Hoofdmenu

schaamte

Gestart door Amezian, 09/04/2004 om 14:40:31

Amezian

Hallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.
Nu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.Dingen zijn zo diep,bepalen je karakter dat je ze moeilijk kwijt kunt raken.Ik denk dat velen van ons(Imazighen,Marokkanen,Moslims)dit verschijnsel herkennen.
Graag jullie reacties.

abrid

#1
Dat is ook zo.
k pas die gewoonten ook gewoon aan. Hier bedoel ik mee als ik met Imazighen ben dan gelden die regels.
Als ik tussen Iromien ben dan geld wat voor hun normaal zou zijn.

B.v. respect hebben voor oudere. Dat zie je hier ook wel maar in veel mindere mate. Bij ons heb je je respect al verdient als eerder dan iemand anders bent geboren bij hun moet je het verdienen eer je het krijgt.

Inuit

#2

CiteerHallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.

Ik vind het een hele goede zaak dat kinderen het schaamtegevoel met de paplepel ingegoten krijgen. Ik probeer de goede zaken van de Nederlandse (Westerse) samenleving over te nemen en de rest laat ik langs mij heen gaan en houd ik vast aan datgeen wat mij van jongs af aan is geleerd.

CiteerNu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Eerlijk gezegd herken ik dit niet, dus als je dit wat nader zou kunnen toelichten, graag.  

Masja

als je in deze samenleving schaamtegevoel toont of verlegenheid wordt je al snel een watje genoemd, het is waar, brutale mensen hebben de halve wereld, zegt men

schaamtegevoel siert de mens en heeft iets charmants,vind ik, als het tenminste niet overslaat in frustratie dan

Dora

#4
schaamte en beleefdheid is in mijn ogen van uiterst belang > met name voor ouderen!!!

ik vind het echt heel belangrijk dat je weet hoe je om moet gaan met ouderen > aladab siert een mens >>> dat is ook het eerst wat bij een mens opvalt > of hij/zij beleefd is of niet!!!

Amezian

#5
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties.
Een vorm van schaamte hoor je te hebben als Moslim zijnde.En vooral voor ouderen.Maar ik mee in mijn omgeving dat mensen een extreme vorm van schaamte in zich hebben.Volgens mij is dat geen goede opvoeding. Zo iemand kan gefrustreerd raken en doorslaan naar de andere kant.Misschien is er een verband dat nogal wat jongeren in de criminaliteit terecht komen.Ze kunnen zich niet uiten bij hun ouders en moeten hun energie ergens kwijt.
Kinderen leren om assertief te zijn en voor zich zelf op te komen is volgens mij beter dan onze opvoeding met schaamte en een afwachtende houding.

Wasilla tarifest

#6

CiteerHallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties.
Een vorm van schaamte hoor je te hebben als Moslim zijnde.En vooral voor ouderen.Maar ik mee in mijn omgeving dat mensen een extreme vorm van schaamte in zich hebben.Volgens mij is dat geen goede opvoeding. Zo iemand kan gefrustreerd raken en doorslaan naar de andere kant.Misschien is er een verband dat nogal wat jongeren in de criminaliteit terecht komen.Ze kunnen zich niet uiten bij hun ouders en moeten hun energie ergens kwijt.
Kinderen leren om assertief te zijn en voor zich zelf op te komen is volgens mij beter dan onze opvoeding met schaamte en een afwachtende houding.

Nou er is helemaal niks met onze opvoeding met schaamte! En ik vind dat mensen heel erg makkelyk de schuld op hun ouders schuiven, voor hun slechte gedrag of karakter!
Tuurlyk kunnen ze zich wel uiten, maar beperkt! En om dan gelyk de criminele kant op te gaan is echt dom! En dan je ouders als reden opgeven waarom je zo iets doet is echt het toppunt, vind ik!

Amezian

#7

CiteerNou er is helemaal niks met onze opvoeding met schaamte! En ik vind dat mensen heel erg makkelyk de schuld op hun ouders schuiven, voor hun slechte gedrag of karakter!
Tuurlyk kunnen ze zich wel uiten, maar beperkt! En om dan gelyk de criminele kant op te gaan is echt dom! En dan je ouders als reden opgeven waarom je zo iets doet is echt het toppunt, vind ik!
Maar door schaamte kunnen we moeilijk communiceren met elkaar.We negeren dingen.Iemand die zich schaamt doet zich zelf tekort,raakt gefrustreerd en komt het tot uitbarsting op een gegeven moment.Maar er is ook een middenweg:praten met elkaar.Wat dit betreft waardeer ik de Nederlandse cultuur.Nederlanders gaan om de tafel zitten en praten dingen uit.

Dora

#8
beleefdheid is een voortvloeisel van schaamte....

waar jij het nu over hebt is een ander soort schaamte. dat is een karaktereigenschap en geen opvoeding. dat is hoe jij in elkaar zit. iemand die zich schaamt kan best heel goed communiceren. met name als het 1 op 1 is.

het niet kunnen/willen communiceren is vaak te danken aan eigenwijsheid/koppigheid en mensen die altijd het laatste woord willen hebben/denken dat ze altijd gelijk hebben > met deze mensen valt moeilijk te communiceren..maar mensen die zich schamen valt reuze mee hoor > als zij zich "veilig" bij je voelen komen ze los....

allasian

#9

Citeerbeleefdheid is een voortvloeisel van schaamte....
beleefdheid vloeit eerder voort uit edelmoedigheid.
Beleefdheid kan ook voortvloeien uit een te halen doel.Denk maar aan politiek.

Wasilla tarifest

#10

CiteerMaar door schaamte kunnen we moeilijk communiceren met elkaar.We negeren dingen.Iemand die zich schaamt doet zich zelf tekort,raakt gefrustreerd en komt het tot uitbarsting op een gegeven moment.Maar er is ook een middenweg:praten met elkaar.Wat dit betreft waardeer ik de Nederlandse cultuur.Nederlanders gaan om de tafel zitten en praten dingen uit.

Het is misschien moeilyker,maar het kan wel! En dingen negeren dat doet iedereen, zelfs NEDERLANDERS!! Misschien doet iemand zichzelf wel tekort, maar gefrustreerd raken dat lykt me niet echt zo. En mensen die zich schamen kunnen heel goed zeggen waarop het staat en hun mening geven, vergis je niet! Ewa dat zyn nederlanders en zo heeft elke afkomst iets wat je heel erg waardeerd!

Mashakiel

#11
Ik denk niet dat schaamte een invloed kan uitoefenen op het crimineel gedrag van een persoon (allessinds niet in overdreven mate).
Hier werd zelfs gesuggereerd dat mensen met een extreem hoog schaamtegevoel de meest potentiële criminelen zijn.
Wanneer men even logisch gaat denken dan zou het omgekeerde realistischer klinken.
Nl. dat men juist schaamteloos moet zijn om in een crimineel milieu terecht te komen.

Criminelen zijn eerder beïnvloed door maatschappelijke aspecten (en sociale en psychologische)

student1980

#12

CiteerHallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.
Nu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.Dingen zijn zo diep,bepalen je karakter dat je ze moeilijk kwijt kunt raken.Ik denk dat velen van ons(Imazighen,Marokkanen,Moslims)dit verschijnsel herkennen.
Graag jullie reacties.

Eey Amezian misschien is het wel een tip om dan hier naar toe te gaan?

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Mededelingen&action=display&num=1082625367

ayuda

#13
schaamte is een woord dat slaat op zich generen voor iets verkeerds, of voor iets dat door anderen tot "verkeerd" is gebombardeerd. het leidt mogelijk eerder tot verstoppen van dingen, goed of slecht, dan tot veranderen. bescheidenheid lijk me een fijner alternatief.

student1980

#14

Citeerschaamte is een woord dat slaat op zich generen voor iets verkeerds, of voor iets dat door anderen tot "verkeerd" is gebombardeerd. het leidt mogelijk eerder tot verstoppen van dingen, goed of slecht, dan tot veranderen. bescheidenheid lijk me een fijner alternatief.

Het kan bescheidenheid betreffen. Maar het kan ook gaan om andere emoties. Schaamte is een meesteremotie, dat betekent dat het de moeder is van vele emoties. Bescheidenheid is in jouw verhaal positief, maar het kan ook gaan om negatieve emoties.