Ibtharsen

Gestart door Naima (Gast), 01/05/2001 om 21:05:50

appie187

#30

CiteerNou nou Appie Happie, je kan ons veel vertellen, maar schooiers, dat zeker niet!
nee joh, was maar een grap ik heb veel vrienden die ibtharsen zijn.
power to the ibtharsen

karim21

zal ik jullie eens wat vertellen over ibdarsen  het zijn  ECHTE mannen ze zijn niet voor niks zo gevreest door andere marokkanen.en voor de mensen die wat tegen hun hebben,kehba t jemekoem,tharwa n rkheb

athsaynou

#32
Waarom hatennn?? Amazigh is gewoon een amzigh..the same

NoreJihan

Ain zohra is 1 de enige streek in Rif die 3 banken heeft.
Mooie villa's,huizen enz
Ze staan bekend om hun rijkdom,maar waar het geld vandaan komt dat is door velen bekend.

Wat mij zo opvalt aan Mtalsa,is dat ze net als de iznassen verarabiseerd zijn. Ze praten onderling gewoon Arabisch met elkaar,alleen de wat oudere generatie praten het berbers nog.

Ik mag ze wel!





Trabandou

#34
Hier nog een echte abdars geboren te Metalsa (verdere info is n.v.t.). Voor mij is een Amazigh een Amazigh. Het maakt niet uit van welke streek je komt. En voor Norejihan; Niet alle Ibdarsen praten alleen Arabisch.... ik kan Arabisch, maar als ik een Arabier tegenkom, dan wil ik niet eens Arabisch praten. Ik vraag dan of ze Berbers kunnen en zo niet, dan hebben ze pech gehad. Zij moeten de taal ook maar leren. Ik begrijp ze en het mooiste is, dat zij ons niet begrijpen.

En om jullie uit de dromen te helpen...niet alle Ibdarsen zijn drugsbaronnen. Ik heb het met school moeten doen en uiteindelijk door af te studeren een plek binnen deze (klote) maatschappij weten te veroveren. ;)

Trabandou

Citaat van: appie187 op 17/05/2004 om 21:10:39

Citeer
Azul a Imazighen,

Ik Heb twee vragen aan iedereen?

Hoe kijken jullie naar Ibtharsen in het algemeen, en wat zijn jullie ervaringen met deze mensen hier in NL?

3inzora,
Tanmirt

schooirs

Ga leren schrijven clown...

Trabandou

Citaat van: Berberin op 04/05/2004 om 14:43:33
Niet alles is uit te leggen meid. Gewoon wat er staat. Je zegt dat ze heeeeeeeeeeeel rijk zijn. Heb je weleens goed gekeken waar die rijkdom vandaan komt???? Dat noem ik niet rijk hoor, eerder armoede.

Waaruit concludeer je dat? Jaloezie????

ajaw-ali

Hier nog een abdals, Zo te zien weten sommige  weinig over ibdalsen, ik zou zeggen vraag het aan je vader, opa of oma, want die zouden vast bij  ibdalsen hebben gewerkt. of dat de mannen  door zijn  gegaan naar algerij en hun  vrouwen  bij ibdalsen achter laten.

besl




Dora

ibdarsen als werkgevers??...wat voor werk hadden ze dan?...dit is dan een stukje geschiedenis dat ik niet ken...kan je me er meer over vertellen??...onze (akelig om het zo neer te zetten maar moet maar even) mannen hielden dus hun vrouwen bij de ibdarsen toen zij naar algerije gingen (mijn paps overgens niet..dat weet ik dan wel)

ajaw-ali

#39
Citaat van: lopende_lach op 20/12/2004 om 15:30:34
ibdarsen als werkgevers??...wat voor werk hadden ze dan?...dit is dan een stukje geschiedenis dat ik niet ken...kan je me er meer over vertellen??...onze (akelig om het zo neer te zetten maar moet maar even) mannen hielden dus hun vrouwen bij de ibdarsen toen zij naar algerije gingen (mijn paps overgens niet..dat weet ik dan wel)


ja natuurlijk mis je dit stukje geschidenis, mensen kennen alleen iets waarmee ze kunnen pronken en iets waarin ze vernederd worden. mvg

Dora

huh??..

ik vraag je gewoon heel vriendelijk of je me er wat meer over kunt vertellen omdat ik er nog nooit van gehoord heb...

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: ajaw-ali op 20/12/2004 om 12:59:26
Hier nog een abdals, Zo te zien weten sommige  weinig over ibdalsen, ik zou zeggen vraag het aan je vader, opa of oma, want die zouden vast bij  ibdalsen hebben gewerkt. of dat de mannen  door zijn  gegaan naar algerij en hun  vrouwen  bij ibdalsen achter laten.

besl




Met andere woorden, Ibtharsan zijn de bomb. Rah atuchath tegna i irifiyan.

zogenaamd alle riffijnen hadden het zwaar, behalve de ibtharsan, want die leefden toen al in rijkdom.  Sorry hoor, maar deze reactie slaat nergens op.  Is dit het wat we van de ibdarsan moeten weten?

herkansing: Hou op met grappen en kom met het echte geschiedenis. Vertel bij voorbeeld jullie bijdrage tijdens de rifoorlog of jullie ervaringen tijdens de hongersnoden e.d.

desondanks, Azul

Trabandou

Citaat van: Ait_Touzinie op 24/12/2004 om 17:46:20
Citaat van: ajaw-ali op 20/12/2004 om 12:59:26
Hier nog een abdals, Zo te zien weten sommige  weinig over ibdalsen, ik zou zeggen vraag het aan je vader, opa of oma, want die zouden vast bij  ibdalsen hebben gewerkt. of dat de mannen  door zijn  gegaan naar algerij en hun  vrouwen  bij ibdalsen achter laten.

besl






Met andere woorden, Ibtharsan zijn de bomb. Rah atuchath tegna i irifiyan.

zogenaamd alle riffijnen hadden het zwaar, behalve de ibtharsan, want die leefden toen al in rijkdom.  Sorry hoor, maar deze reactie slaat nergens op.  Is dit het wat we van de ibdarsan moeten weten?

herkansing: Hou op met grappen en kom met het echte geschiedenis. Vertel bij voorbeeld jullie bijdrage tijdens de rifoorlog of jullie ervaringen tijdens de hongersnoden e.d.

desondanks, Azul

Voor alle duidelijkheid; Ibdarsen zijn verspreid over Marokko gaan wonen en zij hebben zeker een bijdrage geleverd aan de rifoorlog. Ik spreek hier met name over enkele familieleden van mij. Een vraag aan jou; Wat is jou bijdrage in de rifoorlog? Je kan hier met hoogmoed over jouw volkje praten, maar daar houdt het ook bij, dus geen praatjes over Ibdarsen en ik niet over de jouw volkje. We kunnen ook een eindeloos discussie houden, wat je maar wilt.. ;)

De Ibdarsen en dan heb ik het over mijn eigen familie, die zijn altijd grote grondbezitters geweest. Bij het oogsten en sh*t kwamen mensen bij ons vragen of wij werk hadden voor hun, snappie?

MBTiza

Citaat van: Numero1 op 27/12/2004 om 21:37:59
Citaat van: Ait_Touzinie op 24/12/2004 om 17:46:20
Citaat van: ajaw-ali op 20/12/2004 om 12:59:26
Hier nog een abdals, Zo te zien weten sommige  weinig over ibdalsen, ik zou zeggen vraag het aan je vader, opa of oma, want die zouden vast bij  ibdalsen hebben gewerkt. of dat de mannen  door zijn  gegaan naar algerij en hun  vrouwen  bij ibdalsen achter laten.

besl






Met andere woorden, Ibtharsan zijn de bomb. Rah atuchath tegna i irifiyan.

zogenaamd alle riffijnen hadden het zwaar, behalve de ibtharsan, want die leefden toen al in rijkdom.  Sorry hoor, maar deze reactie slaat nergens op.  Is dit het wat we van de ibdarsan moeten weten?

herkansing: Hou op met grappen en kom met het echte geschiedenis. Vertel bij voorbeeld jullie bijdrage tijdens de rifoorlog of jullie ervaringen tijdens de hongersnoden e.d.

desondanks, Azul

Voor alle duidelijkheid; Ibdarsen zijn verspreid over Marokko gaan wonen en zij hebben zeker een bijdrage geleverd aan de rifoorlog. Ik spreek hier met name over enkele familieleden van mij. Een vraag aan jou; Wat is jou bijdrage in de rifoorlog? Je kan hier met hoogmoed over jouw volkje praten, maar daar houdt het ook bij, dus geen praatjes over Ibdarsen en ik niet over de jouw volkje. We kunnen ook een eindeloos discussie houden, wat je maar wilt.. ;)

De Ibdarsen en dan heb ik het over mijn eigen familie, die zijn altijd grote grondbezitters geweest. Bij het oogsten en sh*t kwamen mensen bij ons vragen of wij werk hadden voor hun, snappie?


Klopt inderdaad wat betreft die grootgrondbezitters, vele Aith Wayagher (en ander stammen) hebben bij de Aith Bouyahyi en Ibdarsen als Icewarren gewerkt.

Wat betreft de geschiedenis...pfff zij hebben volgens mij wel een aandeel gehad in een r3ad n Arui.

Trabandou

#44
Citaat van: Eazy_MbTiza op 27/12/2004 om 21:53:55
Citaat van: Numero1 op 27/12/2004 om 21:37:59
Citaat van: Ait_Touzinie op 24/12/2004 om 17:46:20
Citaat van: ajaw-ali op 20/12/2004 om 12:59:26
Hier nog een abdals, Zo te zien weten sommige  weinig over ibdalsen, ik zou zeggen vraag het aan je vader, opa of oma, want die zouden vast bij  ibdalsen hebben gewerkt. of dat de mannen  door zijn  gegaan naar algerij en hun  vrouwen  bij ibdalsen achter laten.

besl






Met andere woorden, Ibtharsan zijn de bomb. Rah atuchath tegna i irifiyan.

zogenaamd alle riffijnen hadden het zwaar, behalve de ibtharsan, want die leefden toen al in rijkdom.  Sorry hoor, maar deze reactie slaat nergens op.  Is dit het wat we van de ibdarsan moeten weten?

herkansing: Hou op met grappen en kom met het echte geschiedenis. Vertel bij voorbeeld jullie bijdrage tijdens de rifoorlog of jullie ervaringen tijdens de hongersnoden e.d.

desondanks, Azul

Voor alle duidelijkheid; Ibdarsen zijn verspreid over Marokko gaan wonen en zij hebben zeker een bijdrage geleverd aan de rifoorlog. Ik spreek hier met name over enkele familieleden van mij. Een vraag aan jou; Wat is jou bijdrage in de rifoorlog? Je kan hier met hoogmoed over jouw volkje praten, maar daar houdt het ook bij, dus geen praatjes over Ibdarsen en ik niet over de jouw volkje. We kunnen ook een eindeloos discussie houden, wat je maar wilt.. ;)

De Ibdarsen en dan heb ik het over mijn eigen familie, die zijn altijd grote grondbezitters geweest. Bij het oogsten en sh*t kwamen mensen bij ons vragen of wij werk hadden voor hun, snappie?


Klopt inderdaad wat betreft die grootgrondbezitters, vele Aith Wayagher (en ander stammen) hebben bij de Aith Bouyahyi en Ibdarsen als Icewarren gewerkt.

Wat betreft de geschiedenis...pfff zij hebben volgens mij wel een aandeel gehad in een r3ad n Arui.


Bedankt voor je aanvulling a Oewma.