Muh Azdad, Slitan en Hmidu L-Khriru

Gestart door abrid, 07/06/2005 om 11:58:27

abrid

Wie kan wat over één van deze mannen vertellen?

athsaynou

Kun je ons een "intro/inleiding" geven daarover?

abrid

Dit zijn mannen die zelfs na de overgave op 27 mei 1926 bleven doorvechten.

abrid

Muh Azdad en Slitan verbastering van Sultan vormden in 1927 nog een haraka. Deze heeft nog verscheidene Franse posten aangevallen. Hierbij vonden zelfs na de overgave nog veel Fransen de dood.

Muh Azdad werd gevreesd om zijn harde en uitgekiende manier van vechten. Alom respect voor deze Amjahid!! Was onder moulay Mouhand qaid n 100.

abrid

Hmidu Khriru ook wel bekend als Herero was leutenant onder er-Raisuni.

Izouran

#5
interessant  hoe kom je hier aan?

MBTiza

Je bent een vergeten, namelijk Quishuh van Aith 'Arus, bleef ook doorvechten tot het eind.

Een ander Muh n Amar Abdallah van de Aith Johra, Aith Arus deze was voor de komst van Abd-Krim Amghar Ameqran onde de Aith Waygaher, hij heeft met zijn Aith Johra Clan een hele Franse tabur (legereenheid van 400 man) afgemaakt, hij is gestorven in mei 1926 tijdens een van de veldslagen.


p.s. Abrid, heb je cd van Imatawan, was je vergeten in mijn PC.

abrid

Citaat van: izouran op 07/06/2005 om 16:18:48
interessant  hoe kom je hier aan?

Ayth Waryagher of the Morocan Rif
Country with Government and flag
Rebels in the Rif

Uit deze 3 boeken heb ik die info.


abrid

Citaat van: MB_Jackal op 07/06/2005 om 16:27:16
Je bent een vergeten, namelijk Quishuh van Aith 'Arus, bleef ook doorvechten tot het eind.

Een ander Muh n Amar Abdallah van de Aith Johra, Aith Arus deze was voor de komst van Abd-Krim Amghar Ameqran onde de Aith Waygaher, hij heeft met zijn Aith Johra Clan een hele Franse tabur (legereenheid van 400 man) afgemaakt, hij is gestorven in mei 1926 tijdens een van de veldslagen.


p.s. Abrid, heb je cd van Imatawan, was je vergeten in mijn PC.

Ja dat is ook zo. Maar die 3 van hierboven hebben het tot midden 1927 volgehouden en Slitan wist zelfs te ontkomen en keerde later terug naar de Rif.

ps; als je volgende keer langs komt breng  die cd en foto's mee aub ;)

Sa3ieD

Kwam die moh Azdad toevalling uit het gebied rondom Taza (geen ighzenayen maar ibdarsen)?

Izwan

Citaat van: Sa3ieD op 08/06/2005 om 12:52:37
Kwam die moh Azdad toevalling uit het gebied rondom Taza (geen ighzenayen maar ibdarsen)?
Zijn Ibdarsen geen Imazighen dan?

Sa3ieD

Citaat van: Izwan op 08/06/2005 om 13:42:51
Citaat van: Sa3ieD op 08/06/2005 om 12:52:37
Kwam die moh Azdad toevalling uit het gebied rondom Taza (geen ighzenayen maar ibdarsen)?
Zijn Ibdarsen geen Imazighen dan?
Ik geef alleen aan dat die Azdad die ik bedoel een Abdars is en geen Eghzenay omdat er uit het gebied rondom Taza ighzenayen komen. Ik heb het hier niet over amazigh of geen amazigh aangezien het vanzelfsprekend is dat de riffijnse stammen imazighen zijn.

abrid

Muh Azdad was een Awayagher van de Ait Arus.

Letterlijk staat er in het boek van Moh Azugwagh/David Hart het volgende:

He was one of the ablest and fiercest individual fighters of the whole war.

Sa3ieD

Bedankt voor de info Mounir. Stond er meer info in het boek van hart of pennell of woolman?

abrid

In het boek van David Hart staat het één en ander. Boek van Pennell staan ook wel wat namen alleen die van Muh Azdad ben ik nog niet tegen gekomen. Rebels in the Rif word de naam ook genoemd.