Hoofdmenu

schaamte

Gestart door Amezian, 09/04/2004 om 14:40:31

MBTiza

inderdaad er zit dan niets anders op tja he zucht!

rifje

Wie geen schaamte kent in deze samenleving, is gewoon gedoemd bij zowel de moslimbevolking als bij Allah swt. Schaamte siert een mens laat het ons zo houden en het aan onze kinderen doorgeven.

ameziane

Citaat van: amegrabi op 23/07/2004 om 14:06:41
salaam a imdoukal wa timdoukal,

Ja, dit is echt een interessant onderwerp.
Het schaamtegevoel (zoals we die nu kennen), heeft ons in ons cultuur enorm belemmerd. Op alle gebieden, zowel op intellectuele als communicatieve vlakken.

Quote:
---------------------------------------
""Mijn mening,

wie geen schaamte heeft, kan veel zonden begaan. Maar je hebt schaamte en schaamte. Uit respect voor mijn Marokkaanse familie hou ik zoveel mogelijk rekening met gedragsregels etc. zolang ze niet tegen de islam zijn. Ik geef liever geen hand en zeker geen kus of knuffel aan mannelijke familieleden die geen broer, vader of oom van me zijn.

Maar er zijn ook veel zaken die toegestaan zijn in de Islam, veelal gespreksonderwerpen, maar die voor onze marokanen absoluut taboe zijn. En daar ben ik tegen. Neem nu het onderwerp seksualiteit. Veel mensen verwachten dat daarover niet gesproken wordt. Inderdaad, je moet geen bedgeheimen verklappen, maar volgens de islam is het best bespreekbaar en moet je alles kunnen vragen: la rhja fie dien.

Wat dit betreft vind ik dat onze marokkanen wel wat opener mogen zijn. Alleen al door jongeren een islamitische seksuele voorlichting te geven zouden er veel problemen voorkomen kunnen worden. Wij marokkanen, en riffen zeggen veeel te snel: ahshoema.

Karimoesh.""
----------------------------------

Schaamte ('zich schamen') is goed maar alleen dáár waar het hoort. Het andere noemt men ("zich beschamen") en dat is natuurlijk minder.

Karimosh, je hebt daar iets goed gezegd, dat er te veel wordt omhuld in taboe,waar het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is.

Maar ergens kun je het de "oudere" generatie niet kwalijk nemen, die mensen waren dikwijls ongeschoold of wisten niet hoe het zouden moeten verwoorden.
Ik heb van in het begin, in samenspraak met m'n vrouw,  de communicatiegrenzen verlegd met mijn kinderen (2 dochters) , ze kunnen en mogen me alles vragen.
Als het informatief is, zoals een bevalling (mensen of dieren ) of anatomie, dan kijken we gewoon voort. Wij hebben een buitengewoon goede relatie daaromtrent.
Ze voelen zich zó bevrijd, je kunt je dat niet voorstellen. Als ik hun vriendinnetjes zie, dan ben ik blij dat ik anders communiceer met mijn dochters.

----------------------------------------

Quote:

""Seksualiteit is een natuurlijk iets, hoort bij het leven net als eten en drinken. Je mag als gelovige Moslim van seks genieten(los van de voortplanting) op voorwaarde dat dit gebeurt binnen een 'wettelijk kader' d.w.z. het huwelijk""

Ameziane, niets belet je om bij de voortplanting ook te genieten hoor.
Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal...
In tegenstelling tot de joodse en christelijke religie waar seks een noodzakelijk kwaad is om voort te planten, mag een moslim ook seks hebben puur voor genot.

De theoloog en geleerde Al-Ghazali noemt 3 functies van seks:
1) Voortplanting, de Islam is een op bevolkingsgroei gerichte godsdienst.
2) Het creert stabiliteit binnen het huwelijk, zodat partners niet elders op zoek gaan om hun behoeftes te bevredigen
3) Het beleven van een orgasme is zo'n genot dat het een voorproefje is van de genietingen in het paradijs. Dit is ook een vorm van aanbidding van Allah.

MBTiza

Citaat van: ameziane op 23/07/2004 om 15:52:12

3) Het beleven van een orgasme is zo'n genot dat het een voorproefje is van de genietingen in het paradijs. Dit is ook een vorm van aanbidding van Allah.

een vraagje aan jou, een man wacht 33 maagden een een vrouw 33 hitsige kerels ala   brad pitt ofzo?

ameziane

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 15:56:04

een vraagje aan jou, een man wacht 33 maagden een een vrouw 33 hitsige kerels ala   brad pitt ofzo?
Oh, jij maakt een kosten/baten analyse...in de zin van 'wat levert het mij op'? Je lijkt wel een Hollander!
Awma, gewoon Allah aanbidden en de Koran bestuderen en daarin kun je alles vinden.

Ahraifi

Citaat van: ameziane op 24/07/2004 om 15:32:32

Oh, jij maakt een kosten/baten analyse...in de zin van 'wat levert het mij op'? Je lijkt wel een Hollander!
Awma, gewoon Allah aanbidden en de Koran bestuderen en daarin kun je alles vinden.
Beste Ameziane,aangezien jij veel over de koran hebt gelezen zou je je onwetende medemens best een antwoord kunnen geven.Waarom krabbel je terug nu we het over 33 hitsige mannen hebben in plaats van 33 hitsige maagden.Of komt daar toch die schaamte weer boven drijven die we proberen uit te bannen.Dus voor de vrouwelijken onder ons,staan ze daar echt of hebben ze daar alleen maagden in de aanbieding.De hollander maakt trouwens inderdaad altijd een kosten-baten analyse wat ze altijd in Thailand doet belanden.

Samariaan

Citaat van: Ahraifi op 24/07/2004 om 16:01:13
Citaat van: ameziane op 24/07/2004 om 15:32:32

Beste Ameziane,aangezien jij veel over de koran hebt gelezen zou je je onwetende medemens best een antwoord kunnen geven.Waarom krabbel je terug nu we het over 33 hitsige mannen hebben in plaats van 33 hitsige maagden.Of komt daar toch die schaamte weer boven drijven die we proberen uit te bannen.Dus voor de vrouwelijken onder ons,staan ze daar echt of hebben ze daar alleen maagden in de aanbieding.De hollander maakt trouwens inderdaad altijd een kosten-baten analyse wat ze altijd in Thailand doet belanden.

een vrouw mag ook gewoon een man uitkiezen in Jannah, en een man hoeft niet voor die paradijs schepsels te gaan, ze kunnen ook als ze dat willen in Jannah weer bij elkaar zijn (dus zoals ze een paar op aarde waren).

Aghzayfu

Azul fellawen,

Hebben jullie soms een journalist in het "Hiernamaals" die jullie voorziet van allerlei nieuwtjes in Hel- en Hemelland? 33 maagden en 33 mannen, bazzzzzzzzzzzz.

Dit is een achterlijke discussie. Samhatiyi.

Timensiwen

ameziane

Citaat van: Aghzayfu op 24/07/2004 om 21:10:35
Azul fellawen,

Hebben jullie soms een journalist in het "Hiernamaals" die jullie voorziet van allerlei nieuwtjes in Hel- en Hemelland? 33 maagden en 33 mannen, bazzzzzzzzzzzz.

Timensiwen

En dit vind ik dus een achterlijke opmerking van jou. Blijkbaar heb je geen kaas gegeten wat betreft kennis over de Islam.
Allah (swt) noemt alles wat mij moeten weten in de Koran (over het leven op aarde, beloning/paradijs,straf/hel enz.) En mocht iets niet duidelijk zijn, dan heeft de Profeet iets over gezegd in zijn Ahadieth. Dus journalisten hebben we niet nodig!

imzourenlady

Citaat van: Aghzayfu op 24/07/2004 om 21:10:35
Azul fellawen,

Timensiwen

meneje??

amazigh_roos

Schaamte met mate :D

Masja

een beetje schaamte staat heel charmant, als het maar niet omslaat in frustratie en valse schaamte

allasian

Schaamte bestaat alleen maar omdat de mens altijd in groepjes heeft geleefd.Daar hebben we dat aan overgehouden.
Maar nou we richting individualisatie gaan verdwijnt dat.
Daarom zijn stadsmensen toch anders dan dorpsmensen.

amazigh_roos

Citaat van: allasian op 02/08/2004 om 13:50:52

Daarom zijn stadsmensen toch anders dan dorpsmensen.

Ja dat is zeker waar dorpsmensen leven meer in groepen en vinden het heel belangrijk wat de ander van ze vind! Stadsmensen zijn meer op hun zelf!

Ikzelf mag dorpsmensen liever ik weet niet ik vind stads mensen egoistisch zo komt het bij mij over! Schaamte is een hele goede zaak en dat moeten we behouden vind ik :D

amazightjuh

ja ik weet wat je bedoeld.
dat probleem heb ik ook.
in deze samenleving moet je hard zijn.
maar in de marokaanse cultuur moet je zacht zijn,
en je kunt niet hard zijn tegen je vader.
dat = ook weer van het cultuur.
alles wat je doet je zit vast.
WAT NOU??????????