Hoofdmenu

Suiker

Gestart door Tassekouth, 26/04/2004 om 15:24:27

Tassekouth

Salaam alaikoum warahmatullah,

Wie o wie kan me antwoord geven op het volgende, waarom neemt men altijd suiker mee als men om de hand gaat vragen van een meisje?
Wil de achterliggende reden van deze traditie weten.

Wa salaam.

Maroccaan

CiteerSalaam alaikoum warahmatullah,

Wie o wie kan me antwoord geven op het volgende, waarom neemt men altijd suiker mee als men om de hand gaat vragen van een meisje?
Wil de achterliggende reden van deze traditie weten.

Wa salaam.

Ben ook erg benieuwd

Inuit

Ik denk dat het komt doordat suiker vroeger (een jaar of 50 geleden) een waardevol iets was, het was erg duur.

Het grappige is dat bijna niemand meer die blokken (rqareb) suiker nog gebruikt, dus die dingen blijven maar in omloop. Jij geeft ze aan een familielid, die geeft ze weer door aan iemand anders die ze weer doorgeeft aan een kennis van hem/haar, die ze op zijn of haar beurt weer aan jou teruggeeft en zo begint het circkeltje weer opnieuw ;-)

Amezian

Volgens mij gaat het om het symbool.Suiker staat voor zoetigheid en dat neem je mee bij bezoeken,huwelijksaanzoeken enz.

Idir

In Turkije heb je een gezegde die luidt alsvolgt: "eet zoet, praat zoet" Maar ook wij Riffijnen zeggen: "adjizid wawall n-nec" (je woorden zullen zoet zijn/ aankomen).... dus misschien is dat daarvan afgeleid!!?? Omdat suiker toch het symbool van zoetigheidt is!

cinderella

CiteerHet grappige is dat bijna niemand meer die blokken (rqareb) suiker nog gebruikt, dus die dingen blijven maar in omloop. Jij geeft ze aan een familielid, die geeft ze weer door aan iemand anders die ze weer doorgeeft aan een kennis van hem/haar, die ze op zijn of haar beurt weer aan jou teruggeeft en zo begint het circkeltje weer opnieuw ;-)

nou gebruiker...mensen gebruiken wel degelijk nog rqereb in onze keukens... voornamelijk eigelijk nog alleen maar in na3na3 thee

Inuit

Citeernou gebruiker...mensen gebruiken wel degelijk nog rqereb in onze keukens... voornamelijk eigelijk nog alleen maar in na3na3 thee

Oh, dat heb heb ik al een hele tijd niet meer gezien, dus vandaar dat ik dacht dat het niet meer voor kwam.

Idir

CiteerOh, dat heb heb ik al een hele tijd niet meer gezien, dus vandaar dat ik dacht dat het niet meer voor kwam.
.

Wanneer heb jij voor het laatst zelf Thee gemaakt dan... ;)

Masja

en wat betekent suiker over je schouder achter je gooien?
ik kan me vaag herinneren dat het gedaan wordt ergens

Samariaan

CiteerIk denk dat het komt doordat suiker vroeger (een jaar of 50 geleden) een waardevol iets was, het was erg duur.

Het grappige is dat bijna niemand meer die blokken (rqareb) suiker nog gebruikt, dus die dingen blijven maar in omloop. Jij geeft ze aan een familielid, die geeft ze weer door aan iemand anders die ze weer doorgeeft aan een kennis van hem/haar, die ze op zijn of haar beurt weer aan jou teruggeeft en zo begint het circkeltje weer opnieuw ;-)

die dingen waren als we op bezoek gingen  bij mensen niet te sjouwen (en erg onpraktisch ook als je een blokje suiker nodig hebt)

Tafersite

CiteerVolgens mij gaat het om het symbool.Suiker staat voor zoetigheid en dat neem je mee bij bezoeken,huwelijksaanzoeken enz.

ja precies...zover ik weet;)

MissyR

CiteerVolgens mij gaat het om het symbool.Suiker staat voor zoetigheid en dat neem je mee bij bezoeken,huwelijksaanzoeken enz.

Maar waarom neem je t mee dan als iemand overlijdt?

Arrows

Citeeren wat betekent suiker over je schouder achter je gooien?
ik kan me vaag herinneren dat het gedaan wordt ergens

het is zout achterover gooien volgens  mij! had toch met engeluk te maken en iets met de duivel! zout achterover gooien houdt de ongelukken weg!

AFRA

CiteerIk denk dat het komt doordat suiker vroeger (een jaar of 50 geleden) een waardevol iets was, het was erg duur.

het is waar.
ik heb er ooit van gehoord dat de zout dezelfde waarde als het goud had.
dat zou ook het geval van zuiker zijn.

suiker wordt geschenkt aan de ontvangers omdat men altijd van hen verwacht dat ze thee zouden doen, en dus brengen ze suiker mee zodat de ontvanger niet veel geld zou besteden, omwille van de bezoekers.

Dora

CiteerMaar waarom neem je t mee dan als iemand overlijdt?
hahahaha..kan ie daarmee een volgende vrouw om de hand gaan vragen ;)...