PDA ( parti démocrate Amazigh )

Gestart door E3ber_Tastite, 07/06/2005 om 13:47:17

Badis

Citaat van: ameziane op 10/06/2005 om 14:54:18
Het is interessant om te zien wat er straks gebeurt als Abdessalam Yassine komt te overlijden.


Er zijn geruchten dat hij ernstig ziek is, omdat te weerleggen zijn er op de officiële site van aljamaa. foto’s gepubliceerd van Yassine met zijn familie op picknick in Almaamoora

http://www.aljamaa.com/ar/galerie_article.asp?id_galerie=225


ameziane

Citaat van: Badis op 19/06/2005 om 23:02:21
Citaat van: ameziane op 10/06/2005 om 14:54:18
Het is interessant om te zien wat er straks gebeurt als Abdessalam Yassine komt te overlijden.


Er zijn geruchten dat hij ernstig ziek is, omdat te weerleggen zijn er op de officiële site van aljamaa. foto’s gepubliceerd van Yassine met zijn familie op picknick in Almaamoora

http://www.aljamaa.com/ar/galerie_article.asp?id_galerie=225


Die foto's zijn twee weken oud...En intussen mag dochterlief het land niet verlaten.

Badis

Ze heeft een belangrijk ontmoeting gemist daardoor…, onderdeel van de PR campagne voor haar beweging, na de VS, Spanje zou de volgende zijn. Dus het was niet slim met haar intellectuele interview.

Izwan

Brief mocht niet

De Marokkaanse autoriteiten hebben zaterdag de oplage in beslaggenomen van twee onafhankelijke weekbladen en een krant die een brief van een moslimfundamentalistische leider aan koning Mohammed VI hadden afgedrukt. In de brief vroeg sjeik Abdessalam Yassine, leider van de verboden groep Al-Adl Wal Ihsane (Gerechtigheid en Liefdadigheid), de koning 40 à 50 miljard dollar terug te halen die zijn vader, wijlen Hassan II, op buitenlandse bankrekeningen zou hebben verzameld . Yassine leeft sinds 1989 onder huisarrest. (AFP, Reuters)

Bron: NRC-Handelsblad 07/02/05



Izwan

Fundamentaliste daagt koning van Marokko uit

HIGHLIGHT:
"Ik ben niet bang voor de gevangenis"


door Bart Schut

RABAT/SALE, dinsdag

In haar eenvoudige huiskamer wacht Nadia Jassine met spanning af wat de Marokkaanse rechter met haar van plan is. Vandaag begint haar proces wegens "majesteitsschennis". Met spanning, maar zonder angst. "Ik ben niet bang voor de gevangenis, ik verheug mij er zelfs op. Net als mijn vader."

Met het noemen van haar vader legt Nadia Jassine (47) de vinger op de zere plek, want meer dan wat ook, is zij de dochter en officieuze woordvoerster van haar beroemde - volgens velen beruchte - vader, sjeik Abdeslam Jassine, oprichter en leider van 'Al Adl Wal Ihsane'(Gerechtigheid en Liefdadigheid), Marokko's grootste (naar schatting een miljoen leden) fundamentalistische moslimorganisatie.

Justitie denkt met het proces tegen Jassine twee vliegen in een klap te slaan: een belangrijk islamiste monddood maken en de bijna sacrale positie van de koning handhaven. Maar Rabat lijkt ditmaal de plank te hebben misgeslagen. Zelfs de meest antifundamentalistische pers uitte de afgelopen weken scherpe kritiek op het besluit tot vervolging van de dochter van de sjeik. Er wordt gesproken van een onaanvaardbare inbreuk op de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid. Aanleiding voor alle commotie waren Jassine's uitlatingen in het weekblad 'Al Ousbouiya Al-Jadida' enkele weken geleden.

"De monarchie is niet geschikt voor Marokko", "het regime staat op instorten" en "de grondwet hoort thuis in de vuilnisbak van de geschiedenis" zijn haar meest grievende uitspraken voor het bewind. Het leverde haar een aanklacht wegens majesteitsschennis op en een mogelijke gevangenisstraf van drie tot vijf jaar.

Aan de vooravond van de rechtszaak, in haar bescheiden appartement in een volksbuurt van Sale, voorstad van de hoofdstad Rabat, neemt Nadia Jassine niets terug van haar beweringen. Integendeel, na aanvankelijke aarzelingen - "Ik wil niet nog eens vijf jaar cel aan mijn straf toevoegen", glimlacht zij ironisch - doet zij er nog een schepje bovenop: "Als het systeem van de monarchie niet verandert, heeft het niets te zoeken in Marokko." Jassine ziet dit systeem, de Makhzen, als de hoofdschuldige van de "economische, politieke en spirituele crisis" waarin Marokko zich volgens haar bevindt.

Nadia Jassine presenteert zich als een democraat, die wil dat het volk het in haar land echt voor het zeggen krijgt. Dit doet vreemd aan, komend van een erkend fundamentaliste, van iemand die actief strijdt voor een islamitische republiek, lid is van een semi-clandestiene organisatie, waarin haar vaders woord wet is, en die onlangs nog door een hoge Amerikaanse regeringsfunctionaris als "extremistisch" werd omschreven. Een paradox?

"Wij zijn niet voor een democratie zoals je die vindt in het Westen, noch voor een model zoals in Iran, hoewel het daar minder erg is dan de media ons willen doen geloven. We zijn op zoek naar een derde weg, die het midden houdt tussen deze twee extremen", legt Jassine uit. "Als het maar op een echt democratische wijze gebeurt. Dan zijn wij zelfs bereid als islamisten de scheiding tussen kerk en staat te aanvaarden."

Gevraagd naar het politieke doel van haar organisatie windt Jassine er opnieuw geen doekjes om. "De macht is erg belangrijk voor ons, want de macht geeft ons de mogelijkheid mensen te scholen, op te leiden."

Copyright 2005
De Telegraaf

June 28, 2005

ameziane

Wat niet te begrijpen is dat de journalisten die haar uitspraken optekenden en publiceerden ook werden aangeklaagd, terwijl zij slechts hun werk deden.

Het proces tegen haar is overigens uitgesteld, de verdediging had om meer tijd gevraagd.

Izwan

'Voor koningshuis geen plaats binnen democratie'

door Julie van Traa, Trouw.

Activiste Nadia Jassin strijdt voor een islamitische republiek en tegen het Marokkaanse koningshuis. Gisteren moest zij in Rabat voor de rechter verschijnen wegens 'belediging van de monarchie.'

Ik bereid me al dertig jaar voorop deze dag“, zegt Nadia Jassin (47). Gisteren moest deze dochter van sjeik Abdesalam Jassin,de leider van de grootste, orthodox-islamitische beweging in Marokko,voor de rechter verschijnen voor ”belediging van de monarchie”. De staat Marokko eist drie tot vijf jaar tegen haar nadat zij in een Marokkaans weekblad heeft verklaard dat de monarchie ”niet past bij Marokko” en artikel 19 van de Grondwet -waarin de macht van de koning is geregeld - beter kan verdwijnen in ”de prullenbak van de geschiedenis”. Nadia Jassin praat snel en accentloos in het Frans. Ze noemt het een stommiteit van de autoriteiten om haar aan te klagen. Al drie jaar roept ze openlijk dat de monarchie als staatsvorm achterhaald is. Ze heeft niks tegen de huidige koning Mohammed VI als persoon, benadruktze. ”Het is een academische discussie die ik wil voeren“, zegt ze inhaar bescheiden vierkamerappartement in een buitenwijk van Salé. Maar in Marokko is het gezag vande koning groot. Ook al verkeert het land in een overgang naar een democratie - na vele jaren van dictatuur zijn er in 2002 voor het eerst gedeeltelijk vrije verkiezingen gehouden - de koning blijft heilig. Hij is de Amir Al-Muminin (aanvoerder van alle gelovigen) en belangrijk voor de eenheid van Marokko. ”Ik was vijftien toen ze mijn vaderzijn komen halen“, vertelt Jassin aan de vooravond van haar proces. Haar vader, sjeik Abdesalam Jassin(76), voert al dertig jaar strijd tegende Marokkaanse autoriteiten. De sjeik werd in 1973 voor vier jaar opgesloten in een psychiatrische inrichting omdat hij openlijk twijfelde of de vorige koning Hassan II directe afstammeling was van de profeet Mohammed. Daarna werd hij in de jaren tachtig voor een paar jaar opgesloten in de gevangenis en kreeg hij in de jaren negentig jarenlang huisarrest. Zelfs zijn dochter Nadia mocht op een gegeven moment niet meer langskomen in haar ouderlijk huis. Dit alles voorkwam niet dat de populariteit van de sjeik en zijn religieuze beweging, de Al-Adl wa Al-Ihsane (Liefdadigheid en Spiritualiteit),enorm groeide. In elke stad in Marokko heeft de Al-Adl wa Al-Ihsaneeen afdeling. Jongeren krijgen bijles om hun eindexamen te halen, voetbaltoernooien worden georganiseerd en in sloppenwijken deelt de beweging soms voedsel uit aan de armen. Het aantal leden werd door het onafhankelijk blad Le Journal Hebdomadaire geschat tussen de 600 000 en één miljoen. Om ”veiligheidsredenen” houdt de beweging het aantal leden angstvallig geheim en dat maakt veel Marokkanen argwanend. Net als de organisatiekracht van deze beweging. In de zomer van 2000 werden de stranden van Marokko opeens overspoeld met leden van de beweging die tussen de badgasten massaal gingen bidden. Officieel wilde de beweging van Jassin alleen over de reden vande actie zeggen dat leden van de beweging hadden besloten dat het strand als openbaar terrein die dageen prima plek was om te bidden. Maar het publiek begreep de boodschap: de actie was natuurlijk een orthodox protest tegen bikini's en zwembroeken. Veel Marokkanen zijn bang dat de islamitische beweging de klok wil terugdraaien. Nadia Jassin groeide de afgelopen jaren uit tot een van de belangrijkste woordvoerders van de beweging. Ze zet de strijd van haar vader voort,die vanwege zijn gezondheid steeds minder in het openbaar verschijnt. Sprak haar vader over het stichten van een Marokkaans kalifaat, Nadia pleit voor een Islamitische republiek, met islamitisch recht. Beide bedoelen hetzelfde: een staatsvorm die terugvoert naar de begintijden van de islam veertien eeuwen terug, toen in de stad Medina een bepaalde vorm van directe democratie bestond. ”Toen kwamen de mensen samen op de markt maar nu heb je moderne technieken, zoals verkiezingen“, legt Jassin uit en ze vervolgt: ”Onze taak als beweging is een Grondwet in te stellen die een meerpartijenstelsel en scheiding van de machten garandeert.“ Voor een koningshuis is binnen dat democratisch stelsel geen plaats. ”Als zo'n Grondwet eenmaal is ingesteld, houdt onze rol op. We willen niet het verleden van de oude machthebbers meeslepen“, benadrukt ze. De beweging is geen politieke partij met een duidelijk partijprogram. Ook al staat Marokko volgens Nadia Jassin in brand en kan onder de armen elk moment de revolutie uitbreken, een beleid uitstippelen als minister van werkgelegenheid wil ze niet. Belangrijker voor Jassin is om de mensen hier op aarde op te voeden in hun spiritualiteit en voor te bereiden op het leven na de dood. Religie en de persoonlijke relatie met Allah is waar het volgens haar om draait. Daarom kunnen staat en religie ook nooit gescheiden worden. ”Maar de Iraanse republiek wil ik niet verdedigen“, zegt ze snel.Het principe is simpel: nooit moet men de ander uit religieuze overwegingen tot iets kunnen verplichten. ”Tot mijn dood zal ik vechten dat we Marokkaanse vrouwen nooit de allesbedekkende nikaab opleggen“,legt ze uit. Ook een gewone hoofddoek wil ze niet verplichten, een goede moslima zal namelijk zelf kiezen om haar haren te bedekken, vindt ze. ”Het heeft weinig zin om een hoofddoek te dragen als een vrouw niet uit persoonlijke overtuiging haar hoofd bedekt, uit respectvoor Allah.”

”Haar vader gaf haar een sterk zelfbewustzijn, vertelt ze. Vrouwen en mannen zijn anders, maar wel gelijkgesteld aan elkaar. In haar Islamitische republiek is het de keuze aan vrouwen om buitenshuis te werken of niet en moeten moeders een goed salaris verdienen voor het opvoeden van de kinderen. Nooit zal de beweging haar toevlucht zoeken in geweld. Haar leden zullen altijd met woorden proberen de ander te overtuigen van hun gelijk. Het verbieden van onzedelijke muziek zoals in Iran, het sluiten van bars of opsluiten van prostituees is in hun ogen dan ook niet nodig. Mannenen vrouwen zullen uiteindelijk uit zichzelf deze onzedelijke dingen laten. ”Maar er is nog een lange weg te gaan“, zegt Jassin met een diepezucht. Gisteren begon het proces voor de rechtbank in Rabat. De autoriteiten willen volgens haar met dit proces een voorbeeld stellen aan alle Marokkanen. Maar ze acht de kans klein dat ze meteen veroordeeld wordt tot jaren gevangenisstraf. Jassin: ”Ik denk dat de autoriteiten wel twee keer zullen nadenken voordatze me veroordelen. Ze begaan een grote politieke fout. “Ook de directeur van het Marokkaans weekblad Al Ousbouia Al Jadidaâ€" - daarin stond het interview waarin Jassin zegt dat de monarchie in Marokko zijn langste tijd gehad heeft - Abdelaziz Koukas riskeert, een gevangenisstraf tot vijf jaar. De Amerikaanse autoriteiten volgen het proces op de voet. In een verklaring aan het onafhankelijk weekblad Le Journal Hebdomadaire laat een woordvoerder van het Amerikaanse State Departement weten: ”Dit geval, alsook andere gevallen die de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting schaden, verontrust ons.“

Copyright: Traa, Julie van
woensdag 29 juni 2005



Izwan

Voorvrouw van de orthodoxe moslims

Orthodoxe moslims in Marokko trekken onder leiding van de charismatische aanvoerster Nadia Jassin (47) ten strijde tegen de modernisering die koning Mohammed de Zesde wil doorvoeren in het land. Een van hun eisen is de afschaffing van de monarchie; Marokko moet een islamitische republiek worden, naar het staatsmodel van de begintijd van de islam.

Nadia Jassin is de dochter van de al even legendarische sjeik Abdesalam (76), de leider van de religieuze beweging ' Liefdadigheid Spiritualiteit', een organisatie die dankzij liefdadigheidswerk aanhang heeft onder de jongeren. Nadia Jassin studeerde politicologie in Fez en bezocht in haar jeugd een dure school. Mede dankzij haar vloeiende Frans groeide ze uit internationale spreekbuis van haar organisatie. Ze heeft vier dochters.



Izwan

Neef van Koning Hicham laat zijn gezicht zien. Lees.
http://www.yabiladi.com/article.php?cat=politique&id=524

Marokko is aan het bewegen.

MBTiza

de koning is hard op weg om van marokko een democratisch land met vrijheid van meningsuiting  te maken, na mrabet en dit voorval.

ameziane

Citaat van: Izwan op 30/06/2005 om 00:27:12
Neef van Koning Hicham laat zijn gezicht zien. Lees.
http://www.yabiladi.com/article.php?cat=politique&id=524

Marokko is aan het bewegen.
Ik weet niet wat ik van die Hicham moet denken. Is hij een echte democraat en wil hij het beste voor het Marokkaanse volk of aast hij op de macht en wacht hij zijn kans af.

Marokko is inderdaad aan het bewegen: naast de aanval van de Islamisten is er ook de opstand in de Westelijke Sahara.Met de dag wordt de positie van Marokko in deze zwakker.

groenebriefjes

Citaat van: MB_Tiza op 30/06/2005 om 00:30:58
de koning is hard op weg om van marokko een democratisch land met vrijheid van meningsuiting  te maken, na mrabet en dit voorval.

geloof je het zelf???

ameziane

Citaat van: Antaios op 30/06/2005 om 15:22:00
Citaat van: MB_Tiza op 30/06/2005 om 00:30:58
de koning is hard op weg om van marokko een democratisch land met vrijheid van meningsuiting  te maken, na mrabet en dit voorval.

geloof je het zelf???
Hij bedoelt het sarcastisch...

groenebriefjes

Citaat van: ameziane op 30/06/2005 om 15:28:19
Citaat van: Antaios op 30/06/2005 om 15:22:00
Citaat van: MB_Tiza op 30/06/2005 om 00:30:58
de koning is hard op weg om van marokko een democratisch land met vrijheid van meningsuiting  te maken, na mrabet en dit voorval.

geloof je het zelf???
Hij bedoelt het sarcastisch...
ik wou al zeggen...vrijheid van meninguiting in marokko? terwijl koningschennis nog bestaat...als ik zeg in ze face: vuile hoeruhzoon, dan word ik vastgezet...dus vrijheid van meningsuiting is poep, is wereldwijd bullshit...

ameziane

Citaat van: Izwan op 30/06/2005 om 16:14:16
De halve broer van de Koning is een paar jaren geleden in Spanje vermoord. Hij wilde een opsitie partij tegen het Koningshuis  op te rechten, aldus onofficiele geruchten.
Die Hicham Mandari is ook een duistere figuur. Hij werd opgepakt met valse valuta uit Bahrein en belandde in de gevangenis.

Die 'oppositiepartij' stelde niets voor,hij was het enige lid. Misschien had zijn dood meer te maken met een afrekening in het criminele circuit.