FES BAB MAHROUQA

Gestart door Hadou, 09/07/2005 om 19:19:50

Hadou

De Verbrande poort:
De oude satd Fes kent vele poorten. Deze poorten vormden de in en uitgangen van de stad. De oude stad werd omringd door hooge muur. Om de stad van de koningen te beschermen tegen de opstandelingen.
De opstandelingen waren Imazighen.

Ik heb ooit een verhaaltje gehoord dat Irrifiyen, georganiseerd in een mars, richting Fes zijn gaan lopen om de stad aan te vallen. Tot ze bij de poorten kwamen. Het lukte ze maar niet om de poorten open te krijgen.
Tot ze besloten het om in de as te leggen. Ze hebben de poort  laten verbranden. Ik weet niet wat de motieven waren om Fes aan te vallen ( al heb ik wel ideeen) . En hoe het is afgelopen zou ik het ok graag willen weten..

Wie kan aan dit verhaal iets voegen? wie weet er meer hier over ?
Graag  hier plaatsen..


abrid

Dit hoorde ik ook van een oom.

Hij vertelde dat deze Irifiën Fes in brand wouden steken. Eenmaal aangekomen waren ze lucifers vergeten. Deze konden ze daar kopen maar ze wouden dat het perse lucifers uit hun stam waren. Dus keerden er een paar terug en toen ze terug kwamen hebben ze alsnog geprobeerd de stad in brand te steken. Die deur heeft haar naam hiernaan te danken .

Taghenant ten toppe he. Lucifers uit het eigen dorp ;)

Inuit

Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 08:25:21
Dit hoorde ik ook van een oom.

Hij vertelde dat deze Irifiën Fes in brand wouden steken. Eenmaal aangekomen waren ze lucifers vergeten. Deze konden ze daar kopen maar ze wouden dat het perse lucifers uit hun stam waren. Dus keerden er een paar terug en toen ze terug kwamen hebben ze alsnog geprobeerd de stad in brand te steken. Die deur heeft haar naam hiernaan te danken .

Taghenant ten toppe he. Lucifers uit het eigen dorp ;)
Dat is ook de versie die ik van mijn vader heb gehoord, en volgens hem ging het hier om Ait Wayigher, oftewel het bewijs dat zij de kroon spannen als het on taghenant gaat..

abrid

Klopt dit zouden Aith Waryagher zijn geweest. Maar wat zou er vooraf zijn gebeurd?

Inuit

Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 11:14:43
Klopt dit zouden Aith Waryagher zijn geweest. Maar wat zou er vooraf zijn gebeurd?
Dat weet ik niet.

miss.F.

Citaat van: gebruiker01 op 11/07/2005 om 11:08:13
Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 08:25:21
Dit hoorde ik ook van een oom.

Hij vertelde dat deze Irifiën Fes in brand wouden steken. Eenmaal aangekomen waren ze lucifers vergeten. Deze konden ze daar kopen maar ze wouden dat het perse lucifers uit hun stam waren. Dus keerden er een paar terug en toen ze terug kwamen hebben ze alsnog geprobeerd de stad in brand te steken. Die deur heeft haar naam hiernaan te danken .

Taghenant ten toppe he. Lucifers uit het eigen dorp ;)
Dat is ook de versie die ik van mijn vader heb gehoord, en volgens hem ging het hier om Ait Wayigher, oftewel het bewijs dat zij de kroon spannen als het on taghenant gaat..

Pardonnez moi!! Iedereen bezit wel enig vorm van taghenant, dus een excuus is hier op z'n plaats wat mij betreft!

abrid

Voor wat????

Dit zeggen de Aith Waryagher zelf. Men weet het van zich zelf ;)

miss.F.

Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 12:34:08
Voor wat????

Dit zeggen de Aith Waryagher zelf. Men weet het van zich zelf ;)

ik vind het overdreven. Deze karaktereigenschap is niet alleen aan ons (ja ik ben er ook een) toebedeeld. Ik beschouw het meer als een persoonlijk eigenschap

abrid

Het zijn natuurlijk stereo types. Zoiets als Nederlanders zijn gierig!!

Bij ons is het Turi-Turi!!

athsaynou

#9
De Ait Waryaghers staan er bekend om en ze geven het toe..dus er zit een kern van waarheed in.. ;) ..maar generaliseren is altijd slecht..daar moeten we voor oppassen..

Isefrawen



volksverhalen; ik denk wel dat er irifiyen die kant zijn uitgelopen en de poort in brand hebben gestokken, is algemeen bekend dit; maar dat met die lucifers enzo zijn er een beetje bijverteld om het geheel wat op te vrolijken denk ik...

abrid

Jonas ik denk dat je gelijk hebt. Om het verhaal wat leuker te maken zal dat erbij verteld zijn. Het zijn details die je dat verhaal niet doen vergeten.

qaqrieuw

Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 11:14:43
Klopt dit zouden Aith Waryagher zijn geweest. Maar wat zou er vooraf zijn gebeurd?
dat waren niet de ait waryihger.
Het waren de ait touzine die de poort in brand hebben gestoken.

abrid

met lucifers van de ayth waryagher :)

mara

Citaat van: miss.F. op 11/07/2005 om 12:12:10
Citaat van: gebruiker01 op 11/07/2005 om 11:08:13
Citaat van: abrid op 11/07/2005 om 08:25:21
Dit hoorde ik ook van een oom.

Hij vertelde dat deze Irifiën Fes in brand wouden steken. Eenmaal aangekomen waren ze lucifers vergeten. Deze konden ze daar kopen maar ze wouden dat het perse lucifers uit hun stam waren. Dus keerden er een paar terug en toen ze terug kwamen hebben ze alsnog geprobeerd de stad in brand te steken. Die deur heeft haar naam hiernaan te danken .

Taghenant ten toppe he. Lucifers uit het eigen dorp ;)
Dat is ook de versie die ik van mijn vader heb gehoord, en volgens hem ging het hier om Ait Wayigher, oftewel het bewijs dat zij de kroon spannen als het on taghenant gaat..

Pardonnez moi!! Iedereen bezit wel enig vorm van taghenant, dus een excuus is hier op z'n plaats wat mij betreft!
het zou veel verklaren...