Hoofdmenu

tifinagh

Gestart door bou-yafar, 05/08/2005 om 18:15:51

bou-yafar

beste lezers.
het is zo dat de amazigh bewegingen ons veel goeds hebben gebracht
vooral in de laatste jaren hebben de bewegingen de muziekanten en de website beheerders veel kunnen betekenen voor ons amazigh gevoel en trots. daarmee bedoel ik ons identiteit en geschidenis die een beeld vorming beginen te krijgen en dat kan ons ten baat komen op de weg
naar de toekomst. als een grote amazighnatie in de noordafrika.
maar allen ons comunicatie middel de tifinagh vind ik een beetje achter haald want jhe gaat toch niet in deze tijdperk niet comuniseren met een spijker schrift .ik vind dat meschien beter is om met nieuw aangepaste
alfabet moeten gaan gebruiken kijk bijvoorbeeld naar de turken het is zowiezo makelijker want de meeste imazighen ken al het alfabet en de genen die het niet kenen waarschijnelijk analfabeten zijn. ikweet wel dat
in kabyle of in de atlas of de sous of rif een bepaalde iets allemaal een andere benaming heeft en daar door het anders moet schrijven maar dat geld alleen voor 20% van de amazigh talen de rest is bijna het zelfde
en na verloop van tijd krijgt als de zelfde benaming kijk maar naar de vrenigde staten tig verschilende bevolkingen maar toch een nationaal taal
ik vind het proberen waard wat vinden jullie

Timarzgha

tifinagh is een grote 1 april grap en niet effectief maar dat is ook de reden waarom uitgerekend het tifinagh werd gekozen
om het amazigh proces lekker op de lange baan te schuiven
wij en de soussie zijn net als de italianen en spanjaarden het lijkt vreselijk veel op elkaar maar uiteindelijk snappen ze geen moer van wat ze bedoelen.