Vrouwenmarkten

Gestart door Samariaan, 28/04/2004 om 16:25:04

Samariaan

Vroeger bestonden er vrouwenmarkten (alleen toegangkelijk voor vrouwen en kinderen), bestaan deze soort  markten nog in Amazighland?

MBTiza

#1
JA RHED N TEMHGHARIN (NABIJ TAMAZINNT)IS EEN BEKENDE BIJ ONS IN AITH WARYGAHER.

Idir

#2


Nooit geweten, vertel 's wat meer hierover!??

Samariaan

#3

CiteerNooit geweten, vertel 's wat meer hierover!??

Idir valt eigenlijk niet veel over te vertellen. had het ergens gelezen, en een keer met mijn moeder over gehad.

Dit waren  markten waarin vrouwen gewoon zonder zorgen konden winkelen - vrouwen kwamen verkopen en kopen, aan de ingangen moesten de mannen blijven wachten.

Dora

#4

CiteerIdir valt eigenlijk niet veel over te vertellen. had het ergens gelezen, en een keer met mijn moeder over gehad.

Dit waren  markten waarin vrouwen gewoon zonder zorgen konden winkelen - vrouwen kwamen verkopen en kopen, aan de ingangen moesten de mannen blijven wachten.
wow wat goed >>> maar dit ken ik inderdaad niet >> is dit weer iets wat de aith wayegher verzonnen hebben ???

Samariaan

Citeerwow wat goed >>> maar dit ken ik inderdaad niet >> is dit weer iets wat de aith wayegher verzonnen hebben ???

Ik weet dat het bij ons (aith waryaghar) dus heeft bestaan en nog bestaat als ik MBTiza goed begrijp, weet niet of het dus ook bestaan heeft bij andere stammen.

Idir

#6


Ait touzine naar mijn weten niet!

Samariaan

#7

CiteerAit touzine naar mijn weten niet!

dan zal het wel erg lokaal gebonden zijn geweest, of je zou het nog aan je ma kunnen vragen Idir.

Dat er ook speciale vrouwenmarkten nodig waren geweest, zegt ook wat over de amazighman...

MBTiza

#8
Deze bestaan nog steeds overal in de rif. Rhed n Temgharin is een bekende bij ons en bestaat nog steeds, de mannen mogen de markt niet betreden.

Samariaan

#9

CiteerRhed n Temgharin is een bekende bij ons en bestaat nog steeds, de mannen mogen de markt niet betreden.

waar is dit ongeveer MBTiza?

MBTiza

#10
In een dal nabij het dorp rme3dan, vlakbij tamasinnt, gebied aith bouayyash.

Samariaan

#11

CiteerIn een dal nabij het dorp rme3dan, vlakbij tamasinnt, gebied aith bouayyash.

is dit wekelijks, ik neem aan op dagen waarop geen andere markt plaatsvindt, dus zaterdag, maandag, woensdag (en het gebed op vrijdag).

Hoceima_Lady

#12
Ik ben zelf naar zo een vrouwenmarkt geweest in Ikaltoumen. Mijn moeder vertelde me dat het vroeger 6 keer groter was dan wat het nu was. Het was voor de meiden daar altijd een grote uitdaging om er heen te gaan. Ik heb vele verhalen gehoord. Helaas bestaat dit nu niet meer echt.  Toen ik daar was waren er mannen. De mannen die genieten daar ook van de markt. Al hoewel ik me het goed kon voorstellen hoe het vroeger was daar zonder de mannen. Een aanrader voor iedereen om het tenminste een keer te bezoeken ;-)

Samariaan

#13
Hoeceima_lady dus het is nu niet echt meer een vrouwenmarkt nu er ook mannen mogen rondlopen? kan me heel goed voorstellen dat vroeger het heel leuk was voor de vrouwen, of in iedergeval dat vertelde mn moeder - zonder die irrante mannen in de buurt die alles verpesten.

Idir

#14

Citeerdan zal het wel erg lokaal gebonden zijn geweest, of je zou het nog aan je ma kunnen vragen Idir.

Dat er ook speciale vrouwenmarkten nodig waren geweest, zegt ook wat over de amazighman...


Heb ik gevraagd, nooit van gehoord zegt ze en ze is toch uit de jaren 30 .... hahahah dat zegt genoeg over de emancipatie van onze moeders... ;)