Hoofdmenu

berbers en macht

Gestart door karin*, 22/05/2005 om 12:04:48

karin*

hallow allemaal,
ik moet voor school een presentatie/werkstuk maken waarin het moet gaan over de macht verdeling onder de berbers, maar ik kan nergens iets vinden daar over... weten jullie misschien nog een site met info daar over??
super bedankt!!
karin*
ik wist niet zow goed waar ik dit bericht moest plaatsen.. maar politiek gaat toch over macht??:S

karin*


aithwayagher

wat bedoel je met macht?

karin*

Citaat van: aithwayagher op 22/05/2005 om 12:20:29
wat bedoel je met macht?
nou.. bijvoorbeeld in de 'berbergroep'(laat ik het zo noemen) waar ze in leven, is daar verschil in macht, is de oudste de baas over de andere of zijn het juist de jongere? wat is het machtpatroon?

karin*

ik kan er echt niets over vinden hoor!! weten jullie echt niets??:S

Hadou

#5
Je kan heel veel terug vinden op dit site.
verder : http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers#Berber_of_Amazigh


Kun je wat over je zelf schrijven? wie ben jij en wat doe jij enz..

karin*


Hadou

laat ons zien wat je geschreven hebt.. Karin

karin*

Citaat van: hadou op 22/05/2005 om 13:01:57
laat ons zien wat je geschreven hebt.. Karin
jah dat kan wel
§4. Hoe gaan andere volken om met macht?


Het Berber bewustzijn was er al lange tijd bij de Berbers in Marokko, al jaren voor de onafhankelijks strijd van de Fransen en Spanjaarden, maar dit werd alleen niet  openbaar gemaakt. De succesvolle oorlog    tegen de Spanjaarden, en de oorlog tegen de Fransen geleid door de Berbers van de Midden Atlas, het liet zien hoe Berbers op nationaal niveau hun kracht konden laten zien als het gaat om gelijkheid. Helaas hebben divisies bij de Berber groepen gezorgd dat hun doelen niet bereikt werden, dit doordat zij de overheid hebben geholpen om weer de macht in handen te krijgen en zo werden de Berbers van de Midden Atlas uit het leger geweerd,   waar ze juist zo invloedrijk waren. Drie decennia zijn voorbij sinds de onafhankelijkheid van Marokko en geen een van de beloftes van een eerlijke samenleving die de overheid had gemaakt zijn uitgevoerd.


Door de geschiedenis heen, hebben Berbers verschillende dynastieën opgericht die zo machtig waren dat ze een bedreiging vormden voor Europa. Zo waren de Berbers in de tweede eeuw heel machtig en in de 11de en 12de eeuw ook.



ik heb nu dit...


ameziane


ameziane

Citaat van: karin* op 22/05/2005 om 14:25:02
Drie decennia zijn voorbij sinds de onafhankelijkheid van Marokko en geen een van de beloftes van een eerlijke samenleving die de overheid had gemaakt zijn uitgevoerd.
Maak er 5 decennia van. Marokko is volgend jaar 50 jaar onafhankelijk.

MBTiza

de boeken van David Hart bieden veel informatie hierover,

'Dadda Aith Atta' , en de ' The Aith Waryagher of the Morrocan Rif'.


karin*

Citaat van: Eazy_MbTiza op 22/05/2005 om 20:16:00
de boeken van David Hart bieden veel informatie hierover,

'Dadda Aith Atta' , en de ' The Aith Waryagher of the Morrocan Rif'.
oke dankje!!:)