Interessante discussie over bepaalde Anti Ircam handelingen jegens Rif

Gestart door Mauri, 13/06/2005 om 15:59:46


abrid

Mijn Frans is slecht. Kan je miscchien een paar van die uitspraken hier vertalen? Mits ze de moeite waard zijn natuurlijk.

Mauri

Citaat van: abrid op 13/06/2005 om 16:22:17
Mijn Frans is slecht. Kan je miscchien een paar van die uitspraken hier vertalen? Mits ze de moeite waard zijn natuurlijk.

ik ken heleaas niet echt goed frans, ik begrijp wel wat ie bedoeld maar om het nou letterlijk te gaan vertalen is wel wat moeilijk. althans dan kun je beter computer vertaling gebruiken dan mijn vertaling ;D

Het gaat vooral om de tekst van arr_taynit die zei daar bepaalde punten waarvan wij tot nu toe weinig van wisten.

sportmaroc

Met "copy paste" kan je grote teksten vertalen in verschillende talen.
Grote delen van de tekst worden redelijk tot goed vertaald.

Probeer deze link eens:

http://www.worldlingo.com/en/products_services/worldlingo_translator.html

abrid

Over IRCAM zegt ie van dat ie net doet als of het niet bestaat. Een grote poppenkast.

Hij zegt ook dat de Arabieren in de Imazighen moeten versmelten en niet anders om zoals het nu gebeurt.

Één ding het is een trotse Amazigh.

Badis

Standaardisatie van Tmazight is inderdaad een zeer belangrijk onderwerp. Dat IRCAM Tachelhit als referentie voor de standaardisatie zou gebruiken heeft ongetwijfeld te maken met de oververtegenwoordiging van Ichelhien binnen deze organisatie.

Er wordt nu nog in de eerste twee jaren basisonderwijs rekening gehouden met de drie dialecten maar dit zal op een gegeven moment gestandaardiseerd worden dit zou pas in de vijfde jaar het geval zijn.

ameziane

Citaat van: Izwan op 16/06/2005 om 23:25:10
Weet iemand wie Arif vertegenwoordigd? Ik vermoed iemand, maar weet ik niet zeker.
Ik weet in ieder geval de naam van 1 Arifi die in de IRCAM zit;en dat is Ilyas El-Omari.

P.S. Vermoed jij iemand of niemand?

abrid


ameziane

Citaat van: abrid op 17/06/2005 om 14:03:08
Komt hij toevallig uit Aith Bu Ayyash?
Dat kan wel;hij zit ook in een vereniging die genoegdoening zoekt voor de slachtoffers van de gifgasaanvallen(door de Spanjaarden).

abrid

De Amazigh-cultuur tussen de vuren


Later in een lange en felle discussie op het nationale Berbercentrum Tamaynut verweet men ons Europeanen dat dit soort vrijheid negatieve gevolgen had voor de democratie. Met name de Amazigh-cultuur zag men als een garantie tegen het obscuur genoemde fundamentalisme van jonge Marokkanen. Ik stelde dat men moeilijk hun vrijheid van meningsuiting kon verbieden als de veiligheid niet ernstig op het spel stond.


De Imazighen protesteerden: de Amazigh-cultuur had te lijden van het obscurantisme omdat dit een islamisering en arabisering inhield dat de uitingen van die cultuur tegenwerkte. Zojuist nog had de eerste minister arabisering als model voorgehouden voor migranten...


Ik stelde dat het principe van islam als godsdienst van de staat nu eenmaal in strijd is met de scheiding van islam en staat die de Berbers voorstonden.


Ook het koningschap als emiraat en kalifaat brengt dit nu eenmaal met zich mee. Ook al uit de koning zich bij tijd en wijle positief over de Berbercultuur, toch impliceert de basis van islam in principe een arabisering. Dit kon enkel via een constitutionele monarchie veranderen... Mijn Berbervrienden waren het daarin wel met mij eens maar wilden meer radicale maatregelen als het tamazight als onderwijstaal...


Betreurd werd dat bij ons het OALT werd afgeschaft. Hassan Ayi van de onderwijsbond - waarmee ik lange tijd in het KMAN militeerde - stelde dat dit niet meer terug te draaien was... Ik stelde dat één van de redenen van dit falen de lacune was van een didactisch educatief goed programma voor het onderwijs in het berbers. Dit had ook het nieuwe Berberinstituut in Rabat nog niet kunnen realiseren.


Imazighen als Id Balkassm en Med Aïdouch waren ontevreden dat er zo weinig woordvoerders van de NL-Berberbeweging waren zoals onze gezamenlijke vrienden Med Sanoussi, Abdessamad Loukili, Aissati e.a. Zij vermoedden een Arabisch complot achter hun afwezigheid. Met de laatsten had ik o.m. de komst bij ons van Boukous en Belkasm georganiseerd waarmee het weerzien dus heel erg hartelijk was... Mustapha Barod van onze mensenrechtenclub KMM vertelde me dat het al moeilijk genoeg was geweest om een samenhangende groep te formeren.


http://www.ronhaleber.nl/ama03.html

ameziane


Badis

Hij schijnt voorzitter te zijn van twee belangrijke Arif organisaties, de vereniging voor de rechten van de slachtoffers van de chemische oorlog en de vereniging Arid voor ontwikkeling en solidariteit voor Arif.

Hoe dan ook Ilias Alomari als zakenman, weinig of geen invloed zal hebben over belangrijke beslissingen omtrent de standaardisatie van Tmazight (asl die ooit komt). Daar zijn de onderzoekers, ingenieurs en technici de beslissers en het is dan de vraag of Irifieen er tussen zitten.

hmidoush

Citaat van: Izwan op 29/06/2005 om 21:14:40
Citaat van: ameziane op 29/06/2005 om 16:36:15
Citaat van: Izwan op 29/06/2005 om 00:40:14
Hij heeft snel een mysterieus karrier geha
Wat bedoel je hiermee?

Ilias kwam uit Aith Bouyach. Zijn vader was overleden en zijn Oom had voogdij op hem. Zijn oom is redelijk rijk. Er waren geruchten dat deze familie in drugs handelde. Ilias zat in de jaren tachtig in Alhoceima op school (Klas 4 mavo).  Hij was toen een communist, Arabische nationalist, atheïst en homo. Hij beschouwde toen Amazigh beweging als een zionistische beweging. Hij wilde niets ervan weten. In 1986 zat in bestuur van een soort buurthuis die van tijd tot tijd discussies avonden organiseert en elke weekend films draait. Naar aanleiding van een demonstratie in Alhoceima heeft de politie de vergunning van die buurthuis ingetrokken en arresteerden 4 bestuursleden en twee van hun zijn ontsnapt. Ze hebben 5 jaar gevangenis straf gekregen. Ilias was ook opgepakt maar een paar jaren later is hij in Rabat gesignaleerd. Het is me onduidelijk of hij zijn hele straf heeft gezet. Hij kwam daar snel in aanraking met groot maffia en machthebbers inclusief Koning. Op een of andere manier is hij rijk geworden. Wat hij precies daar doet is voor zijn oude kameraden onduidelijk. Met zijn oom had hij ruzie gemaakt en heeft hem afperst.  Een paar jaren geleden schijnt hij zakenman te zijn. Hij wilde in de nieuwe Alhoceima haven een transport bedrijf opzetten, maar hij had veel concurrentie o.a. de buitenlandse zakenmannen. Er is veel strijd geweest over die vergunning. Ik weet niet of er een vergunning gegeven is en voor wie.
Een paar weken geleden kwam Ilias met delegatie van Rabat naar Tamasint. Hij wist te sfeer daar te sussen. Achteraf blijkt hij vals beloften te hebben gegeven. Aith Tmasint zijn woedend op hem.
Vorige week was hij in Den Haag. Hij kwam met verzoeningcommotie delegatie.
Ik vind dat hij mysterieus carrier maakt. Vind jij van niet?.

hoe goed kan je ilias eigenlijk...
hij komt niet uit ait bouayach maar uit een dorp iets verder genaamd imnoud.
wat je over hem hebt geschreven klopt gedeeltelijk.ik ken hem persoonlijk en is een verre familie van mij. persoonlijk verwacht ik niet veel van hem wat betreft het amazigh bewustzijn.

hmidoush

Citaat van: Izwan op 30/06/2005 om 14:17:51
Citaat van: hmidoush
quote]
hoe goed kan je ilias eigenlijk...
hij komt niet uit ait bouayach maar uit een dorp iets verder genaamd imnoud.
wat je over hem hebt geschreven klopt gedeeltelijk.ik ken hem persoonlijk en is een verre familie van mij. persoonlijk verwacht ik niet veel van hem wat betreft het amazigh bewustzijn.
Citeer
Ik heb hem een jaar goed gekend. Verder heb ik veel vrienden die nog steeds contact met hem hebben. Ik ging ervan uit dat zijn familie in Aith Bouyach woonde omdat hij toen op weekenden naar aith Bouyach ging, aldus zijn woorden. Ik kan makkelijke zijn hele voorgeschiedenis achterhalen, maar het lijkt me niet van belang is.
Wat ik hier wil aangeven is dat de macht in Rabat, in de handen van klein groep is. Ze creeren werk voor elkaar en beschermen elkaar.
Zo kan jij ook een beeld krijgen dat Marokko het Tamazight kwestie niet serieus neemt en voor andere doeleinden gebruikt.

imazighen moeten niet veel verwachten van zulke type's.
iemand die voor macht en geld kiest is voor mij een regerings marionet en hij laat zich gebruiken ook.

ameziane

Citaat van: Izwan op 29/06/2005 om 21:14:40
Hij was toen een communist, Arabische nationalist, atheïst en homo. Hij beschouwde toen Amazigh beweging als een zionistische beweging.
Zo,zo... dat is nogal wat,wat je daar beweert.
Zelf ken ik hem alleen uit de media. Dus het kan wel kloppen wat je daar schrijft.

Lobbyen en vlakbij de macht komen, is goed. Het gaat erom hoe je die invloed gebruikt.