33 eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen nu in

Gestart door Augustin, 17/11/2003 om 22:35:25

Augustin

33 eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen nu in het Nederlands

In januari 2004 verschijnt bij Uitgeverij Bulaaq het boek Imazighen. De Berberen en hun geschiedenis. Dit boek is de Nederlandse vertaling van het in 1989 verschenen “drie en dertig eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen” (Arabischtalig) door Mohammed Chafik. Het boek bevat een extra hoofdstuk waarin de recente ontwikkelingen in de Amazigh wereld worden besproken, en is te bestellen bij uitgeverij Bulaaq, Adrar vereniging (Tilburg), en in België bij Van Halewyck, Leuven.

Masja

Citeer33 eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen nu in het Nederlands

In januari 2004 verschijnt bij Uitgeverij Bulaaq het boek Imazighen. De Berberen en hun geschiedenis. Dit boek is de Nederlandse vertaling van het in 1989 verschenen “drie en dertig eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen” (Arabischtalig) door Mohammed Chafik. Het boek bevat een extra hoofdstuk waarin de recente ontwikkelingen in de Amazigh wereld worden besproken, en is te bestellen bij uitgeverij Bulaaq, Adrar vereniging (Tilburg), en in België bij Van Halewyck, Leuven.


o dat is fijn om te weten,ga ik kopen                     trouwens,ik heb ergens nog een stukje krant (Al Bayane)liggen met een artikeltje v M.Chafik:initiation au tifinagh..
ciao

VS

#2
In 1989 geschreven!! De titel doet zich alle eer aan, waarom moet het 'eeuwen' duren voordat zulke boeken vertaald worden? In de bibliotheek is geen fatsoenlijk boek in het Nederlands te vinden over de geschiedenis van de Imazighen.
Kben er nu al benieuwd naar

Masja

ik ga morgen naar de biblio, en nu ga ik echt goed zoeken naar boeken over de geschiedenis v.d. amazighen
als ik iets vind, en ik ben dus echt goed in opsporen,geef ik je een tip

ciao

by the way   ik heb wel een boek gevonden genaamd : de geschiedenis v. marokko v. H.M.L. Obdeyn, wel weer v.e. nederlander dus, niet helemáál objektief mischien , maar toch wel interessant en uitgebreid, met veel (oude ook) foto's en geografische kaarten geldend voor de desbetreffende tijd!
wist je trouwens dat in de tijd ,rond de 17e eeuw, onder sultan Moulay Ismael, er veel nederlandse slaven gevangen werden gehouden? ze werden goed behandeld overigens..

viao
het is echt heel boeiend om te lezen

VS

#4

Citeerik ga morgen naar de biblio, en nu ga ik echt goed zoeken naar boeken over de geschiedenis v.d. amazighen
als ik iets vind, en ik ben dus echt goed in opsporen,geef ik je een tip

ciao
Well, thank you!

Masja

#5
`la tsjoukraan, elléwazjib

Y._Touzani

Azul,

Deze boek is van groot belang. Het is aan deze boek te danken dat miljoenen imaizghen in marokko bewust zijn gewroden van hun amazigh identiteit want de geschiedenis van de machzen schrijft alles wat positief is aan de arabieren en alles wat negatief is aan de imazighen. Tevens deze boek is een samenvating van circa 33 eeuwen uit de geschiedenis van imazighen.

In de zomer van 1992 zei een boekhandelaar in nador tegen mij  dat hij meer dan 10000 exemplaren van deze boek heeft verkocht.
Ik raad iedereen aan om deze boek te lezen.

ozl13

#7
azul Augustin,

Dit lijkt een zeer interessant boekwerk om meer te weten te komen.
Een vraag: Is dit boek alleen te verkrijgen via die uitgeverijen in Tilburg en Leuven, of kun je het ook bestellen bij de betere boekhandels?

tannemirt

MBTiza

#8
er zijn eerlijk gezegd heel veel boeken over imazighen te vinden...als ik meer tijd heb zal ik de titels etc. posten

een voorbeeld
la kabila de beni tuzin spaans
the aith waryagher of the moroccan rif david hart engels
en nog vele andere

ozl13

#9
InsjaAllah.
Kennis is altijd welkom, broeder.

Masja

#10
in het nederlands of frans is nog beter
in de bibliotheek is praktisch niets te vinden , of het gaat over reisgidsen, of bevooroordeelde lectuur over Marokko.   nou dan koop ik maar een boek, nog beter

Augustin

#11

Citeerazul Augustin,

Dit lijkt een zeer interessant boekwerk om meer te weten te komen.
Een vraag: Is dit boek alleen te verkrijgen via die uitgeverijen in Tilburg en Leuven, of kun je het ook bestellen bij de betere boekhandels?

tannemirt

Azul ozl13

Tot zover ik weet, is het boek in Nederland te bestellen via de uitgeverij Bulaaq en de Vereniging Adrar (Tilburg).

Tanemirt

Zian

#12

Citeer33 eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen nu in het Nederlands

In januari 2004 verschijnt bij Uitgeverij Bulaaq het boek Imazighen. De Berberen en hun geschiedenis. Dit boek is de Nederlandse vertaling van het in 1989 verschenen “drie en dertig eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen” (Arabischtalig) door Mohammed Chafik. Het boek bevat een extra hoofdstuk waarin de recente ontwikkelingen in de Amazigh wereld worden besproken, en is te bestellen bij uitgeverij Bulaaq, Adrar vereniging (Tilburg), en in België bij Van Halewyck, Leuven.

Ik ga hem zeker kopen en ik kan bijna niet wachten tot januari.
Als je ooit een cadeautje aan een Amzigh wilt geven, koop hem a.u.b. dit boek.

rifman

#13

CiteerAzul,

Deze boek is van groot belang. Het is aan deze boek te danken dat miljoenen imaizghen in marokko bewust zijn gewroden van hun amazigh identiteit want de geschiedenis van de machzen schrijft alles wat positief is aan de arabieren en alles wat negatief is aan de imazighen. Tevens deze boek is een samenvating van circa 33 eeuwen uit de geschiedenis van imazighen.

In de zomer van 1992 zei een boekhandelaar in nador tegen mij  dat hij meer dan 10000 exemplaren van deze boek heeft verkocht.
Ik raad iedereen aan om deze boek te lezen.

In het laatste Human report 2003 dat door ARabische intelectuelen en geleerden geschreven wordt stond zoiets als volgt:
De boeken verkoop in de Arabische wereld is zo laag minder dan 10% van wat in een land als griekneland verkocht wordt.

Wanneer in al die 22 landen 5000 boeken van een druk verkocht worden dan wordt deze als |BESTSELLER | gezien.

Ik heb hem in het ARabisch gelezen, maar zal hem ook in het Nederland lezen.

Nu nog 44 lessen in de Tamazight Grammatica van Chafik vertalen naar het Nederlands.

Zian

#14

Citeer33 eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen nu in het Nederlands

In januari 2004 verschijnt bij Uitgeverij Bulaaq het boek Imazighen. De Berberen en hun geschiedenis. Dit boek is de Nederlandse vertaling van het in 1989 verschenen “drie en dertig eeuwen uit de geschiedenis van Imazighen” (Arabischtalig) door Mohammed Chafik. Het boek bevat een extra hoofdstuk waarin de recente ontwikkelingen in de Amazigh wereld worden besproken, en is te bestellen bij uitgeverij Bulaaq, Adrar vereniging (Tilburg), en in België bij Van Halewyck, Leuven.

Weet je de ISBN nummer?