waarschijnlijk (de echte geleerden zoals jij dat noemt)
onder de voet gelopen door de onderdrukkers, dus nooit bekend geworden, oftewel ze waren aan iets begonnen en de ander is met de eer gaan strijken  
wat versta jij trouwens onder geleerde?
er waren genoeg dichters. schrijvers en filosofen onder hen, daar twijfel ik niet aan, en die hadden geen behoefte aan bekendheid mischien..?! ze waren zichzelf genoeg, als je begrijpt wat ik bedoel

Goner

#3
Hier in Nederland zijn zeker wel een aantal Amazigh wetenschappers/academici, alleen al in de regio Rijnmond ken ik enkele.  Ik weet niet of je dat onder geleerden vind vallen. Je kunt denken aan artsen die wetenschappelijk onderzoek doen, een landbouwdeskundige van Wageningen, een natuurkundige van Delft, en ik weet dat hier op de lijst ook een geoloog zit. Er zit veel deskundigheid onder de Imazighen.

Arrows

#4
natuurlijk zullen die er zijn! maar het duurt altijd even voordat je bekend met als geleerde of wetenschapper! meestal zijn het mensen die het liefst lekker hun eigen ding doen en  verder onder een bepaald publiek bekend zijn!

Zoals in Leiden zijn er 2 geleerden in berberologie! een nederlander een een amazigh! en natuurlijk zullen er meerdere geleerden zijn op vele andere vlakken!
maar zoals je zei..het zou wel interessant zijn als we daar wat over konden lezen!

AFRA

#5
dat is echter raar,dat dat een probleem is.
ik heb eens gelezen dat de berber zich schaamden om in het tamazight te schrijven.en daarom schreven ze in het latijns.


Y._Touzani


Y._Touzani

#7

Citeerdat is echter raar,dat dat een probleem is.
ik heb eens gelezen dat de berber zich schaamden om in het tamazight te schrijven.en daarom schreven ze in het latijns.


Azul,

Tot de achtiende eeuw toe werd in europa meestal in het latijn geschreven. De Duits filosoof Leipzig heeft zijn meest boeken in het Frans geschreven. Mensen schamen zich niet om in eigen taal te schrijven maar omdat de moedertaal soms nog niet geschikt is om ermee te kunnen schrijven. Ook de nederlandse filosofen Spinoza en Erasmus hebben hun boeken in het latijn geschreven. Wat sommige mensen niet beseffen is dat de meeste europese talen pas vanaf de zestiende eeuw ontwikkeld werden als geschreven talen. Er werd eerder in het Tamazight geschreven dan de meeste wereldtalen m.n. het arabisch. In zijn boek beschrijving van Afrika" schreef Leo Afrikanus (al-hassan Al-wazzan) dat de arabische vluchtelingen die naar Noord-Afrika zijn gevlucht, de amazighboeken, meestal over wetecnschap en genealogie hebben verbrand zodat de imazighen alleen de arabische boeken mogen lezen. Een manier om de bevolking te arabiseren. Tevens de arabieren hebben ook de bibliotheken van Iran verbrand (dit staat in al-muqaddimah van Ibn Khakdoen) even als de beroemde bibliotheek van Alexandrie in Egypte.


Masja

#8
ik heb laatst in vogelvlucht ergens gelezen dat een amazight het eerste arabische woordenboek heeft "geschreven", ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gezien, dus de naam v. die man is me ook ontschoten

Oued-Amakran

#9
Azul,
De Vraag aan Afra.
Bestaan er ook Orginele Arabische geleerden? Zo ja welke?

Het is algemeen bekend dat de zogenaamde Arabische geleerden geen Arabieren waren maar voornamelijk Perzen, Imazighen,Turken die een arabische naam hadden vanwege de Islam en niet vanwege dat ze Arbisch waren.

ik zou zeggen zoek eens op Arabische Geleerden en je zult erachter komen.

Voorbeeld: Abu Ja'far Muhammad ibn Musa Al-Khwarizmi
           Groot Wiskundige en Astronoom uit Centraal Azie.


AFRA

#10

Voorbeeld: Abu Ja'far Muhammad ibn Musa Al-Khwarizmi
 Â          Groot Wiskundige en Astronoom uit Centraal Azie.


[/quote]dus jij kunt goed zoeken.
gelieve de genoemde imazighen op te noemen.

MBTiza

#11
Mhammed n Abkrim al Khattabi uit Ajdir, de eerste marokkaan die een ingenieurstitel (mijningenieur rond 1910 ofzo) behaalt.

MBTiza

#12
Toen ik nog in de AH werkte had ik ook enekele collega's die aankomende wetenschappers waren.
En wat te denken van onze aankomende topjurist in de fiscale recht VerbalSmaeel.

WAT DOE JIJ DAN AFRA, JE MOET NAMELIJK NIET MET HET SUCCES VAN ANDERE OPSCHEPPEN WAT JIJ WEL DOET!

AFRA noem eens een arabische voetballer die 3 maal beste voetballer van de wereld is geworden.

AFRA

#13
ik heb een vraag,

zijn Ibn Battuta en Ibn Hazm en Ibn Bajja en Ibn Tuffail geen imazighen????

Mounia000

#14
Citeerweet iemand welke geleerden die tot de imazighen horen zijn??

behalve averroes en ibn khladoen en augustinus en de huidige geleerden.

JA , IK :)