Wordt wakker mens!

Gestart door Izwan, 01/06/2005 om 11:17:56

Izwan

Beste Ariffi, wordt wakker voor het te laat is!

Riffijnen hebben genoeg reden om Marokkaanse overheid niet te vertrouwen. De Marokkaanse overheid heeft afgelopen 50 jaar bewust de riffijnen culturele, economische en politiek onderdrukt.
Culturele onderdrukking:
        - De overheid heeft bewust de geschiedenis van rif gebied verzwijgt en vernietigt. Ze schets bewust een beeld dat Riffijnen altijd geïsoleerd boeren zijn geweest die nooit deel genomen hebben aan de Marokkaanse geschiedenis. Feit is, dit gebied heeft een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van islamitische beschaving in Marokko en in Spanje. Daarnaast heeft dit gebied een bijzonder bijdraag geleverd in het bevrijden van Marokko.
Marokko verzwijgt over de Koninklijk Nokor die 3 en halve eeuw heeft geduurd. Ze verzwijgt dat rif 5 jaar een onafhankelijk staat was en dat Riffijnen een cruciale rol in het “bevrijden” van Marokko hebben gepeeld. Deze vrijheid strijders werden net na de onafhankelijkheid door de Marokkaanse overheid uitgeroeid. Daarnaast heeft ze alle oude monumenten in rif vernietigd (met uitzondering van de koloniale tijd) en verbied toegang voor onderzoeker die in dit gebied geïnteresseerd zijn.
-   Riffijnen mogen niet in de overheidsorganisaties inclusief postkantoren, banken .enz.hun moeder taal spreken. Ook in de gebieden waar geen Arabische taal wordt gesproken.
-   Marokko heeft alleen drie Arabisch- en Franstalig TV zenders. Riffijnen cultuur, taal, kunst, muziek en geschiedenis is niet goed genoeg voor deze zenders.
-   Marokkaanse overheid heeft 45 jaar de tamazight cultuur/identiteit niet erkend en geprobeerde het te vernietigen.
Economische onderdrukking:
-   De overheid heeft op dit gebied bewust geen infrastructuur gebouwd en bedrijven buiten het gebied gehouden. De enige autoweg die dit gebied bereikt dateert aan de koloniale tijd. In vergelijking met de rest van Marokko heeft de overheid in dit gebied weinig geïnvesteerd aan de gezondheid zorg, onderwijs, water/elektra voorzieningen en huisvesting.
-   Rif beschikt over veel grondstoffen. Riffijnen mogen niet aan deze grondstoffen komen en Spanjaarden transporteren bijna een eeuw ongestoord de IJZER van rif. Riffijnen moeten alleen kijken hoe ze beroofd worden.
-   De zee van Rif wordt door Spanjaarden dagelijkse leeggeroofd omdat Spanje elke rots die het zeewater raakt als haar rots beschouwd.
-   Rif wordt overspoeld met goederen en voedsel van illegale mark (Ceuta/ Malilla) . Dit voedsel is vaak afgekeurd en staat geen einddatum erop. De overheid laat het gewoon toe.
-   De rifimmigranten in EU hebben de Marokkaanse banken rijk gemaakt. De belasting die de banken betalen worden bewust buiten rif gebied geïnvesteerd.
-   De meeste riffijnen zijn traditioneel boeren. Ze hebben 20 jaar droogte gehad, maar ze hebben geen enkele ondersteuning van de overheid gekregen terwijl Marokko subsidie hiervoor krijgt.
-   Ticketprijs van EU landen naar rif is verdubbeld dan een ticketprijs van EU naar het zuid- Marokko. Ook als de afstand tussen EU en Rif kort is dan de afstand tussen de EU en Rabat.
-   Meel is voor Riffijnen een basisvoedsel. In rif is meer dan 20 jaar te kort aan meel. Rest van het land heeft dit probleem niet.

Politieke onderdrukking:
-   Riffijnen zijn geïsoleerd van de buiten wereld. Mensen die het onrecht in rif durven te uiten worden regelmatig gemarteld en of in de cel laten verrotten. De criminelen met rijke ouders worden niet opgepakt ook als ze de straat onveilig maken voor een gewone burger.
-   De politie op dat gebied is overal aanwezig. Ze doen niets dan de klein ondernemers afpersen (inclusief immigranten tijdens hun vakantie) en gewoon burgers treiteren. Hun gedrag is agressief en brutaal dan in de rest van Marokko. ‘s Avonds ben jij in rif onveilig voor politie alcoholisten.
-   Corruptie en bureaucratie zijn in rif is een geaccepteerd gegeven vooral als het om belangrijk papieren gaat.
-   Er zijn miljoenen mensen van rif gebied gevlucht richting EU waarvan tienduizenden jongeren en kinderen in de zee zijn verdronken. De overheid doet hier niets en beschouw het niet als een belangrijk politieke agenda.
-   Het verhaal van aardbeving en de gevolgen daarvan is gewoon een bijzaak voor Riffijnen om de Marokkaanse overheid te vertrouwen.

De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat Marokkaanse overheid en Spanje de riffijnen bewust wegjagen van hun oorspronkelijke gebied om later hun grondstoffen ongestoord te beroven.
Ik wil graag gecorrigeerd worden als ik het fout zie.

IIAwayagherII

#1
Azul
Er valt niets te corrigeren omdat het de keiharde waarheid is.
Alleen ben ik het niet eens met de naam van deze topic, Riffijnen moeten wakker GEMAAKT worden want vele jaren en nog weigeren ze zelfstandig te ontwaken uit hun slaap.
Er moet een campagne voor bewustwording gevoerd worden buiten het internet.
Zoals een aantal mensen bij die demonstratie vele folders en flyers uitgedeeld hebben, zou dit één van de manieren zijn om ook aan te dringen op hun betrokkenheid/inzet en bewustwording.
Wij die wakker zijn moeten de slaperds wakker maken, op hun rekenen dat zij automatisch wakker zullen worden is een droom maar zal niet gerealiseerd worden.

abrid

Dat is ook zo. De meeste Riffijnen die nog "slapen" zijn niet op internet te vinden of zijn simpelweg op andere sites actief.

Buiten het internet is beter. Ik merk in mijn omgeving dat ze steeds bewuster worden alleen al door de geschiedenis verhaaltjes die op ze afschiet.

Dat van die meel dat wist ik niet.

IIAwayagherII

De graan productie bij ons in arif is nihil, maar moet der bij zeggen dat een groot gedeelte van de graan sowieso geimporteerd word vanuit de VS.
Internet is een feit en een zeer goede medium om mensen letterlijk de huizen binnen te vallen met onze standpunten.
Alleen moeten mensen dan ook meer in debat gaan met de slaperds op het net, en zo nu en dan andere sites bezoeken die minder hebben met imazighen.

Izwan

Citaat van: IIAwayagherII op 01/06/2005 om 11:45:13
Azul
Er valt niets te corrigeren omdat het de keiharde waarheid is.
Alleen ben ik het niet eens met de naam van deze topic, Riffijnen moeten wakker GEMAAKT worden want vele jaren en nog weigeren ze zelfstandig te ontwaken uit hun slaap.
Er moet een campagne voor bewustwording gevoerd worden buiten het internet.
Zoals een aantal mensen bij die demonstratie vele folders en flyers uitgedeeld hebben, zou dit één van de manieren zijn om ook aan te dringen op hun betrokkenheid/inzet en bewustwording.
Wij die wakker zijn moeten de slaperds wakker maken, op hun rekenen dat zij automatisch wakker zullen worden is een droom maar zal niet gerealiseerd worden.

Ik ben ervan bewust dat de naam van de topic onvriendelijk overkomt. Als je iemand van zijn slaap probeert wakker te maken ben jij op dat moment zo en zo ongewenst. Mensen willen liever blijven slapen. Grapje? je heb gelijk.
Abri, je heb gelijk. mensen in de direct omgeving wakker maken is effectiever, maar blijft de vraag hoe je ze wakker maakt. Ik merk dat veel amzighe activisten weinig inzicht hebben over rifproblematiek waardoor ze zwak en ongeloofwaardig overkomen. Deze mensen moeten eerst meer zich gaan verdiepen in deze problematiek voordat ze onzin uit hun mond gaan gooien. Die onzin jaagt mensen weg in plaats van mensen verbinden.

abrid

Riffijnen houden van heroische verhalen over hun voorvaderen dat is 1 ding dat zeker is. Al helemaal als het blijkt dat het een familielid is.

Je moet wel over de kennis beschikken om mensen te kunnen beinvloeden. Ik weet zelf weinig van de hedendaagse politiek van Marokko. Alleen datgene wat me bereikt via internet, schotel of vrienden.

Ben wel dat boek Bevriend staatshoofd aan het lezen om mijn kennis over de recente geschiedenis te vergroten.

IIAwayagherII

#6
Ik ervaar meestal dat men een beetje van alles moet weten wil hij iemand kunnen overtuigen van iets.
Een beetje van de religie een beetje geschiedennis en vooral ook wat politieke inzicht en kennis hebben.
Het zijn meestal de vlakken waar een niet-amazigh bewuste of arabist naar toe vlucht.
geschiedenis of religie :)

groenebriefjes

inderdaad we moeten echt ieder1 wakker maken... zowiezo begint het zondag weer... na zondag is er een nieuwe organisatie bij....die zich inzet voor de riffijnen.. meer info volgt zondag in utrecht..azul broeders en zusters..love ya;)

tazrout tabarchant

izwan  ik heb je verhaal niet helemaal gelezen. omdat alles me bekend voorkomt. marokkaanse staats  tv. dat bedoel je. ik kijk niet naar die zenders van koninklijke famillie. ten tweede ze hebben in het verleeden grond stoffen gestolen. uit de omgeving waar ik vandaan kom. hebben de spanjaarden en de maffia uit rabat alle ijzer erts leeg geplunderd.maar.. nu nog steeds werken emazighen voor rabat. ze spaaren geld bij marokkaanse bank. en ze gaan ieder jaar op vakantie met royal air maroc. boycot die rotzooi. dan komt hij geld te kort in de hoop dat hij een van zijn paleizen zal verkopen.   

groenebriefjes

Citaat van: e7eouaden op 01/06/2005 om 16:27:44
izwan  ik heb je verhaal niet helemaal gelezen. omdat alles me bekend voorkomt. marokkaanse staats  tv. dat bedoel je. ik kijk niet naar die zenders van koninklijke famillie. ten tweede ze hebben in het verleeden grond stoffen gestolen. uit de omgeving waar ik vandaan kom. hebben de spanjaarden en de maffia uit rabat alle ijzer erts leeg geplunderd.maar.. nu nog steeds werken emazighen voor rabat. ze spaaren geld bij marokkaanse bank. en ze gaan ieder jaar op vakantie met royal air maroc. boycot die rotzooi. dan komt hij geld te kort in de hoop dat hij een van zijn paleizen zal verkopen.   

we moeten zowiezo de landen die handelsovereenkomsten hebben met marokko, die landen moeten we bewust maken van de schending van mensenrechten die nu plaats vind in tammasint en omstreken. We moeten masaal produkten uit marokko boycotten. Dit moet internationaal ook bekendheid krijgen... aan de schandpaal dat hele regime van mo6. de banken moeten we ook boycotten...helemaal die dieven van bank chaabi...zet je geld beter op abn-amro dan weet je dat je het aan joden geeft!

ameziane

Citaat van: don-rifi op 01/06/2005 om 16:39:38
zet je geld beter op abn-amro dan weet je dat je het aan joden geeft!
Maar waarom zou ik mijn geld aan de joden moeten geven?

ameziane

Izwan,

je hebt eigenlijk niks nieuws verteld daar. We weten allemaal dat het regime Arif heeft geboycot en op allerlei gebieden: economisch, sociaal, cultureel etc.

Wat je in die laatste zin zegt over Spanje ben ik niet met jou eens. Ik kan mij niet voorstellen dat de Spanjaarden baat bij hebben, dat ze overspoeld worden door de illegalen. Spanje is elk jaar miljoenen Euro's kwijt om die illegale immigratie te bestrijden.
De enige verantwoordelijke voor die 'bootjes van de dood' is het Marokkaanse regime, en niemand anders.

groenebriefjes

Citaat van: ameziane op 02/06/2005 om 13:51:19
Citaat van: don-rifi op 01/06/2005 om 16:39:38
zet je geld beter op abn-amro dan weet je dat je het aan joden geeft!
Maar waarom zou ik mijn geld aan de joden moeten geven?

omdat als je het aan chaabi geeft geef je het ook ana joden...al1 denk je van niet...bij abn weet je dat je het aan een jood geeft ;)

abrid

De Spanjaarden hebben de Immigranten hard nodig in de tuinbouw sector. Vandaar waarschijnlijk ook dat generaal pardon.


hannin

Ok ik ben het er helemaal mee eens maar een ding, moeten we nu niet in actie komen in plaats van hele tijd praten over deze toestanden ik wil graag iets gaan doen maar dan ook echt het maakt me niet uit wat al moeten we al die bank chaabis in de fik steken doe wat in plaats van al die praatjes.