Mooie uitspraken van abdelkrim de filosoof...

Gestart door swani, 09/06/2005 om 14:39:33

swani

"جئت في زمن غير زمني، وسيأتي جيل من بعدي يفهم نظرياتي ويطبقها"

"Ik ben in een tijd geboren waar ik eigenlijk niet behoor maar er zal wel ooit een andere generatie komen die mijn idéeen zal kunnen begrijpen, en ze aan het licht zal brengen"

"عامتني السياسة أن الإيمان هو مفتاح كل شيء، فإذا أنت آمنت بفكرتك وعملت لها وذدت عنها فإنك حتما ستفوز مهما أقيمت في وجهك الحواجز والسدود"

"Ik heb van de politiek geleerd dat het geloof de sleutel van alles is. Dus als je in je idée sterk gelooft en je hard voor werkt, en je het goed verdedigt, je zeker ooit zal winnen ook als er grenzen en dammen tegen je worden gezet"


Met dank aan : http://www.geocities.com/arrifinu/Elkhattabi.html


Izouran

Citaat van: swani op 09/06/2005 om 14:39:33

"Ik heb van de politiek geleerd dat het geloof de sleutel van alles is. Dus als je in je idée sterk gelooft en je hard voor werkt, en je het goed verdedigt, je zeker ooit zal winnen ook als er grenzen en dammen tegen je worden gezet"




Deze is goed een hoopgevende uitspraak.

groenebriefjes

Citaat van: swani op 09/06/2005 om 14:39:33
"??? ?? ??? ??? ????? ?????? ??? ?? ???? ???? ??????? ???????"

"Ik ben in een tijd geboren waar ik eigenlijk niet behoor maar er zal wel ooit een andere generatie komen die mijn idéeen zal kunnen begrijpen, en ze aan het licht zal brengen"



deze zin is echt mooi...en die generatie zijn wij. inshallah!

Izouran

heey swani kan je ze vertalen in het tmazight?



swani

Citaat van: izouran op 09/06/2005 om 14:50:32
heey swani kan je ze vertalen in het tmazight?

Daar vraag je me wat, izouran...mijn vader is helaas op vakantie, daar is hij goed in, maar ik ga een poging wagen ;)

"ousid gi jen rwaght ojechi inou, walakin adyass ejen ljil athifhem mijn razog athenig"

Izouran

#5
Citaat van: swani op 09/06/2005 om 14:56:49
Citaat van: izouran op 09/06/2005 om 14:50:32
heey swani kan je ze vertalen in het tmazight?

Daar vraag je me wat, izouran...mijn vader is helaas op vakantie, daar is hij goed in, maar ik ga een poging wagen ;)

"ousid gi jen rwaght ojechi inou, walakin adyass ejen ljil athifhem mijn razog athenig"

aha ik begrijp hem tmazight blijf mooier


abrid

S Taglinzit:

From the first I tried to make my people understand that they could not survive unless they were as closely joined together as are the bricks of a building, and unless they worked with sincerity and loyalty to form a national unity from tribes with different inclinations and aspirations. In other words I wanted my people to know that they had a nation and a religion.

Eenheid is een heel belangrijk blijkt hier maar weer uit.

miss.F.

Die man was gewoon slim, sinds ik het boek van Pennell heb gelezen, ben ik m meer gaan waarderen, wat hij wel in korte tijd niet heeft willen bewerkstelligen, chapeau

MBTiza

z'n broer was de eerste Marokkaan die een ingerneursstudie heeft gedaan...chapeau

abrid

Dan moet je het boek van David Hart lezen die is helemaal uitgebreid. Die heeft me emer verteld dan de A Country with........ Maar alle beetjes helpen.

Trouwens deze uitspraak is uit dat interview dat achterin dat boek staat.

miss.F.

Citaat van: abrid op 09/06/2005 om 15:19:06
Dan moet je het boek van David Hart lezen die is helemaal uitgebreid. Die heeft me emer verteld dan de A Country with........ Maar alle beetjes helpen.

Trouwens deze uitspraak is uit dat interview dat achterin dat boek staat.

ja ik wacht op die vertaling! Ik heb dat interview niet gelzen achterin, misschien moet ik dat alsnog gaan doen

miss.F.

Citaat van: MB_Jackal op 09/06/2005 om 15:17:49
z'n broer was de eerste Marokkaan die een ingerneursstudie heeft gedaan...chapeau

idd ook chapeau!

Izouran

moet het nog een keer zeggen die boek doet wonderen

abrid

Mohamed Abd el Krim had moeite met de "heiligen" van de zawiya's (behalve die van de Ikhamlashen familie want hun hoofd was een vriend van zijn vader)hier zegt hij het volgende over:

Religious Fanaticism was the greatest cause of my failure even if i do not say that it was the only cause. This is because the shayks of the orders have greater influence in the Rif than in Morocco as a whole or in the rest of the countries of the Islamic world. I was incapable of acting without them and was obliged to ask their aid at every turn.

Izouran