Arrif heeft eindelijk haar eigen universiteit!!

Gestart door Idir, 24/06/2005 om 21:41:03

Ben3men

Citaat van: Idir op 24/06/2005 om 21:41:03

Er wordt flink gebouwd aan de universiteit van Selouane (Nador).....

http://www.nadorcity.com/modules/news/article.php?storyid=95
Die universiteit is verboden voor mensen uit alhocima. Studenten uit alhocima moeten nog steeds naar Oujda, terwijl Nador dichtbij is.

zie dit:
http://www.tawiza.net/Tawiza102/universite.htm

Het is dus geen Rif Universiteit, maar Nador universiteit.

Idir

Citaat van: Uchan op 25/10/2005 om 02:25:32
omdat de arabieren heeeeel erg veel van ons houden.
ze zien ons als hun broeders, en willen ons dus graag op de universiteiten in hun buurt hebben.
stel je voor dat alle irifyen op een universiteit gaan zitten. dan hebben zij geen greep meer op ons.
dit is pas liefde..!

Ik heb even je tekst aangepast! ::)

Azjdhiedh

Citaat van: Idir op 25/10/2005 om 02:51:50
Citaat van: Uchan op 25/10/2005 om 02:25:32
omdat de arabieren heeeeel erg veel van ons houden.
ze zien ons als hun broeders, en willen ons dus graag op de universiteiten in hun buurt hebben.
stel je voor dat alle irifyen op een universiteit gaan zitten. dan hebben zij geen greep meer op ons.
dit is pas liefde..!

Ik heb even je tekst aangepast! ::)

nou is ie compleet inderdaad ;)

Mauri

Azul xawem

het bleek toch niet waar te zijn (anders zou het te gek voor woorden zijn)
Het ging niet alleen om studenten uit de provincie AlHoceima, maar dat gold voor alle studenten buiten de provincie Nador.
De reden was dat dit de eerste jaar was en de faculiteit nog klein is van omvang. en dat zelfs ook uit de provincie Nador alleen diegenen die pas waren geslaagd voor hun bacalurius, die mogen zich inschrijven.

en wat ik begrepen heb uit de webmaster van Nadorcity.com, dat hij zelf op onderzoek is gegaan en was geweest in serouan en heeft daar één en andere gevraagd hierover.
wat bleek, het klopt wel maar dat gold voor alle studenten buiten de provincie Nador.
het positieve hieruit is dat vanaf volgende jaar ook studenten uit Alhoceima mogen inschrijven. dus dan wordt het een universiteit alleen voor studenten uit deze 2 provincies. 100% Riffijns.
jullie hebben misschien geen idee dat dit heel belangrijk kan zijn voor de vooruitgang van Rif en Thmazight, Studenten zijn het geweten en met geweten. en zij zijn diegenen die meestal actief zijn binnen de Amazigh beweging. en de meeste worden dan meteen verenigd binnen de studenten beweging  van CMA.

in iedergeval hier ik heb het antwoord van Nadori hier gekoppierd:

Azul poblao , nech gir dora gha la fac n serouane sa9sigh , nanayi 9abran gha yani ighaja lbac dajdid . + gha shab i9lim nador waha . macha thinda neghni wa9abrancha porké walo yamchan , macha omba3d attaf adanyen al-hoceima eg nador .. al-hoceima waha . macha berkane sanaj adahen gha oujda .

mamch twarigh ghasan r7a9 la fac n nador tamazyant attas . odayis atas ntalaba shab zaio shab beninsar shab benimlal shab selouane d nador ...

macha shab al-hoceima t3adaban attas di ljami3a n oujda porké thiguaj khasan .

iwa ntmana adasidfan al-hoceima eg la fac n nador deghya

sufax

ik ben persoonlijk er erg blij  mee dat er een  universiteit  in nador  is  en hoop  dat  het wordt Uitgebreid  zodat  ook  onze  jongeren uit al hoceima  hierheen kunnen  voor hun studie ,dat zou heel veel  in de kosten en tijd kunnen schelen , vooral met de nieuwe weg  langs de zee ,  en wil hierbij iedereen veel succes met zijn/haar studie wensen   en hoop dat iedereen slaagt , binnen en buiten marokko.

salaam