Eindelijk een positieve bericht over Marokkaanen en Turken

Gestart door Izwan, 11/08/2005 om 13:09:52

Izwan

Bind jonge nieuwe Nederlanders aan samenleving


Arie de Ruijter, Mohamed Sini en Lieteke van Vucht Tijssen

Nieuwe Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst stromen steeds meer met succes door naar het middelbaar en hoger onderwijs. Daarna willen ze actief participeren in de Nederlandse samenleving, maar vaak ook hun religieuze identiteit houden. Politici en journalisten die zich aangesproken voelen door de roep om nieuwe bindingen in de samenleving van Jet Bussemaker, Ger van Elk, Erna Flokstra en Herman van Gunsteren (Opiniepagina, 12 juli), moeten hun aandacht op deze groep richten want juist zij dreigt van de Nederlandse samenleving te vervreemden. Dat ligt voor een groot deel aan het gebrek aan inlevingsvermogen van journalistiek en politiek.

Veel jonge hoogopgeleide Nederlanders van islamitische huize hebben er moeite mee dat de politiek en de media niet verder komen dan het hameren op integratie en storen zich aan beeld dat ze geven van de islam als een achterlijke godsdienst en een bron van terrorisme. Ze voelen zich daardoor miskend in hun identiteit als Nederlander en als moslim. Een aantal voelt zich zo buitengesloten dat het terugkeer naar het land van herkomst van hun ouders overweegt.

Deze jonge nieuwe Nederlanders zijn belangrijk voor onze toekomst. Zij kunnen een bruggehoofd zijn tussen de samenleving in den brede en hun eigen familie, vrienden en kennissen. Zيj gaan het debat met hun directe omgeving aan. Zيj inspireren en helpen hun broers en zussen. Zيj worden de rolmodellen voor toekomstige generaties. Maar als zij zich van de samenleving afkeren, vormen zيj een risicogroep.

In alle religies zijn vooral hoogopgeleide jongeren die zich in hun ambities gefrustreerd voelen, gevoelig voor de avances van radicale bewegingen. De aanslagen in Londen onderstrepen dit. Onder onze islamitische jongeren wordt deze categorie nu snel groter. Journalisten en politici kunnen dit tij nog keren door het publieke debat van een tirade tégen de ander te veranderen in een dialoog mét de ander.

De door Bussemaker c.s. geciteerde correspondentie tussen Einstein en Freud over oorlog en conflict in de wereld ondanks de aanwezigheid van grote geesten, met Freuds antwoord: 'De ander, dat ben je zelf', liep vooruit op de oprichting van de UNESCO. Deze VN-organisatie, die erop uit is vrede in de wereld te bevorderen met behulp van onderwijs, wetenschappen, cultuur en communicatie, wil voorwaarden scheppen voor een echte dialoog tussen culturen.

Essentieel daarvoor is het vermogen zich in de ander in te leven gepaard aan respect voor elkaars cultuur. Daarin is geen plaats voor de hedendaagse kruistocht tegen de islam waar het Nederlandse en ook het Westerse publieke debat vaak op uitdraait. Integendeel, een dialoog tussen civilisaties geeft ook aan onze islamitische landgenoten een podium waarop zij het debat aan kunnen gaan zonder als minderwaardig of bron van het kwaad gebrandmerkt te worden.

Een dialoog tussen culturen is niet vrijblijvend, maar heeft zijn eigen spelregels, die grenzen stellen aan het strijdperk waarbinnen en de wapens waarmee het debat gevoerd wordt en die in ieder geval geweld als wapen uitsluiten. Ze grijpen terug op de verklaring van de rechten van de mens die onder auspiciën van UNESCO onder andere is uitgebreid met de culturele rechten. Dat zet de discussie over beschaving en barbarij op een ander been. Vrije meningsuiting is een mensenrecht en UNESCO staat er voor dat dit voor iedereen op eenzelfde manier bewaakt en beschermd wordt. Maar vrijheid van godsdienst is ََk een mensenrecht, net als dat op de beschikking over je eigen lichaam. Debatten zoals die over hoofdoekjes, keppeltjes en kruisjes of over mannen- en vrouwenbesnijdenis worden daarmee debatten over mensenrechten en de keuzes daarin. Alleen als we als oude en nieuwe Nederlanders dit debat met elkaar aandurven en onze keuzes maken zonder elkaar te verketteren, kan er weer iets van binding onstaan.

Sinds de burgerrevolte tegen de multiculturele samenleving zitten er forse scheuren in het sociale weefsel van de Nederland. Maar als we een publiek debat willen kunnen voeren zonder dat de deelnemers onder moeten duiken of zich met bewakers omringen, moeten wij ons inleven in jonge nieuwe Nederlanders en hen opnieuw aan onze samenleving binden.


Arie de Ruijter is lid van de Nationale UNESCO-commissie en decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Tilburg; Mohamed Sini is lid van de Nationale UNESCO Commissie en Directeur Stedenbeleid van het ROC Midden-Nederland; Lieteke van Vucht Tijssen is voorzitter van de Nationale UNESCO-commissie en decaan van de faculteit Bestuur, Bedrijf en Technologie van de Universiteit Twente.

nrc, 20 juli 2005


Sa3ieD

Mohamed Sini, KOTS TFOE KOTS, met die man kun je niet eens een normaal gesprek voeren. Stereotype subsidie allochtoon. Dat artikel vind ik een beetje vaag, ene keer hebben ze het over geloof andere keer over cultuur. Het is erg gevaarlijk om die dingen door elkaar te halen.

Snap niet waarom mensen positief in het nieuws willen komen, heb je dan zo'n complex dat je eigen "goedheid" steeds bevestigd moet worden door de Nederlandse media? Eerlijk gezegd boeit het mij allemaal niet, het gaat er toch om hoe jij over jezelf en je medemens denkt, wat boeit het mij nou wat een of andere flutkrant of fluthollander over Marokkanen zegt? Slecht praten over hele groepen mensen bevestigd gewoon je eigen tekortkomingen.

Izwan

Citaat van: Sa3ieD op 11/08/2005 om 13:23:59
Mohamed Sini, KOTS TFOE KOTS, met die man kun je niet eens een normaal gesprek voeren. Stereotype subsidie allochtoon. Dat artikel vind ik een beetje vaag, ene keer hebben ze het over geloof andere keer over cultuur. Het is erg gevaarlijk om die dingen door elkaar te halen.

Snap niet waarom mensen positief in het nieuws willen komen, heb je dan zo'n complex dat je eigen "goedheid" steeds bevestigd moet worden door de Nederlandse media? Eerlijk gezegd boeit het mij allemaal niet, het gaat er toch om hoe jij over jezelf en je medemens denkt, wat boeit het mij nou wat een of andere flutkrant of fluthollander over Marokkanen zegt? Slecht praten over hele groepen mensen bevestigd gewoon je eigen tekortkomingen.
Het gaat hier om algemene beeldvorming. Als er dag in en dag uit slechte berichten over Marokkanen worden geschreven dan zal, onvermijdelijk,
Een negatief beeld over Marokkanen ontstaan. Dit zal zeker invloed hebben op je dagelijkse leven. 
In het artikel wordt zowel over het geloof als cultuur gesproken omdat de Marokkanen/moslims op hun geloof en cultuur aangevallen worden.
Het zou kunnen te maken hebben deels met het gebrek aan inlevingsvermogen van journalistiek en politiek zoals in het artikel wordt gemeld, maar ook met opinie makers die bewust Marokkanen/moslims zwart willen maken.
Ik ben zelf geen fans van Mohamed Sini, maar dit artikel bevalt me wel omdat de kern van de waarheid in ziet.

groenebriefjes

ik heb een hekel aan die mohamed sini.....had een goede discussie met die kneus op marokko-express....vierkant gedisst...hahaha zehma hoofd van islam en burgerschap....maar wel zuipen...en dan ons vertelen hoe alles beter moet...ye nerd...

Hadou

Eindelijk een positieve bericht over  Marokkaanen en Turken
Hoeveel staat het nu??

4956 tegen 1 :(


Mohamed Sinni moet oprotten !!

Si_Y

#5
Citaat van: hadou op 11/08/2005 om 15:38:04
Eindelijk een positieve bericht over  Marokkaanen en Turken
Hoeveel staat het nu??

4956 tegen 1 :(


Mohamed Sinni moet oprotten !!


Azul Hadou!

Ik moet zeggen dat ik mij wel aangesproken voel door dit artikel. Ik merk namelijk aan mezelf dat ik aan het veranderen ben, en dat komt grotendeels door de onzin die ik dagelijks hoor in de media.

Daar waar ik voorheen panden wilde kopen in Nederland, is de laatste jaren beetje bij beetje een drang opgekomen om een erkempoe te kopen in maroc, en daar te leven met mijn schapen en geiten. Die zeuren niet over de minder koosjere marokkanen, noch zeuren ze over details over hoofddoeken en besnijdenissen (van de man welteverstaan).

En natuurlijk niet te vergeten de donkere heldere nachten. En als het te koud wordt dan een paar maanden naar Nador (ze3ma CV enzo)  :D

Thalla f rasskoum


groenebriefjes

Citaat van: hadou op 11/08/2005 om 15:38:04
Eindelijk een positieve bericht over  Marokkaanen en Turken
Hoeveel staat het nu??

4956 tegen 1 :(


Mohamed Sinni moet oprotten !!

of niet...sinni sucks...hehehe

noemid

bla bla bla......

ieder is verantwoordewlijk voor zich zelf.

miss.F.

#8
mensen mensen toch, jullie laten je toch niet uit het veld slaan door hetgeen in de media over ons gezegd wordt, laat ze lekker praten vind ik zelf, of het nu positieve of negatieve geluiden betreffen, als je zelf maar tevreden bent met je 'ik'

allasian

Citaat van: miss.F. op 15/08/2005 om 14:33:45
mensen mensen toch, jullie laten je toch niet uit het veld slaan door hetgeen in de media over ons gezegd wordt, laat ze lekker praten vind ik zelf, of het nu positieve of negatieve geluiden betreffen, als je zelf maar tevreden bent met je 'ik'
Dat zijn "words of wisdom" van miss F. Je klinkt net als RASTA.

miss.F.

Citaat van: allasian op 16/08/2005 om 14:28:31
Citaat van: miss.F. op 15/08/2005 om 14:33:45
mensen mensen toch, jullie laten je toch niet uit het veld slaan door hetgeen in de media over ons gezegd wordt, laat ze lekker praten vind ik zelf, of het nu positieve of negatieve geluiden betreffen, als je zelf maar tevreden bent met je 'ik'
Dat zijn "words of wisdom" van miss F. Je klinkt net als RASTA.

RASTA is cool!