goud of zilver??

Gestart door Dora, 04/05/2004 om 17:30:55

Tamza

Citaat van: m'Izran op 04/07/2005 om 21:00:11
Lae walou...was maar een joke joh..

Maar wat vinden jullie van de Bruidschat?

Een achterhaalde islamitische traditie die Marokkanen hebben verworven tot een van de hoogtepunten van de Marokkaanse decadente huwelijksindustrie.

athsaynou

Citaat van: Dobry Den op 04/07/2005 om 21:03:42
Citaat van: m'Izran op 04/07/2005 om 20:36:23

Hierover wou ik het volgende zeggen..
De bruidschat hoort bij onze cultuur wat dat precies bedraagt..is verschillend haha...Iwdehn zi Alghariz krijgen meer...sommige zien de bruidschat als een ruilmiddel of dat je de bruid koopt...maar zo zie ik het niet...integendeel..je houd een Tameghra dat kost geld dat wordt ook betaald met het geld...en dan over de vrouw zelf gesproken kleding, sieraden etc...en ze heeft nog een eigen deel waar ze mag kopen wat ze wilt voor haar huis enz..

De mijn is hoog...Vraag er maar niet naar.. ;D

Trouw in gemeenschap van goederen; ben je als vrouw veel beter af, dan het zakcentje wat 'bruidschat' heet. Mij is verteld dat het bedrag van de bruidschat vermeld wordt op de trouwacte. Toch wel een vernedering voor een vrouw dat er zwart op wit staat vermeld hoeveel de man voor haar heeft betaald om haar te 'krijgen'. Het geld drukt toch een bepaalde waarde uit richting de vrouw. Het gepoch, spot die er gedreven wordt en het gepraat onder de mannen over het bedrag van de bruidschat, versterkt bovendien het beeld dat de vrouwen in prijs uit te drukken is.  Een beschamende en achterlijke vertoning die zo snel mogelijk tot het verleden van onze tradities moet behoren.

Dat vind ik dus niet...de bruidschat is een symbool wat wij Imazighen tot ons eigen gemaakt hebben want het is een islamitische gebruik..tegenwoordig verdient de vrouw en de man...dus ze betalen samen de bruiloft...dus het eigenwaarde wordt dus niet aangetast..(vroeger kan zo zijn)..en de bruidschat is geen belemmering voor het trouwen in gemeenschap van goederen..

Dora

Citeer

Dat vind ik dus niet...de bruidschat is een symbool wat wij Imazighen tot ons eigen gemaakt hebben want het is een islamitische gebruik..tegenwoordig verdient de vrouw en de man...dus ze betalen samen de bruiloft...dus het eigenwaarde wordt dus niet aangetast..(vroeger kan zo zijn)..en de bruidschat is geen belemmering voor het trouwen in gemeenschap van goederen..
bruidschat heeft niets met symbool te maken of traditie's..
het is een opdracht van Allah swt aan de man.
het is alleen wel in een tijd nedergezonden dat de vrouw een andere positie innam.

pak de koraan erbij en blader naar soerath an nisa >> staat duidelijk in dat het een verplichting is!!!!

daarnaast gebruiken de meeste vrouwen het geld voor het huis, of andere dingen die voor man en vrouw ten gunste is...althans in mijn familie is dat zo..er zijn maar een aantal die echt voor goud en kleding gaan....

tazrout tabarchant

als ik en vrouw was wil ik niks van mijn man.helemaal niks alleen hem.geen zilver geen goud en ook geen diamand.alleen hem.
als ik en vrouw was.maar,en geliefde koopt alles voor zijn liefde zonder verplichtingen.

Dora

Citaat van: e7eouaden op 15/08/2005 om 23:45:33
als ik en vrouw was wil ik niks van mijn man.helemaal niks alleen hem.geen zilver geen goud en ook geen diamand.alleen hem.
als ik en vrouw was.maar,en geliefde koopt alles voor zijn liefde zonder verplichtingen.

het gaat niet om willen..het is een verplichting voor de man jegens zijn vrouw.
nogmaals het hoeft geen duizende euro's te zijn, met name niet in deze tijd...je kan best gewoon een symbolische bedrag nemen....daarnaast wordt er altijd naar de bruidschat gevraagd als je je zewzia gaat tekenen en wordt er gevraagd of je het er mee eens bent...

alleen vraag ik me wel af of je als vrouw dat geld aan andere zaken mag uitgeven.
dus als sadaqa of bv een hadji daarmee betaald voor iemand...weet iemand dat?

Isefrawen

een bruidschat lijkt mij niet in een staat passen waar een hoop geregeld is. Zelfs in Arif is het nu zo dat er bij een scheiding, de vrouw de helft krijgt van het geld van de man?

een bruidschat is bedoeld om de vrouw te helpen in tijden van tegenspoed. In het verleden werd er goud gekocht omdat het zijn waarde behield. Je kan het bij een scheiding of wanneer de man ernstig ziek is inruilen voor geld. Tegenwoordig wordt het gebruikt voor status en allure op bruiloften enzo, hoe meer goud en zilver een vrouw draagt hoe meer welvaart... ordinair kuddegedrag. Zilver was/is een modetrend en de waarde van Zilver is gestegen ten opzichte van goud...

Dora

je vergist je enorm.
ook in deze tijd kan de vrouw alles verliezen na een scheiding.
daarnaast is het zo dat polygamie niet afgeschaft is, maar is wel moeilijker geworden. toen ik afgelopen zomer mijn zaakjes moest regelen in maroc heb ik erg veel hulp gekregen van een hele lieve awaycher die in oujda werkt als la3doul. hij heeft me uitgelegd dat als een man een tweede vrouw neemt zij niet meer het recht heeft op de helft van zijn bezit zoals zijn eerste vrouw dat wel heeft. de tweede vrouw zal alleen recht hebben op de helft van het bezit wat de man vanaf zijn huwlijk met haar heeft bereikt. zo zal de eerste vrouw niet de dupe zijn, wat vroeger wel het geval was.

daarnaast is het nog zelfs in nl zo dat de meestal de man alles op zijn naam heeft staan. als jij geen kinderen hebt zul jij uit dat huis moeten en een andere woning moeten zoeken. en vooralsnog al zou je de helft krijgen..dat geld komt je tegenwoordig heel goed van pas als je een advocaat moet nemen ;D...heb me krom moeten betalen aan al die schurken....

Isefrawen

Dan is een bruidschat toch overbodig? Zelfs in Arif krijg je de helft, laat staan hier. Of je moet zo dom zijn dat je hier in nederland op huwelijksvoorwaarden gaat trouwen. Dat soort fortuinlijke mannen/vrouwen zijn vaak zo gehaaid dat ze niks met een ex willen delen.

Het is ook logisch dat de eerste vrouw meer recht heeft op de helft dan de tweede. Zij heeft meer met hem opgebouwd dan de tweede; daar hoef je geen la3dul voor in te schakelen, maarja ook in Marokko zijn ze tot inkeer gekomen. Het werd ook wel tijd!

Daarnaast heeft die eerste vrouw ook meer recht op een nabestaandenpensioen indien de ex komt te overlijden; tenslotte heb je samen met hem een pensioen opgebouwd naar ratio. Of recht op een oudedagssvoorziening wanneer de gerechtigde pensioenleeftijd wordt bereikt. Ook in Marokko is dat nu ook geregeld bij de wet. Heeft je ex jarenlang bij een overheidsinstantie gewerkt, dan heb je ook daar recht op de helft van de pensioenvoorziening.

Isefrawen

Als je hier in Nederland gescheiden bent en je hebt verder geen inkomsten, dan krijg je een uitkering; dat bedoelde ik meer. In Arif heb je dat niet, op zich heeft een bruidschat dan wel een geringe functie, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid stelt zo'n flutbedrag natuurlijk niks voor. Goud levert nauwelijks meer wat op en met het geld wat je er dan voor terugkrijgt kom je misschien een maandje mee vooruit...

Je kan in aanmerking komen voor urgentie bij een woningbouwvereniging en met spoed een woning toegewezen krijgen.

Tja scheiden is niet leuk, je komt ineens voor onaangename verassingen te staan.

Dora

nou ik weet niet of je het overbodig kunt noemen.

overbodig is als je duizende euro's vraagt om 10 armbandjes te halen met bijpassende ringen en kettinkjes...

er zijn og zat vrouwen die terug vallen op hun sadaq omdat ze het niet redden. niet alleen na een scheiding maar zelfs tijdens een huwlijk.
ken een geval die dat geld verborgen houdt voor haar man en er dingen mee koopt omdat man lief daar te gierig voor is.

het is niet altijd even plezierig als het lijkt...al hebben wij het goed, velen helaas nog niet.

Dora

Citaat van: @lcf op 16/08/2005 om 14:08:03

Als je hier in Nederland gescheiden bent en je hebt verder geen inkomsten, dan krijg je een uitkering; dat bedoelde ik meer. In Arif heb je dat niet, op zich heeft een bruidschat dan wel een geringe functie, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid stelt zo'n flutbedrag natuurlijk niks voor. Goud levert nauwelijks meer wat op en met het geld wat je er dan voor terugkrijgt kom je misschien een maandje mee vooruit...

Je kan in aanmerking komen voor urgentie bij een woningbouwvereniging en met spoed een woning toegewezen krijgen.

Tja scheiden is niet leuk, je komt ineens voor onaangename verassingen te staan.

trouwens je herinnert me ineens aan iets.

als een man iets niet wil delen dan doet hij er alles voor om dat ook niet te doen.
mijn buurmeisje is na 10 maanden getrouwd te zijn geweest gescheiden.
haar ex heeft het huis op zijn broertjes naam gezet zodat zij daar geen recht op heeft.
nu zijn ze het aan het uitvechten via allerlei rechtzaken...wat heeft de helft voor zin als je toch zoveel geld moet betalen aan een advocaat.

Isefrawen

Citaat van: L_L op 16/08/2005 om 14:15:23
Citaat van: @lcf op 16/08/2005 om 14:08:03

trouwens je herinnert me ineens aan iets.

als een man iets niet wil delen dan doet hij er alles voor om dat ook niet te doen.
mijn buurmeisje is na 10 maanden getrouwd te zijn gescheiden.
haar ex heeft het huis op zijn broertjes naam gezet zodat zij daar geen recht op heeft.
nu zijn ze het aan het uitvechten via allerlei rechtzaken...wat heeft de helft voor zin als je toch zoveel geld moet betalen aan een advocaat.

een rechter kijkt naar de tenaamstelling van de woning op het moment dat je nog getrouwd bent met de ex. leuk dat die man op het idee is gekomen het huis op iemand anders naam te zetten maar daar trappen ze echt niet in. een goeie advocaat prikt daar dwars doorheen! als je de kosten niet kunt dekken kun je naar de gemeente gaan en een zogenaamde verklaring van onvermogen aanvragen. dan kost de advocaat geen cent... scheiden blijft een dure aangelegenheid, mensen moeten daar ook aan denken voordat ze het ja-woord verkondigen!

Lâle

Met andere woorden: altijd alles op een dubbele naam laten zetten!

Isefrawen

Citaat van: Anastacia op 16/08/2005 om 14:22:45
Met andere woorden: altijd alles op een dubbele naam laten zetten!

je partner wordt in een woonvergunning vermeldt, je kan niet zomaar een woonvergunning op iemand anders zijn naam zetten; je partner dient ook mee te tekenen. je buurmeisje heeft een sterke punt om de zaak te winnen...

Dora

Citeer

een rechter kijkt naar de tenaamstelling van de woning op het moment dat je nog getrouwd bent met de ex. leuk dat die man op het idee is gekomen het huis op iemand anders naam te zetten maar daar trappen ze echt niet in. een goeie advocaat prikt daar dwars doorheen! als je de kosten niet kunt dekken kun je naar de gemeente gaan en een zogenaamde verklaring van onvermogen aanvragen. dan kost de advocaat geen cent... scheiden blijft een dure aangelegenheid, mensen moeten daar ook aan denken voordat ze het ja-woord verkondigen!

als het zo makkelijk zou zijn dan vraag ik me af waarom het zo lang duurt..

daarnaast is het niet zeer logisch om aan een advocaat te denken voor je scheiding als je net in de wolken bent..