Muh Azdad, Slitan en Hmidu L-Khriru

Gestart door abrid, 07/06/2005 om 11:58:27

Izouran

Citaat van: abrid op 08/06/2005 om 08:05:28
Citaat van: izouran op 07/06/2005 om 16:18:48
interessant  hoe kom je hier aan?

Ayth Waryagher of the Morocan Rif
Country with Government and flag
Rebels in the Rif

Uit deze 3 boeken heb ik die info.



deze boeken doen wonderen dat is al vaker gebleken.

abrid

We mogen blij zijn dat er toch antropologen waren die interesse hadden in het Riffijnse volk en daar verschillende boeken over hebben geschreven. Dit heeft allemaal te maken met de Rif oorlog anders had nooit iemand van de Rif gehoord.


Izouran

Ja klopt, er zijn veel boeken geschreven vele mensen praten er over.
Al ken ik ze niet allemaal maar er schijnt veel uitgebracht te zijn....

zie link:    http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=5909.0

allasian

#18
Waarom hebben onze eigen mensen niets geschreven over wat ze allemaal meemaakten ? Waarom  moeten we het van die antropologen hebben. Wat een dom volk zijn we toch. Gewoon uitkafferen die handel. Ik heb dat recht.

abrid

Er zijn wel boeken geschreven door Irifiën hierover echter die zijn in het Frans of arabisch wat ik niet genoeg beheers. Een bekedne schrijver was Abdsraam el Bu Ayashi. Zijn vader had ook een post onder Abd el Krim.

David Hart bv. heeft nog veel mensen indertijd levend meegemaakt die samenwerkten met Abd el Krim en hij heeft veel informatie direct bij de Riffijnen verkregen.

Maar één ding die buitenlandse schrijvers schreven met respect over deze Rif oorlog. Hun symphatie voor de Riffijnse strijd was groot.

abrid

Muh Azdad zou op 22 mei 1927 omkomen bij een treffen met de Fransen. Dit vond plaats bij een plaats die 'Anqud heet in het gebied van de l-Khmas.

Op 10 juli 1927 geeft generaal Sanjurjo het sein veilig. Men stelt een marionet aan als sultan van het Spaanse "protectoraat". Hij heette Mulay al Mihdi. Hij zetelde in Titawin. Maar de echte machte was in handen van Spaanse Hoge Comissaris en de Spaanse proconsul.

abrid

De echte naam van Slitan was: Muhand n Si Hmid n Mqaddim. Hij was een shrif van de Ikhamlishen, Aith Hmid-Senhaja Srir.

MBTiza

Citaat van: abrid op 09/06/2005 om 12:55:39
Muh Azdad zou op 22 mei 1927 omkomen bij een treffen met de Fransen. Dit vond plaats bij een plaats die 'Anqud heet in het gebied van de l-Khmas.

Op 10 juli 1927 geeft generaal Sanjurjo het sein veilig. Men stelt een marionet aan als sultan van het Spaanse "protectoraat". Hij heette Mulay al Mihdi. Hij zetelde in Titawin. Maar de echte machte was in handen van Spaanse Hoge Comissaris en de Spaanse proconsul.

Mijn oom heeft die achternaam Azdad aangenomen vanwege de heldendaden van Muh Azdad.

abrid

Een helden naam zo blijft zijn ten minste voortbestaan. Weet jij of hij kinderen had? 

Murad

Citaat van: abrid op 13/06/2005 om 12:42:37
De echte naam van Slitan was: Muhand n Si Hmid n Mqaddim. Hij was een shrif van de Ikhamlishen, Aith Hmid-Senhaja Srir.
Zijn Senhadja Srir, Ijebriyen of niet??

abrid

ER word een onderverdeling gemaakt tussen gomara, senhadja en jbala. Maar Mb-Tiza weet hier meer van. Mischien dat hij je vraag kan beantwoorden.

MBTiza

Citaat van: Mo7and op 22/06/2005 om 12:07:10
Citaat van: abrid op 13/06/2005 om 12:42:37
De echte naam van Slitan was: Muhand n Si Hmid n Mqaddim. Hij was een shrif van de Ikhamlishen, Aith Hmid-Senhaja Srir.
Zijn Senhadja Srir, Ijebriyen of niet??

sinhaja srir, dus imazighen met een ietwat andere accent dan de onze.