Wordt wakker mens!

Gestart door Izwan, 01/06/2005 om 11:17:56

abrid

Citaat van: poesjes op 03/06/2005 om 12:40:25
tamazgha is inderdaad niet haalbaar, of toch niet in het begin. daar geef ik je gelijk in. Maar wat rif betreft, zou ik eerder denken dat dat niet haalbaar is omdat je zo steun ontloopt die anderen  kunnen geven door ook in opstand te komen. de strategie is om ze te omsingelen, dat ze niet beseffen vanwaar ze het krijgen. Waarom denk je dat de arabieren de rif altijd hebben gediscrimineerd en nooit iets hebben gegeven. Ze weten dat vroeg of laat als wij opkomen, ze ons rif terug gaan geven. Rif is niet genoeg, omdat wij dan niet van hen verlost zouden zijn. Natuurlijk wil ik dat rif onafhankelijk wordt en terug in onze handen valt, maar je mag niet hopen dat dan de miserie achter de rug is. Zolang ze er zijn, blijven ze een bedreiging voor ons.


Die bedreiging hou je altijd. Is het niet vanuit het zuiden dan vanuit het midden oosten. Met de moderne communicatiemiddelen is dat helemaal geen punt. Hierdoor is de wereld een kleine plek geworden.


poesjes

ik blijf erbij, als wij riffijnen opkomen, zullen we door de buitenwereld(vs, europa, vn) aanzien als een kleine minderheid(rebellen) die onrust stoken, meer niet.
We kunnen nooit gedaan krijgen dat ze ons steunen. Kunnen ze ook niet, want ze gaan geen precedent willen scheppen. Wat ik echt niet begrijp, is waarom iedereen zich alleen maar concentreert om rif, het lijkt wel of ze onze andere broeders gewoon niet erkennen en niets met ze te maken willen hebben.

hannin

Citaat van: Kamal25 op 02/06/2005 om 14:15:37
Citaat van: hannin op 02/06/2005 om 14:13:38
Ok ik ben het er helemaal mee eens maar een ding, moeten we nu niet in actie komen in plaats van hele tijd praten over deze toestanden ik wil graag iets gaan doen maar dan ook echt het maakt me niet uit wat al moeten we al die bank chaabis in de fik steken doe wat in plaats van al die praatjes.

Wah ya stoere meisje wah

--------------------------------------------------


;D Azulist 4 Life ;D

Jeh balhaar sinds wanneer is Hannin een meisjesnaam ik ben 100% man niet dat ik wat tegen meisjes heb.

Izwan

Citaat van: poesjes op 03/06/2005 om 12:06:18
Izwan, als je een imperium wilt aanvallen, dan ga je dat toch niet doen met een stammetje (kleinste onder de imazighen). dit is gewoon niet haalbaar. we moeten ervoor zorgen dat wij, imazighen terug verenigd worden. Laten we niet dezelfde fout maken als de kabaylen in algerije. wat hebben zij bereikt? moesten ze samengeaan zijn met de anderen dan stonden ze veel verder. Trouwens, ik heb echt het gevoel dat riffijnen met niemand willen samengaan. jullie mogen iet vergeten dat wij één zijn, het is niet omdat wij gewoon in dialecten zijn gaan praten, dat we van elkaar verschillen.
Wij willen imperium niet aanvallen. Hij zou waarschijnlijk ons wel aanvallen als wij voor onze rechten opkomen. Normaals je onderschat de kracht van Iriffijen. Een strijd kan jij op verschillen manieren voeren. Het hoeft niet altijd met direct confrontatie. De kunst is onze kracht effectief moeten benutten. Je hoort me niet zeggen dat ik de rest van Imazighen wil afsluiten. Integendeel, ik wil graag met samenwerken als ze in staat zijn om zich lokaal te organiseren. We hebben uiteindelijk hetzelfde doel. Het onrecht bestrijden en gevaren samen tegen houden.

P.S. Iriffijen zijn mensen die zich verbonden voelen met rif gebied.

Izwan

Citaat van: poesjes op 03/06/2005 om 12:53:24
ik blijf erbij, als wij riffijnen opkomen, zullen we door de buitenwereld(vs, europa, vn) aanzien als een kleine minderheid(rebellen) die onrust stoken, meer niet.
We kunnen nooit gedaan krijgen dat ze ons steunen. Kunnen ze ook niet, want ze gaan geen precedent willen scheppen. Wat ik echt niet begrijp, is waarom iedereen zich alleen maar concentreert om rif, het lijkt wel of ze onze andere broeders gewoon niet erkennen en niets met ze te maken willen hebben.
De andere Imazighen zullen altijd onze broeders blijven, maar ze moeten ook uit hun slaap gewekt worden.
VS, EU en VN zijn een pot nat. Ik had dat ook anders willen zien. Zij kijken naar hun eigen belang niet meer en niets minder. Moraliteit gevoel is iets voor de armen en niet voor de rijken.

moulaymouhand

Citaat van: poesjes op 03/06/2005 om 09:15:14
Mensen wanneer gaan julie eens ophouden met alleen maar voor rif te strijden! Wij moeten marokko opeisen en niet minder. Rif? dat is een verlaten gebied waar ze ons hebben weggejaagd nadat ze ons onteigend hebben. Hoe ga je nu strijden met een klein stammetje. hou nu eens op op met riffijns te denken? wij zijn imazighen en we hebben er alle belang bij om ons allen te verenigen.We moeten ze omsingelen dat ze geen andere keuze hebben dan weg te lopen. Ook al zou je nu een onafhankelijke rifstaat hebben, zou je ze steeds de kans geven om je ooit terug aan te vallen, we moeten voorgoed van ze verlost worden. Dat doe je niet door riffijns te denken. Jullie willen rif, omdat abdelkrim het bij rif hield. Wie zegt dat hij niet meer wou, eerst de spanjaarden daarna de rest? hij heeft gewoon niet de kans grekregen. Hoe dan ook, door riffijns te denken lopen we nog meer achterstand op. Op die spaanse  affaire te reageren, ik denk dat je de schuld niet bij hen moet gaan zoeken, maar bij die kamelendrijvers die bij ons aan de macht staan. Zij zijn diegene die alles verkopen tegen 100% winst, dus maakt het niet uit wat ze ervoor krijgen.
dus nogmaals, hou ajb op met riffijns te denken. "Igen obaw war yeteg tamerikt".


Azul

Ik ben het met je mee eens dat wij Imazighen moeten verenigen, maar
Hoe wil je marokko in één keer opeisen dan?

Ik zelf ben ook de onafhankelijke Arif, maar net zo goed als ik voor de onafhanklijke Sous of Kabyle ben... Daarom schat de kans dat de andere Imazighen ons hierbij zullen steunen vele malen groter dan dat ze het als een separastische actie zullen gaan ervaren. We moeten toch ergens mee beginnen? en wat mij betreft kunnen we ook met de autonomie van Sebta Melilia en de Canarische eilanden beginnen.

groenebriefjes

Citaat van: Arabi op 13/06/2005 om 21:43:20
Rustig aan allemaal!!!

De veiligheidsdiensten leest en luistert mee!!! Zondag zijn we ook van de partij!!! neem je Carte Nationale mee!!!!

Idriss El Bassri

waar zijn jullie zondag? dan kom ik zeker...kunnen we ff kennismaken...dan zal ik die veiligheidsgasten ff iets duidelijk maken ok? Je hebt me naam he...

Eek!

oke oke...maar wat kunnen wij Rifijnen uit NL nou precies betekenen? {{ we hebben immers allemaal een grote mond }}

groenebriefjes

#53
Citaat van: Arabi op 13/06/2005 om 22:45:57
Citaat van: Antaios op 13/06/2005 om 21:49:50
Citaat van: Arabi op 13/06/2005 om 21:43:20
Rustig aan allemaal!!!

De veiligheidsdiensten leest en luistert mee!!! Zondag zijn we ook van de partij!!! neem je Carte Nationale mee!!!!

Idriss El Bassri

waar zijn jullie zondag? dan kom ik zeker...kunnen we ff kennismaken...dan zal ik die veiligheidsgasten ff iets duidelijk maken ok? Je hebt me naam he...


Geef je naam maar!!! ik heb je naam nog niet

zeg gewoon waar zondag? stakker...of ben je bang ofzo...ik lee shet morgen moet nu gaan, ik geef je meteen me naam, adres alles!! trouwens die staat al op een topic me naam..kijk maar goed.

amazigh_slaaf

Citaat van: BerberRoosje op 13/06/2005 om 21:56:45
oke oke...maar wat kunnen wij Rifijnen uit NL nou precies betekenen? {{ we hebben immers allemaal een grote mond }}

simpel berberroosje: VERENIGD U en denk niet alleen riffijns, maar amazigh.

IIAwayagherII

Ook te veel schreeuwende mensen kan voor onrust zorgen, en uitgerekend dat willen de haters niet hebben.
Liever schreeuwen dan zwijgen, ongeacht wat je doet of kunt doen.
Je hoort altijd weer dat van Amazigh denken etc, beter nog zou ANTIE-ONRECHTVAARDIGHEID denken beter zijn.

Izwan

Citaat van: IIAwayagherII op 14/06/2005 om 09:36:12
Ook te veel schreeuwende mensen kan voor onrust zorgen, en uitgerekend dat willen de haters niet hebben.
Liever schreeuwen dan zwijgen, ongeacht wat je doet of kunt doen.
Je hoort altijd weer dat van Amazigh denken etc, beter nog zou ANTIE-ONRECHTVAARDIGHEID denken beter zijn.

We moeten ons niet laten intimideren. We moeten in onze rechten geloven en proberen kost wat kost het voor elkaar te krijgen.

IIAwayagherII

Citaat van: Izwan op 14/06/2005 om 20:57:04
Citaat van: IIAwayagherII op 14/06/2005 om 09:36:12
Ook te veel schreeuwende mensen kan voor onrust zorgen, en uitgerekend dat willen de haters niet hebben.
Liever schreeuwen dan zwijgen, ongeacht wat je doet of kunt doen.
Je hoort altijd weer dat van Amazigh denken etc, beter nog zou ANTIE-ONRECHTVAARDIGHEID denken beter zijn.

We moeten ons niet laten intimideren. We moeten in onze rechten geloven en proberen kost wat kost het voor elkaar te krijgen.
Juist, en dus schreeuwen als je niets kunt doen en doen als je wat kunt doen.
Slechts de stilte is onze vijand, nog meer dan al het andere.

sportmaroc


sportmaroc