Hoofdmenu

Gereedschap S mazight !!

Gestart door Hadou, 06/07/2005 om 22:15:14

Hadou

Citaat van: Don-Rifi op 12/07/2005 om 14:20:00
wat is bezem in tmazight ?? en naaimachine hahaha??
Bezem = Thiseffath, Thimeddwast


Hadou

#46
Citaat van: Izouran op 12/07/2005 om 13:49:51
hebben we een tmazight woord grasmaaier?
Wij hebben geen gras en wij hebben geen grasmaaier :(

machina noumjar  .. zou wel in de buurt zijn..

Tournovis komt van het Franse taal af..

athsaynou

Citaat van: hadou op 13/07/2005 om 20:10:16
Citaat van: Don-Rifi op 12/07/2005 om 14:20:00
wat is bezem in tmazight ?? en naaimachine hahaha??
Bezem = Thiseffath, Thimeddwast



...en Se3westh

Izouran


Hadou

Nog een mooie woord.
Azdhouzz. Een stuk staal , heel zwaar , kun je mee granen, mais enz tot fijn kloppen ..
Dit doe je meestal in Rboqi ( ontplofte granaat)..

allasian


groenebriefjes

koevoet/breekijzer?
slijptol?
betonschaar?

hahaha

tazrout tabarchant

Citaat van: hadou op 16/07/2005 om 22:32:31
Nog een mooie woord.
Azdhouzz. Een stuk staal , heel zwaar , kun je mee granen, mais enz tot fijn kloppen ..
Dit doe je meestal in Rboqi ( ontplofte granaat)..
rboqi = de huls van en granaat.  die kom je volgens mij niet meer tegen.maar die gebruik je voor kruiden zwart peper en komijn.
voor granen emendi en farina en draa heb je thsaath voor nodig. twee ronde stenen met en gat en en stok er in. 

tazrout tabarchant

Citaat van: Don-Rifi op 25/07/2005 om 01:35:19
koevoet/breekijzer?
slijptol?
betonschaar?

hahaha
koevoet = thaar netfonast.
slijptol= makina o7eki of zou iets.
betonschaar=djeked etkasan edewdan

noemid

wij noemen schuurpapier lixa....

awragh


Ja, klopt.

Heel veel woorden van gereedschap zijn in het Spaans. Ook onderdelen van auto's en kleine voorwerpen zijn meestal woorden uit het Spaans.


Mauri

Azul

Zoals ik eerder al een keertje al aangaf (volgens mij in  groentenamen topic) dat er niks mis mee is om moderne uitvindingen in hun eigennamen te noemen. dus een television is een television! en plancha = plancha ect.... maar gereedschap onderdelen die zijn er wel in het thmazight en ook kleine onderdeeltjes zoals moeren en schroeven, ect...
Alleen Asghar (omploeger) al heeft tientallen gereedschap, en constructie onderdeeltjes, ieder met haar eigen benaming.

Men moet dus alleen naar ieder bepaalde onderdeeltje kijken en wat voor taak die heeft en die vergelijken met een onderdeeltje van een oude gereedschap die hetzelfde taak uitvoert als de ouwe gereedschap in dit geval: de voorbeeld die ik aangaf: Asghar.

bekijk het zo: een Asghar heeft toch ook een moertje ergens zitten en die heeft gewoon bij ifedjjahen nog haar amazigh naam daarvoor. en dat geldt voor alle oude gereedschap. dus een kwestie van onze oude gereedschap recayclen en je hebt namen voor de nieuwe gereedschap en haar onderdelen. ;D

Debouz

Citaat van: ariri op 17/08/2005 om 22:39:54
wij noemen schuurpapier lixa....

rcieghed a7acew (ruw papier) is ook schuurpapier

Hadou

Asghar is in zijn geheel Ploeger. de staal punt dat in de grond gaat noemen wij : Thayassa.