Hannibal Barca, Vin Diesel of Denzel ?

Gestart door Badis, 06/06/2005 om 00:01:05

Badis

Tijdens de Tweede Punische oorlog, in de derde eeuw voor Christus, trok de Carthaagse veldheer Hannibal met ruim vijfenveertigduizend man en zevenendertig olifanten de Alpen over, met de bedoeling de Romeinen, gelegerd op de Po-vlakte, in hun onbewaakte flank aan te vallen. Een verhaal dat de geschiedenis in is gegaan als een ongekend staaltje blufpoker. Al legden zesendertig olifanten die, opvallend genoeg, de dwaze tocht overleefd hadden, niet veel later alsnog het loodje bij de slag aan de Trebbia.
Hannibal, die al op negenjarige leeftijd de Romeinen eeuwige vijandschap had gezworen, trok een oud plan van zijn vader Hamilcar Barca uit de kast, en legde de voor onmogelijk gehouden tocht in vijf maanden tijd af. Vanuit Carthago Nova aan de Spaanse Oostkust trok hij over de Pyreneeën, het Franse vasteland en de Zwitserse Alpen, daalde af naar de Po-vlakte waar hij de Romeinen twee zware nederlagen toebracht, en vernietigde een jaar later bij Cannae het vijandelijke leger in zijn geheel. Een verlies, dat de Romeinse geschiedschrijver Livius nóg in eigen voordeel wist om te buigen, met de bewering dat geen enkele wereldmacht een dergelijke nederlaag zou hebben overleefd. Geen enkele, behalve de Romeinse dus.




In navolging op het kassucces The Gladiator, zijn er twee films opkomst (2005/2006) die over Hannibal Barca gaan.
Een met Denzel Washington in de hoofdrol en de andere met Vin Diesel. Deze twee projecten zijn in 2002 bekend gemaakt, sindsdien is er een hevige discussie ontstaan over wie van deze twee acteurs Hannibal zou beter representeren en dat vooral qua huidstoon. Pro Denzel zien Hannibal als een Afrikaanse held die door een Afro-Amerikaan zou gespleed moeten worden en de pro Diesel argumenteren dat de leiders van Carthage Pheniciers waren dus geen Afrikanen waardoor Hannibal meer op Vin Diesel zou lijken.

Waar blijven de echte bewoners van Noord Afrika in dit verhaal, de Imazighen? De kans is groot dat Hannibal zelf een Amazigh is. Wat mij betreft is niet de huidskleur van de acteur die van belang is maar welke productie meer rekening gaat houden met de bewoners van Noord Afrika.
Van Hollywood hoeven wij niet veel te verwachten wij hebben allemaal gezien in Gladiator hoe de Imazighen van die tijd (Mauritania en Numidia) in Arabische kledij werden verfilmd wat een blunder van de eerste klasse is, de Arabieren kwamen 500 jaar later pas naar Noord Afrika.



Hier een mooie site met veel info over Hannibal barca:

http://www.barca.fsnet.co.uk/

Hadou

zijn er geen Imazighen acteurs voor Zo éen Rol??

allasian

Hannibal is toch geen amazigh,maar (puniër,carthager) ? Lawrence Fishburn (matrix) heeft Othello gespeeld en ik moet zeggen heel goed.

allasian

En trouwens wij moeten onze eigen films kunnen maken.

MBTiza

Citaat van: allasian&the Revolutionband op 06/06/2005 om 21:06:19
En trouwens wij moeten onze eigen films kunnen maken.

We hebben ook eigen films, aghyur iwedaaan, was een kaskraker in de Rif.

allasian

Ze hebben nog van die amateuristische films en goed acteren moeten ze  ook nog leren. Ze hebben het acteerniveau van marokkaanse theatershows. Ze komen niet echt geloofwaardig over. Ze moeten nog heel wat leren.

MBTiza

Citaat van: allasian&the Revolutionband op 06/06/2005 om 22:00:17
Ze hebben nog van die amateuristische films en goed acteren moeten ze  ook nog leren. Ze hebben het acteerniveau van marokkaanse theatershows. Ze komen niet echt geloofwaardig over. Ze moeten nog heel wat leren.

Ik vond het acteerwerk in 'Aghyur iwedaan' vergelijkbaar met het acteerwerk van Marlon Brando, Al Pacino en Robert de Niro in de Godfather series

Hadou

#7
Ik heb 3 verhalen ( films )in mijn hoofd , die ik graag wil schrijven op een script. Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen?
Ik zou graag een film willen maken.

Tarifiet

Citaat van: allasian&the Revolutionband op 06/06/2005 om 21:01:43
Hannibal is toch geen amazigh,maar (puniër,carthager) ? Lawrence Fishburn (matrix) heeft Othello gespeeld en ik moet zeggen heel goed.

Azul allasian,

Click op deze link en lees dit artikel aandachtig, daar zal jij het antwoord vinden; overigens het is een discussie van 2 jaar geleden.
http://www.kabyle.com/article.php?id_article=5800&var_recherche=black+hanibal

allasian

Mijn kennis van de franse taal is zeer karig. Waar gaat het over,in het kort ?

allasian

Citaat van: MB_Jackal op 06/06/2005 om 22:06:30
Ik vond het acteerwerk in 'Aghyur iwedaan' vergelijkbaar met het acteerwerk van Marlon Brando, Al Pacino en Robert de Niro in de Godfather series
Dan heb ik die niet gezien. Heb je een link of zo ? Ik zou die dan best wel willen
zien

Badis

Citaat van: Tarifiet op 07/06/2005 om 10:29:13
Citaat van: allasian&the Revolutionband op 06/06/2005 om 21:01:43
Hannibal is toch geen amazigh,maar (puniër,carthager) ? Lawrence Fishburn (matrix) heeft Othello gespeeld en ik moet zeggen heel goed.

Azul allasian,

Click op deze link en lees dit artikel aandachtig, daar zal jij het antwoord vinden; overigens het is een discussie van 2 jaar geleden.
http://www.kabyle.com/article.php?id_article=5800&var_recherche=black+hanibal




Niemand weet met zekerheid wie Hannibal barca was. Men neemt aan dat hij Fenicier was omdat hij een aristocraat zou zijn . En aristocraten mengen zich niet met andere groepen, maar dat is ook maar in theorie. Feit is dat 90 procent van de bevolking waren Imazighen en Hannibal is een geboren Noord Afrikaan..

Izwan

#12
Citaat van: Badis