Hoofdmenu

schaamte

Gestart door Amezian, 09/04/2004 om 14:40:31

Tama

Citeer 

salaam,

heyy dat is hem now juist!! wij zijn met schaamte op gegroeid en ik vind dat iets heel moois zeker als het om familie gaat!!!  

Azul missimzourn,
Het is erg interessant dat je schaamte een vorm van schoonheid vindt, kun je daar meer over vertellen? !@

ber18kania

CiteerHallo iedereen,

Ik wil hier een onderwerp bespreken wat misschien taboe is.Het gaat namelijk over onze schaamtecultuur.Van jongs af aan wordt je opgevoed met schaamte.Je moet je overal voor schamen.Je moet vooral beleefd zijn.Naaste familieleden moet je de hand kussen enz.
Nu is het zo dat je in deze samenleving vooral assertief moet zijn,ja zelfs brutaal om iets te bereiken.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee.Dingen zijn zo diep,bepalen je karakter dat je ze moeilijk kwijt kunt raken.Ik denk dat velen van ons(Imazighen,Marokkanen,Moslims)dit verschijnsel herkennen.
Graag jullie reacties.

Schaamte gevoel is een deel van het geloof als je geen schaamte hebt doe dan maar wat je wilt dit is een hadith alleen weet ik niet exact wie de overleraar is.

Dus schaam je niet dat je je schaamt want het is zeker een goede eigenschap :)

Tama

ik heb volgens mij de laatste tijd echt onder een steen gelegen!?@?@

sinds wanneer is volgens de islam schaamte een goede eigenschap?@?!@?
CiteerSchaamte gevoel is een deel van het geloof als je geen schaamte hebt doe dan maar wat je wilt dit is een hadith alleen weet ik niet exact wie de overleraar is.

Masja

ik blijf erbij, ik vind schaamte iets charmants hebben, als het niet omslaat in frustratie dan

ayuda

Ik vind schaamte benauwend. Als je je schaamt voor iets verkeerds is het natuurlijk geen fijne emotie, en als je je schaamt voor iets normaals dan beperkt het gevoel je vrijheid en welzijn. Schaamte wordt vaak aangeleerd in de opvoeding. Ook nodeloze schaamte. Ik vind dat een vorm van emotionele mishandeling. Zo zijn er mensen die zich schamen voor hun mate van intelligentie, hun uiterlijk...simpelweg omdat anderen, familie of wie dan ook, ze om die dingen de grond in geboord hebben.

Amezian

CiteerIk vind schaamte benauwend. Als je je schaamt voor iets verkeerds is het natuurlijk geen fijne emotie, en als je je schaamt voor iets normaals dan beperkt het gevoel je vrijheid en welzijn. Schaamte wordt vaak aangeleerd in de opvoeding. Ook nodeloze schaamte. Ik vind dat een vorm van emotionele mishandeling. Zo zijn er mensen die zich schamen voor hun mate van intelligentie, hun uiterlijk...simpelweg omdat anderen, familie of wie dan ook, ze om die dingen de grond in geboord hebben.
Ja,een vorm van schaamte moet je wel in je hebben als mens.Maar ik maak in mijn omgeving mee dat mensen die schaamte overdrijven.Ze komen niet voor zichzelf op,zijn niet assertief,uiten hun mening niet enz.En volgens mij heeft dat met onze opvoeding te maken.Ik ben jaloers op de Nederlandse opvoeding waarin een kind assertiviteit wordt geleerd,zijn mening mag uiten enz.

ber18kania

Citeerik heb volgens mij de laatste tijd echt onder een steen gelegen!?@?@

sinds wanneer is volgens de islam schaamte een goede eigenschap?@?!@?

Je kunt het op 2 manieren bekijken 1 voorbeeld: je gaat naar het strand je kunt 2dingen doen

1 geen schaamte >>> je trekt een bikini aan
2 schaamte >> je maakt een strandwandeling

De schaamte weerhoud je dus van een zonde.....

Nog meer voorbeelden nodig..........

Dora

dat is een verkeerde vb lieverdje >> je mag die blote mensen ook niet zien hoor >> dus in dit geval is ook de strandwandeling schaamteloos :)...

ber18kania

Citeerdat is een verkeerde vb lieverdje >> je mag die blote mensen ook niet zien hoor >> dus in dit geval is ook de strandwandeling schaamteloos :)...

Ewa kom jij dan met een voorbeeld...........
Het gaat om het principe ;)

Dora

CiteerEwa kom jij dan met een voorbeeld...........
Het gaat om het principe ;)
wanneer ik samen met mijn broer buiten loop en hij komt een vriend tegen blijf ik nooit staan >> ik loop door<<...zo ook hij als ik vriendinnen tegen kom (waar sommige het niet altijd mee eens zijn ;) )...dit heeft niet alleen met schaamte te maken maar ook met respect.

of bv de schaamte tegenover de ouders/ouderen >> ben blij dat wij dat hebben in onze cultuur/geloof!!

ber18kania

Citeerof bv de schaamte tegenover de ouders/ouderen >> ben blij dat wij dat hebben in onze cultuur/geloof!!

Inderdaad door schaamte voorkom je zondes etc
Door schaamte leer je andere mensen te respecteren
Stel je voor dat er geen schaamte bestond dan kun je doen wat je wilt.........

student1980

CiteerSchaamte gevoel is een deel van het geloof als je geen schaamte hebt doe dan maar wat je wilt dit is een hadith alleen weet ik niet exact wie de overleraar is.

Schaamte is een meesteremotie. Uit deze meesteremotie vloeit bijvoorbeeld verlegenheid.

De schaamte die in de Marokkaanse cultuur voorkomt, want schaamte is naar mijn idee wel cultureel bepaald, werkt vaak positief maar ook vaak negatief.
Ik zal dit illustreren aan de had van een voorbeeld dat ik gehoord heb.

Je hebt met een paar vrienden een vakantiehuisje gehuurd en een van je vrienden opent een flesje wijn. Muziek aan en chille op het terras. Jij pakt je glas wijn en gaat even naar boven. Wanneer je terug komt naar beneden schiet een van je vrienden je aan ' verstop je wijn want je pa is in de woonkamer'.
Je stopt je wijn weg omdat je, je vader niet op die manier onder ogen wil komen = vorm van schaamte.
Hij ziet niet dat je een glas wijn in je handen had, maar je bent wel aan het liegen.
Dit is naar mijn idee een negatieve vorm van schamen.

imzourenlady

Citeerschaamte heeft niets met onze cultuur te maken (want dat is geen cultuur). ieder volk kan zich schamen.

dus dit onderwerp was voor babbelen.

---
als jij pijn om iets krijgt, dan je kan dat nooit gerust herhalen.
je onderbewust kent het resultaat nog, jij herinnert het niet, maar je onderbewust wel.

dus schamen moet niet altijd voor bepaalde dingen en omstandigheden zijn. maar tegen dingen waarvoor men pijn kreeg. dus dat is afhankelijk van persoon tot persoon.

iemand die niet schaamt, is psychopaat. maar het is niet juist al wat wij zeggen dat iemand niet schaamt. want de betrokkene zou zich voor andere dingen schamen , maar waarvoor jij je schaamt, maalt hem niet uit, want hij had daar nooit serieuse pijn voor.

pijn heeft diverse vormen.

salaam,

wat bedoel je met pijn???????????????????

imzourenlady

CiteerAzul missimzourn,
Het is erg interessant dat je schaamte een vorm van schoonheid vindt, kun je daar meer over vertellen? !@

salaam,

kijk weet je wat het is??? wij 'imazighen' hebben tog veel schaamte (dat is een feit) maar als een persoon geen schaamte heeft voor zijn vader of voor zijn moeder vind ik hem geen respectvolle persoon  want schaamte heeft ook met respect te maken!! voorbeeld; je kan tog moeilijk voor je vader en moeder in je onderbroek lopen!!!

imzourenlady

ja tog of niet mensen???