3 vragen aan Omar Louzi (Amazigh democratische partij)

Gestart door rifman, 03/07/2005 om 14:41:22

rifman

3 vragen aan Omar Louzi (Oprichter van de Amazigh democratische partij) (#)

http://www.telquel-online.com/183/actu_183.shtml

3 vragen aan Omar Louzi (Oprichter van de Amazigh democratische partij)

U heeft een partij opgericht, terwijl de regering op het punt staat om politieke partijen met etnische achtergrond te verbieden. Hoezo?

Onze partij is niet gebaseerd op een etnische achtergrond, maar op basis van een civilisatie en een territorium in relatie met Tamazgha waarvan Marokko deel uitmaakt. Bovendien is de partij open voor Arabischtaligen, zolang ze de promotie van de taalkundige en religieuze diversiteit, laïciteit, respect voor de mondiale verklaring van de mensenrechten en het federalisme onderstrepen.

Ahmed Dghari, die uw partij vertegenwoordigt wordt gezien als een anti-laïc (tegen secularisme). Kan dat samen gaan?

Dghari heeft nooit deelgenomen aan de vergaderingen, die al anderhalf jaar hebben geduurd. Zijn verklaring over laïciteit als “een geimporteerd concept”, heeft niets te maken met de statuten van onze partij. Hetzelfde geldt voor zijn republikeinse opvatting. We willen een parlementaire en constitutionele monarchie.

U heeft verklaard dat uw paspoort aanvraag vertraagd kan worden vanwege de partij. Is dat niet een beetje paranoia?

Toen ik de autoriteiten heb ontmoet, is me verteld dat er een link is tussen mij en de voorbereidende commissie van de partij. Zij hebben gezegd dat ze daarom meer tijd nodig hebben om tot beslissing te komen. Bovendien ben ik ben uitgenodigd door de Europese instituut voor de mediterrane. Het is een teken dat de staat ons in de weg wil staan.

http://www.telquel-online.com/183/actu_183.shtml

Izwan

Je bericht roept bij me veel vragen:

“Onze partij is niet gebaseerd op een etnische achtergrond, maar op basis van een civilisatie en een territorium in relatie met Tamazgha waarvan Marokko deel uitmaakt”. Wat bedoel jij?
Kan jij meer vertellen over mensen die deze partij hebben opgerecht en met wie ze samenwerken?
Hoeveel leden hebben ze? Hebben die leden een zeggenschap over het programma? Is jullie partij Democratisch?

“Bovendien is de partij open voor Arabischtaligen, zolang ze de promotie van de taalkundige en religieuze diversiteit, laïciteit, respect voor de mondiale verklaring van de mensenrechten en het federalisme onderstrepen.”
Is de religieuze diversiteit een probleem voor Imazighen?

“Dghari heeft nooit deelgenomen aan de vergaderingen, die al anderhalf jaar hebben geduurd. Zijn verklaring over laïciteit als “een geimporteerd concept”, heeft niets te maken met de statuten van onze partij. Hetzelfde geldt voor zijn republikeinse opvatting. We willen een parlementaire en constitutionele monarchie.”

Wat bedoel jij met laïciteit? Is dat een probleem waar Imazighen mee te maken hebben?
Wat is mis mee als Iemand princiepiele niet deel wil nemen aan een vergadering? Blijkbaar hebben jullie verschillen politieke meningen. Is het verstandig om nu nadruk te leggen op jullie verschil en strijd ervan te maken? Ik zal je zeggen bespaar je energie en recht je op belangen van Imazighen, zo kan jij meer aanhangers krijgen.
Wat bedoel jij met een parlementaire en constitutionele monarchie?

“U hebt verklaard dat uw paspoort aanvraag vertraagd kan worden vanwege de partij. Is dat niet een beetje paranoia?”

Daar gaan we weer. Spellen op de persoon. Als Amazigh heb ik hier niets aan.

“Toen ik de autoriteiten heb ontmoet, is me verteld dat er een link is tussen mij en de voorbereidende commissie van de partij. Zij hebben gezegd dat ze daarom meer tijd nodig hebben om tot beslissing te komen. Bovendien ben ik ben uitgenodigd door het Europese instituut voor de mediterrane. Het is een teken dat de staat ons in de weg wil staan.”

Welke autoriteiten? En wat hebben de autoriteiten met jullie partij te maken?
Kan jij meer vertelen over het doel van dat Europese instituut voor mediterrane? Wat wil je partij daar bereiken?

Samariaan

Citaat van: Izwan op 04/08/2005 om 12:05:01
Je bericht roept bij me veel vragen:

“Onze partij is niet gebaseerd op een etnische achtergrond, maar op basis van een civilisatie en een territorium in relatie met Tamazgha waarvan Marokko deel uitmaakt”. Wat bedoel jij?

Ik denk dat hij hiermee bedoelt dat Tamaghza de norm is in het grondgebied dat Marokko heet, en dus niks te maken heeft met etnischiteiten, minderheden ed. Wat ik hier dus ook een beetje uit lees is dat dus arabieren al blij mogen zijn dat ze in marokko mogen leven..