Hoofdmenu

Gevogelte

Gestart door noemid, 17/08/2005 om 21:49:17

Dora

hij heeft er 3 dagen voor moeten zwoegen..dus zo halal is ie nie..;D

Timarzgha

Citaat van: L_L op 29/08/2005 om 21:19:36
hij heeft er 3 dagen voor moeten zwoegen..dus zo halal is ie nie..;D
Gemiddeld doe je er langer over om die ene tessekouth te vangen ;)
Enige verschil is dat je er meer van geniet omdat het moeilijk was er eentje te vangen maar in beiden gevallen zijn ze uiteindelijk hallal en niet anders

Debouz

Citaat van: ariri op 17/08/2005 om 21:49:17
azul

ik heb eigelijk een vraagje....

heeft er iemand een foto of een efbeelding van een ''asiwan''? ik weet namelijk wel dat het een soort adelaar is. die in de rif voorkomt/kwam.

vdr kan de topic worden besteed aan namen van vogels in het thmazight

azul inoe

In het Thmazight-variant van Iqwaliyen betekent "asiwan"--->"sperwer"( epervier in het Frans)
Asiwan is een soort roofvogel dat staat vast. Ik heb hem  vorige eeuw gezien boven de bergen van Nkur zweven.

Debouz

Hij zag er zo uit toen ik naar hem zit te staren

noemid

Citaat van: Debouz op 29/08/2005 om 23:47:45
Hij zag er zo uit toen ik naar hem zit te staren

zien ze in delucht niet allemaal zo uit? de roofvogels?

Hadou

weet je ! ik heb ergens spijt van.. vroeger gooiden wij stenen naar vogels. wij lieten geen enkele vogel met rust. dat doen kinderen in Rif nog steeds. Die vogels daar zijn hartstikke bang, Vandaar dat ze ook weggevlucht zijn uit Rif.
Jammer jammer.. allemaal door onze slechte behandelingen...

noemid

Citaat van: hadou op 30/08/2005 om 23:34:28
weet je ! ik heb ergens spijt van.. vroeger gooiden wij stenen naar vogels. wij lieten geen enkele vogel met rust. dat doen kinderen in Rif nog steeds. Die vogels daar zijn hartstikke bang, Vandaar dat ze ook weggevlucht zijn uit Rif.

denk je ???

komt het niet door dat er gewoon geen dier reservaten in de rif zijn en het in de Rif economisch ''gewoon'' slecht gaat dus dat het niet gek is als iemand zijn pan probeert te vullen met een roofvogel?

azul azul

Hadou

Citaat van: ariri op 31/08/2005 om 10:34:12

denk je ???

komt het niet door dat er gewoon geen dier reservaten in de rif zijn en het in de Rif economisch ''gewoon'' slecht gaat dus dat het niet gek is als iemand zijn pan probeert te vullen met een roofvogel?

azul azul
Er zijn geen speciale reservaten in Rif. Wel zijn gelukkig nog bossen en gebieden die wel beschermd worden door de staat. Ik kan mij nog herinneren dat in TaferCity nog gevogelte leefde. Duiven , Valken, uilen enz.. Nu niet meer. Iedere keer als een vogel een nest wil bouwen en eieren wil leggen dan gooien de kinderen en ook grote kinderen stenen naar die duinen en bomen. Op die manier vluchten de vogels weg en gaan elders hun nestje zetten..

Ik hoop dat het ooit beter wordt in onze Tamazgha en de rest van de wereld wat betreft Flora en fauna. Wel moet een ieder dat beseffen en aandacht aanbesteden.

antaios

Citaat van: ariri op 31/08/2005 om 10:34:12

denk je ???

azul azul
reservaat word vaak in het leven geroepen als er dieren dreigen uit te sterven.. En dat heeft niks met geld te maken, als die dieren op de lijst staan van beschermde diersoorten dan worden ze door bepaalde instanties op hun vingers getikt en MOETEn ze actie ondernemen.

Izouran

Citaat van: Timarzgha op 29/08/2005 om 20:43:26

Sallaam/Azul mevrouw wortel
Ik heb dat niet beweerd dat was de heer debouz die dat gezegd heeft ;)
Maar ik zei toch dat een mooie vrouw tessekouth word genoemd omdat een tessekouth als vogeltje mooi is
Nou slaat dat alleen op mooie vrouwen en hoe erg jij je aangesproken moet voelen weet ik niet
wat ik wel weet is dat ik terecht kan zeggen dat tiesekourien mooi en lekker zijn en het laaste bedoel ik letterlijk 

*foutje* ;)

Debouz

Over vogels gesproken, hier zijn ze dan, de vogels van marokko.

http://www.oiseaux.net/liste/birds.in.morocco.html

Izouran

Wayaghers:

uil = Ghoujth

Ibdarsen:

uil =Mouka

noemid

Citaat van: Izouran op 12/12/2005 om 20:57:37
Wayaghers:

uil = Ghoujth

Ibdarsen:

uil =Mouka

wat is Tamazight toch een rijke taa :):):)

we hebben maar liefst 2 synoniemen voor een vogel .....

azul

latief

ff voor de duidelijkheid!!

thasekouth is een patrijs (vrouwlijk)
awaran is haar man

een roodborstje is taytay
een koekoek noemen wij een tkoek
een kipoes is een winterkoninkje (heel klein je moet goed kunnen mikken om er een te raken...hahaha)

ebera3man is een toren of slechtvalk lijken veel opelkaar!
thaziqath...........
azouki........
qobi3............. leeuwerik
elhoedhoed.......... heel zeldzaam wordt geneeskracht toegedicht
laqlaq...............ooivaar? ben ik niet zeker van
jawaj..................... een mus
mesand Raja......... pimpel mees of kool mees
torra.................... tortelduif