Hoofdmenu

schaamte

Gestart door Amezian, 09/04/2004 om 14:40:31

karimoesh

Citaat van: Amezian op 09/04/2004 om 14:40:31
Hallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.
Nu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.Dingen zijn zo diep,bepalen je karakter dat je ze moeilijk kwijt kunt raken.Ik denk dat velen van ons(Imazighen,Marokkanen,Moslims)dit verschijnsel herkennen.

Mijn mening,

wie geen schaamte  heeft, kan veel zonden begaan. Maar je hebt schaamte en schaamte. Uit respect voor mijn Marokkaanse familie hou ik zoveel mogelijk rekening met gedragsregels etc. zolang ze niet tegen de islam zijn. Ik geef liever geen hand en zeker geen kus of knuffel aan mannelijke familieleden die geen broer, vader of oom van me zijn.

Maar er zijn ook veel zaken die toegestaan zijn in de Islam, veelal gespreksonderwerpen, maar die voor onze marokanen absoluut taboe zijn. En daar ben ik tegen. Neem nu het onderwerp seksualiteit. Veel mensen verwachten dat daarover niet gesproken wordt. Inderdaad, je moet geen bedgeheimen verklappen, maar volgens de islam is het best bespreekbaar en moet je alles kunnen vragen: la rhja fie dien.

Wat dit betreft vind ik dat onze marokkanen wel wat opener mogen zijn. Alleen al door jongeren een islamitische seksuele voorlichting te geven zouden er veel problemen voorkomen kunnen worden. Wij marokkanen, en riffen zeggen veeel te snel: ahshoema.

Karimoesh.

Ahraifi

Wat moet ik me daar bij voorstellen,islamitische seksuele voorlichting.Je moeder hoort je gewoon te vertellen dat je zwanger kan worden na de daad en de rest hoor je wel op tv,school,etc.Ieder volk schaamt zich,zeker de ouders die het moeten gaan vertellen.Ik zie mezelf niet aan mijn zonen uitleggen wat nou precies seks is.Dat moeten ze zelf uitzoeken!

ameziane

Citaat van: karimoesh op 20/07/2004 om 11:41:08
Citaat van: Amezian op 09/04/2004 om 14:40:31
Hallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.
Nu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.Dingen zijn zo diep,bepalen je karakter dat je ze moeilijk kwijt kunt raken.Ik denk dat velen van ons(Imazighen,Marokkanen,Moslims)dit verschijnsel herkennen.

Mijn mening,

wie geen schaamte  heeft, kan veel zonden begaan. Maar je hebt schaamte en schaamte. Uit respect voor mijn Marokkaanse familie hou ik zoveel mogelijk rekening met gedragsregels etc. zolang ze niet tegen de islam zijn. Ik geef liever geen hand en zeker geen kus of knuffel aan mannelijke familieleden die geen broer, vader of oom van me zijn.

Maar er zijn ook veel zaken die toegestaan zijn in de Islam, veelal gespreksonderwerpen, maar die voor onze marokanen absoluut taboe zijn. En daar ben ik tegen. Neem nu het onderwerp seksualiteit. Veel mensen verwachten dat daarover niet gesproken wordt. Inderdaad, je moet geen bedgeheimen verklappen, maar volgens de islam is het best bespreekbaar en moet je alles kunnen vragen: la rhja fie dien.

Wat dit betreft vind ik dat onze marokkanen wel wat opener mogen zijn. Alleen al door jongeren een islamitische seksuele voorlichting te geven zouden er veel problemen voorkomen kunnen worden. Wij marokkanen, en riffen zeggen veeel te snel: ahshoema.

Karimoesh.

Precies! Het is die 'hachouma'-cultuur die veel taboes creert. En de Islam heeft daar echt niets mee te maken.De Profeet(saw) als ons grote voorbeeld heeft dingen bij naam genoemd: over anticonceptie, anale seks, over de reiniging na de daad enz.

Seksualiteit is een natuurlijk iets, hoort bij het leven net als eten en drinken. Je mag als gelovige Moslim van seks genieten(los van de voortplanting) op voorwaarde dat dit gebeurt binnen een 'wettelijk kader' d.w.z. het huwelijk.

amegrabi

salaam a imdoukal wa timdoukal,

Ja, dit is echt een interessant onderwerp.
Het schaamtegevoel (zoals we die nu kennen), heeft ons in ons cultuur enorm belemmerd. Op alle gebieden, zowel op intellectuele als communicatieve vlakken.

Quote:
---------------------------------------
""Mijn mening,

wie geen schaamte heeft, kan veel zonden begaan. Maar je hebt schaamte en schaamte. Uit respect voor mijn Marokkaanse familie hou ik zoveel mogelijk rekening met gedragsregels etc. zolang ze niet tegen de islam zijn. Ik geef liever geen hand en zeker geen kus of knuffel aan mannelijke familieleden die geen broer, vader of oom van me zijn.

Karimoesh.""
----------------------------------

Schaamte ('zich schamen') is goed maar alleen dáár waar het hoort. Het andere noemt men ("zich beschamen") en dat is natuurlijk minder.

Karimosh, je hebt daar iets goed gezegd, dat er te veel wordt omhuld in taboe,waar het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is.

Maar ergens kun je het de "oudere" generatie niet kwalijk nemen, die mensen waren dikwijls ongeschoold of wisten niet hoe het zouden moeten verwoorden.
Ik heb van in het begin, in samenspraak met m'n vrouw,  de communicatiegrenzen verlegd met mijn kinderen (2 dochters) , ze kunnen en mogen me alles vragen.
Als het informatief is, zoals een bevalling (mensen of dieren ) of anatomie, dan kijken we gewoon voort. Wij hebben een buitengewoon goede relatie daaromtrent.
Ze voelen zich zó bevrijd, je kunt je dat niet voorstellen. Als ik hun vriendinnetjes zie, dan ben ik blij dat ik anders communiceer met mijn dochters.

----------------------------------------

Quote:

""Seksualiteit is een natuurlijk iets, hoort bij het leven net als eten en drinken. Je mag als gelovige Moslim van seks genieten(los van de voortplanting) op voorwaarde dat dit gebeurt binnen een 'wettelijk kader' d.w.z. het huwelijk""

Ameziane, niets belet je om bij de voortplanting ook te genieten hoor.

Ahraifi

Nogmaals wat moet ik me voorstellen bij ISLAMITISCHE seksuele voorlichting,voorlichting is toch voorlichting?

MBTiza

Je mag de beestjes niet bij naam noemen...

Ahraifi

Bedoel je de bijtjes en de ooievaar?

MBTiza

Citaat van: Ahraifi op 23/07/2004 om 14:14:13
Bedoel je de bijtjes en de ooievaar?

Ja op die fiets, inderdaad ik vraag me echt af wat het verschil is tussen islamitische sex. voorl. en normale voorlichting...dus dat was het enige wat ik kon bedenken...zo vervangen het woord p.nis door auto en v.gina door garage bij zo'n islamitische sex. voorl.

Ahraifi

Ik hou wel van techniek moet ik zeggen,mag je ook automerken noemen want dan ben ik zeer geintresseerd in ISLAMITISCHE voorlichting.

MBTiza

Citaat van: Ahraifi op 23/07/2004 om 14:19:03
Ik hou wel van techniek moet ik zeggen,mag je ook automerken noemen want dan ben ik zeer geintresseerd in ISLAMITISCHE voorlichting.

Automerken...ja dat mag maar een auto is toch een auto? Of dient men bij voorl onderscheid te maken tussen Mercedes cl 600 en Suzuki Alto?

Ahraifi

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 14:24:30
Citaat van: Ahraifi op 23/07/2004 om 14:19:03

Automerken...ja dat mag maar een auto is toch een auto? Of dient men bij voorl onderscheid te maken tussen Mercedes cl 600 en Suzuki Alto?
Ja natuurlijk en er komt nog veel meer bij kijken,denk bijvoorbeeld aan,zuigers,motorolie,remvloeistof,is het een diesel of benzine,een diesel komt namelijk pas laat aan zijn volle vermogen wat bij een benzine vrijwel meteen is.Dit is een goed idee zeg nu heb ik eindelijk een manier om het ze uit te leggen maar ik ben bang dat ze monteurs worden in plaats van casanova´s.

MBTiza

Uitleg

- het bereiken van een hoogtepunt kan je uileggen als ...het bereiken van de topsnelheid

- stijve lid    optrekken van 0-100 km

- kl...komen als olieverversen

- m.sturberen als stationair laten draaien

Ahraifi

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 14:35:46
Uitleg

- het bereiken van een hoogtepunt kan je uileggen als ...het bereiken van de topsnelheid

- stijve lid    optrekken van 0-100 km

- kl...komen als olieverversen

- m.sturberen als stationair laten draaien

Nee dan schaam ik me toch,ik denk dat ik het gewoon bij de ooievaar hou,dat is altijd makkelijk.Hij kwam uit de lucht en vloog weer weg anders vragen ze me hoe je een auto moet tunen en of een auto niet oververhit raakt als die te lang stationair draait.

MBTiza

maar als je het alleen bij de ooievaar houdt dan komt het weer niet duidelijk over snapie, het hoe en wat blijft onbekend

Ahraifi

Dan moeten ze maar in het diepe duiken,dan wordt alles plotseling duidelijk.Van de ooievaar tot en met de cl600 en de garages.