Ibtharsen

Gestart door Naima (Gast), 01/05/2001 om 21:05:50

Jamal Abthars

#15
Thawmat Ayned,

Ik ga niks meer zeggen omdat jij boos bent.
Als Ayned boos wordt dan moeten jullie uitkijken hahaha......

He Ayned, ik heb jou een paar keer gebeld maar je bent niet bereikbaar man.
Bel mij terug aub. Het is nu 17.00 uur
Aghyul nni qayused xidaren en ik ga niks betalen.

Jamal Abthars

ayned

#16
Jamal Azul,
Waarom zou ik je bellen dan?
jullie hebben  AGHYUL op een verkeerd auto gezet. kijk naar zijn voeten man... ik ben boos waarom hebben jullie dat voor mij vriend aghyul gedan????waarom....?????
AYNED

athawzin

#17
" Ibtharsen zijn Berbers die wonen in de Kirt-wostijn ze zijn sterk en moedig, ze bezitten heel erg veel paarden, schapen en kamelen, en ze vechten voortduurend met de arabische bedoeinen"
 Jean-Leon L'africain, description de l'afrique.

In het arabische-berbers woordenboek van M. Chafik
Amthales(abthares) = Zijde (silk in het engels

Nomad (Gast)

#18
Athawzin

Ibtharsen betekent in Tamazight zij die zijde verkopen, vandaar dat ze die naam kregen.

Postbode

#19
CiteerWaar ik woon zijn hier alleen maar IBTHARSA, ze spreken geen Tamazight, geen Marokkanse en geen Arabische.
gepost door mij in "Discussie: Opmerkingen & Vragen, Stel ze hier"



CiteerWat spreken Ibtharsen daar in jouw stad als ik het mag vragen?
Alle Ibtharsen die ik ken spreken wel talen die jij genoemd heb, of zijn wij soms geen Imazighen in jouw ogen.
Niet generaliseren Postbode. ja?
reactie van Amazigh in dezelfde Topic.


Azul ouma Amazigh.
Toen ik je bericht gelezen heb was ik een beetje geschokken.
Waarom? dat er een Abtharas die zich Amazigh noemt.

Waar ik woon zijn hier bijna alleen maar Ibtharsen (meer dan 10 gezinnen). ze noemen zich Arabieren en met mij praten ze Arabische.
Ik heb meerde mensen van hun gevraagd of ze Imazighen of Arabieren zijn. Hun Antwoord is "Nee, wij Ibtharsen zijn Arabieren, wij spreken geen Berbers."
Met elkaar spreken ze geen Tarifit, maar een taal die ik zelf niet snap.
Ik spreek Zeeeeeer goed Arabische,  Marokaanse Arabisch en tarifit natuurlijk.
Maar ik versta die mensen  nauwelijks ayouma.
Hun taal bevat inderdaar Amazigh woorden, Arabische woorden maar de meeste woorden zijn geen Amazigh, Marokkaanse of Arabische.

"Niet generaliseren Postbode. ja?"
Ayouma, Toen ik in Marokko was, wist ik niets van Ibtharsen. Hier waar ik woon spreekt iedereen met mij Arabische (zowel de jongen als de oude  mensen) en met elkaar praten ze ook geen Tamazight.
Dit is het enige wat ik weet.
Ik zou het leuk vinden als je mij meer informatie geeft over Ibtharsen en een verklaring over het feit dat die gezinnen zich arabieren noemen en dat ze geen woord van Tamazigh spreken.

tanemmirt.
 



ithri

#20
Azil Mara,

Ik denk dat er hier een misverstand is,zoals ik weet van een vriend is er een gedeelte van ibdarssen die arabisch praten, het is een heel klein hoeveelheid, ze noemen zich i3abaden  maar de grotste deel van ibdarssen die praten gewoon arabisch, misschien komen die mensen die postbode kent uit deze streek.
mensen denk er eerst goed over na om geen misverstanden te lopen.

Thenniemert Ithri,

gemixt

#21
hey bij deze wil ik me ook moeien,

ik ben een tabdalst,
 zie geen verschil tussen een abdals en andere berberen ,
bijde hebben ze hun hersenen bewaard in confituurpotten in de kelder.
Wat een zever allemaal, deze discussie vaak op superioriteit gebaseerd openen voor vele de deuren naar de hel, die je nadat je deze op het leven tegenkomt, je in het hiernamaals wellicht zal opwachten.
Daarbij is ons en jullie bloed verre van zuiver,niemand kan dat aantonen, zelfs je geboortedatum is 01/01/.. vervalst.
Als jullie toch zoveel om je afkomst geven , waarom maken jullie er verschrikkelijk weinig werk van om terug te keren,
de droogte daar ginds verjagen, jullie kennis doorgeven.
Liever gaan we daar om schapen te verjagen en goud te showen.

salaam.

Dora

#22

Citeerzie geen verschil tussen een abdals en andere berberen ,

salaam.
ik weet wel dat zij heeeeeeeeeeeeeeeel rijk zijn ;)

gemixt

#23
en wat dat arabisch spreken betreft, een gedeelte van mijn familie deed dat omdat ze de taal van god wilden hanteren en inburgeren, ze hadden liever hun verstand behandeld in plaats van die enkele hersencellen te gebruiken voor het arabisch te leren, mischien hadden ze dan wat spirutualiteit erkent in hun of andermans leven.
Enkele igwaans introduceerde het arabische om te bewijzen dat ze als plattelandsbewoners van ajarwauw, toch geletterd waren , ze zetten zo van die zwarte ninja pakken op hen en begonnen een ellenlange terreurcampange,
geld stelen van overledenen hun nakomelingen, zaken beginnen met gestolen geld en tijdens de inbraken zorgden ze ervoor dat ze met minoxidil hun haargroei bevorderden.
wil je namen?

Berberin

#24
Laat je niet misleiden lopend lachje.

Dora

#25

CiteerLaat je niet misleiden lopend lachje.
?? >>> kan je dat uitleggen??

Berberin

Niet alles is uit te leggen meid. Gewoon wat er staat. Je zegt dat ze heeeeeeeeeeeel rijk zijn. Heb je weleens goed gekeken waar die rijkdom vandaan komt???? Dat noem ik niet rijk hoor, eerder armoede.

Dora

#27

CiteerNiet alles is uit te leggen meid. Gewoon wat er staat. Je zegt dat ze heeeeeeeeeeeel rijk zijn. Heb je weleens goed gekeken waar die rijkdom vandaan komt???? Dat noem ik niet rijk hoor, eerder armoede.
hahahaha bullseye..dat bedoelde ik dus ook >>> vandaar de knipoog meiske!!

gemixt

DAT PROBEER IK OOK TE ZEGGEN .
hun rijkdom is me gekend,
hun streken ook reeds bekend,
ik bedank hen,
ironisch
ze hebben ervoor gezorgd dat ik
in god ben gaan geloven,
ik ben insider
mezelf gereduceerd tot een kleine korrel,
met een bittere smaak,
die hun gelaat wrang laat.
De benen gestrekt en rustig verder gelopen,
ik kijk niet meer om,
te grote haat jegens hen.
Berggeiten met grote snijtanden,
neem ik waar,
tijdens dromen over hen die me niet verlaten willen

Berberin

Nou nou Appie Happie, je kan ons veel vertellen, maar schooiers, dat zeker niet!