amazigh interieur

Gestart door Dora, 21/04/2004 om 19:17:11

Dora

ik ga inchallah van die grote aardewerk potten kopen, niet dat tawwas shit die de meeste kopen, maar mooie bruine potten, lekker grof en sommige hand beschilderd >>> die zullen in mijn huiskamer staan > en geen nep plastiq bloemen..gatver!!

ber18kania

Citeerik ga inchallah van die grote aardewerk potten kopen, niet dat tawwas shit die de meeste kopen, maar mooie bruine potten, lekker grof en sommige hand beschilderd >>> die zullen in mijn huiskamer staan > en geen nep plastiq bloemen..gatver!!

Ewa ddan hoef je ze geen water te geven lekker makkelijk toch hahahaha  ewa ik geef je dan wel zo'n pot cadeau helemaal hand made ;)

Dora

CiteerEwa ddan hoef je ze geen water te geven lekker makkelijk toch hahahaha  ewa ik geef je dan wel zo'n pot cadeau helemaal hand made ;)
hahaha >> ik zet helemaal geen bloemen in de potten meisje>>> en elke week koop ik verse bloemen die ik alleen op de tafel zal zetten inchallah >>> voor de rest zie je mooie amazigh aardewerk potten, zwaarden aan de muur enz enz...o ja natuurlijk ook een koraan tekst :)...

ber18kania

Citeerhahaha >> ik zet helemaal geen bloemen in de potten meisje>>> en elke week koop ik verse bloemen die ik alleen op de tafel zal zetten inchallah >>> voor de rest zie je mooie amazigh aardewerk potten, zwaarden aan de muur enz enz...o ja natuurlijk ook een koraan tekst :)...

Hey Islam gaaat nog altijd voor amazigh begrijp je...........

Dora

CiteerHey Islam gaaat nog altijd voor amazigh begrijp je...........
ik zeg toch > koraan teksten wijsneus....daarnaast zullen de islamitische boeken op de bovensteplank staan :)

Samariaan

maar amazigh interieur blijft somber hoor, met hier en daar wat mooie authentieke functionele dingetjes. Imazighen zelf zijn lange tijd 'arm' geweest, en dit heeft natuurlijk ook effect gehad op hoe ze hun huizen hebben ingericht.

Dus verf je muren wit, en een paar tapijtjes op de grond , en klaar is Kees!

Dora

neeeeeeeeeeeeeeeeeee jij verpest mijn mooie beeld over de amazigh interieur...er moet iemand anders zijn met pracht ideeen!!!

Arrows

zoals ik t ken...zijn tegels op de grond met een druk printje erop....muur op de helft in 2 kleuren...meestal blauw onder en wit boven(bijna grieks)...voor de deur ook nog eens ee gordijn hangen voor als je alsnog frisse lucht wil en geen gluurder wilt!lage tafeltjes want je zit toch meestal op de grond..heeeel veel dekens en kleedjes! ahaha

ithri-nsbaah

Citeerneeeeeeeeeeeeeeeeeee jij verpest mijn mooie beeld over de amazigh interieur...er moet iemand anders zijn met pracht ideeen!!!

Wat dacht je van het volgende:

muurverf =  aarde tinten (voor een warme sfeer)
op de vloer een "ta3rouat" (een met de hand gemaakte vloerkleed, je ouders kennen het vast wel.) Met daarop een ingerichte zithoek met schaapvachten, veel kussen en laag simpel houten tafeltjes (rond/ rechthoekig)
Verder kan je de woonkamer een beetje opfleuren met hier en daar wat accessoires uit arif, bijv: een oude karaf (van aardewerk), oude vazen/ potten, olielampen, met de handgemaakte handtrommel/ gitaar etc. Verder zijn er prachtige schilderijen over arif te verkrijgen voor aan de muren. Zet nog in de hoek een pot met een grote cactusplant en je bent klaar :)

ps. weet iemand hoe ik aan een oude echte "tesjaat" kan komen? tesjaat= stenen "maalmachine" waarmee onze moeders vroeger graan tot meel maalden.

Samariaan

en lopende_lach je zou ook je eigen van aarde gemaakt huis moeten bouwen, want is niet het succes van het interieur ook niet afhankelijk van het huis?

Dora

azul mara,

bedankt ithri > wallah voel me meteen thuis bij jouw interieur :)...alleen zit me toch iets dwars > het feit dat de huizen er vroeger zo uitzagen was puur omdat die mensen te weinig geld hadden > dus zouden er geen aanpassingen moeten komen?? >> met andere woorden kan het niet wat gewaagder!!!

mo >>>> dat hoeft niet >>> we leven helas niet in een land waar je even een huisje kan laten bouwen!! >> en het wordt mijn eerste huisje dus veel geld zal ik er niet in steken > het moet wel leuk blijven :) !!!

Samariaan

hey lopende_lach, voor jou dezelfde tip die ik net aan een zuster gaf, ga naar brussel noord, vindt je genoeg iknoushen, tbasa, en weet ik wel niet voor allerlei leuke prularia, van die mbtathebeth (lage banken) enzovoort enzovoort, laat het allemaal op je inwerken en insaAllah zul je inspiratie krijgen.

ithri-nsbaah

Citeerbedankt ithri > wallah voel me meteen thuis bij jouw interieur :)...alleen zit me toch iets dwars > het feit dat de huizen er vroeger zo uitzagen was puur omdat die mensen te weinig geld hadden > dus zouden er geen aanpassingen moeten komen?? >> met andere woorden kan het niet wat gewaagder!!!

Natuurlijk moet je het naar je eigen wensen inrichten. Dus mag het gewaagder en duurder. Je kan met de Amazigh stijl alle kanten op... Met warme kleurtinten, bepaalde meubilair en accessoires kom je een hele end in het creëren van jouw ideale, sfeervolle kamer.

Een vriend beloofde me een echte "karabila" (jaaggeweer) en een sief (zwaard) uit arif voor me te regelen. Ik zag onlangs hoe mooi het staat aan de wand. Prachtig gewoon!
Voorlopig heb ik alleen nog maar een grote lederen "aaraboes" (zo'n blazer voor bij het aanwakeren van vuur/ "timazjmat") kunnen bemachtigen. Zou leuk staan naast die "andoe" van jullie in de keuken. :)

Dora

Citeerhey lopende_lach, voor jou dezelfde tip die ik net aan een zuster gaf, ga naar brussel noord, vindt je genoeg iknoushen, tbasa, en weet ik wel niet voor allerlei leuke prularia, van die mbtathebeth (lage banken) enzovoort enzovoort, laat het allemaal op je inwerken en insaAllah zul je inspiratie krijgen.
mbtathebeth?? >> nooit van gehoord >> betekend dat lage bankjes in het tamazight?? >> thanx weer wat bijgeleerd :) >>> in belgie kan je inderdaad veel van dat soort spulletjes halen. almoehim dank voor je moeite mo!!!

Dora

CiteerNatuurlijk moet je het naar je eigen wensen inrichten. Dus mag het gewaagder en duurder. Je kan met de Amazigh stijl alle kanten op... Met warme kleurtinten, bepaalde meubilair en accessoires kom je een hele end in het creëren van jouw ideale, sfeervolle kamer.

Een vriend beloofde me een echte "karabila" (jaaggeweer) en een sief (zwaard) uit arif voor me te regelen. Ik zag onlangs hoe mooi het staat aan de wand. Prachtig gewoon!
Voorlopig heb ik alleen nog maar een grote lederen "aaraboes" (zo'n blazer voor bij het aanwakeren van vuur/ "timazjmat") kunnen bemachtigen. Zou leuk staan naast die "andoe" van jullie in de keuken. :)

ja man mijn neef heeft ook zo'n zwaard in de kamer hangen > wallah echt prachtig om te zien >>> die wil ik ook. zo'n samuraizwaard... die aaraboes hebben wij ook alleen hang ie niet maar ligt gewoon in de kast >> zonde eigenlijk > het geeft toch een amazigh tint aan je huiskamer >> yip ..ga hem denk ik ophangen als ma niet boos wordt :)...