Ibtharsen

Gestart door Naima (Gast), 01/05/2001 om 21:05:50

Naima (Gast)

Aller eerst, mijn complementen voor imazighen die deze siten hebben opgezet.
Mijn vraag is:
Wat weten je over Ibtharsen (driouach, ain-zorah...) hebben ze een plek in de geschiedenis van imazighen c.q. Rif?

13 yennayer, dameymoen, damesoed. Naima

Mo (Gast)

#1
ibdarsen oftwel de experts in het vervalsen van allerlei documenten, oftewel de grote drugbarrons van rotterdam verder hebben zegeen geschiedenis, ik weet dat het vroeger een nomadenvolk was, en ze hielden kamelen, en dat ze van oorsprong niet berbers zijn......

ayned

#2
beste Mo azul.
weet jij het zeker?????
Zeg me niet dat jij het gehoord heb. Ik heb ook gehoord dat de gezicht van Mohamed5 is op de maan te zien!!!!!!
het is een konkret vraag en jij hoort daar een echte antwoord te geven, en als jij het niet weet dan is het geen problem.
Nie alle IBDARSEN zijn drugsdealers in R'dam...Dus een beetje op jouw worden leten kan ook een eer voor je zijn.
Ik ben geen ABDARES...en ik verdedig hier de waarheid, en ik hen eigenlijk niets tegen jou. ik vind het alleen dat respect voor de anderen nodig is...
Thanemmirth...AYNED

Beni Bougafar

#3
azul,

Ibdarsen zijn ook irifjen, dus warar Mo zijn intellgente antwoord heeft gevonden weet ik niet en waar hij heeft geconstateerd dat ibdarsen de grote drugsbarons zijn van rotterdam weet ik niet. Zoals broeder Ayned al heeft gezegd scheer ze niet allemaal over een kam!! trouwens we waren allemaal ooit een nomadenvolk, vandaar de naam Nomidia die wij vroeger hadden voor Noord-Afrika.
En ik ben ook geen abdares. Maar ik hou van de waarheid en niet van leugens!!


fous thek fous

verkade

#4
Ibtharsan staan er om dat soort dingen bekend. Zij zijn degen die hun dochters voor hun vrouwen uitgaven zodat ze naar Nederland konden komen. Niet alle ibtharsan zijn zo, maar de meeste wel.

jamal (Gast)

#5
Azul A Imazighen,

Als ik Imazighen zeg, dan heb ik het over alle Imazighen zowel in Tamzgha alz daarbuiten, dus niet alleen Irifaien.

Om expert te zijn in het vervalsen van documenten moet je wel slim zijn Mo.
Maar goed, ik ben zelf tegen ciminaliteit en ik bestrijd dat met alle middelen.
Als wij het over Rotterdam zullen hebben dan zal ik je wel gelijk geven Mo, omdat er heel veel Ibtharsen daar wonen. Maar drugsbarrons zijn ook in Den haag en dat zijn geen Ibtharsen en die zijn ook in Amsterdam en dat zijn Jbala en die zijn ook in Roosendal en dat zijn mensen van El Hociema en omgeving......... je kent het verhal van de Imam uit omgrving van Roosendal.

Ik ben zelf een Abthars uit Rotterdam toevalig en daar ben ik trots op. Ik maak geen verschil tussen Irifaien. Mijn moedertal is altijd Tamazight geweest en daar ben ik ook trots op. mensen die nog verschil maken tussen Imazighen dan zijn ze verkeerd bezig maar ook aan het discrimineren.
Ibtharsen zijn wel nomaden geweest. Nomaden betekent dat ze door de omstandigheden (droogte) een paar manden ergens anders gaan met hun vee en dan weer terugkomen, en dat geldt niet alleen voor Ibtharsen maar ook voor sommige thiqbilin.
Over Thaqbilth n'Ibtharsen gesproken, die bevindt zich in plaats waar geen water is, geen infrastructuur geen scholen......
Mijn broers en zussen hebben geen een jaar school gehad omdat die niet bestonden voor jaren de tachtig, behalve in Ainzora en driouch. Mensen die in dorpen woonden konden hun kinderen niet ver weg sturen en dus geen onderwijs. Ik ging ook pas op mijn tiende naar basis school die wij zelf hebben gebouwd (geld van Europa)na jaren en jaren wachten.

Ik ken wel sommige mensen uit El Hociema of Nador (stad) komen die zich superieur voelen, en het is te vergelijken met mensen van Casa Blanca en mensen van Rif in het algemeen.

Ik zal jullie tot slot een ding zeggen. Ik heb vrienden van alle Tiqabbal n'Arif en wij zijn zeer actief zowel in NL als daarbuiten. een van hun is Thawmat Aynid.

Wij zijn uiteindlijk allemaal Imazighen en daar gaat het om.

Thanmirt
Abthals

 

Abthals

#6
Azul,

Je hebt me de moeite bespaard jamal, dat is bijna het zelfde wat ik wou zeggen.

Hoe sommige mensen naar Ibtharsen kijken is te vergelijken met hoe Nederlands naar Marokkanen in het algemeen kijken.

Athqathawem,
Abthars


Tazaghine

#7
Salaam,

wat me opvalt is dat er geen een lid is van deze
forum van jullie dus ik weet het zo niet
maar ik denk wil dat 1 iemaand op zich zelf
reageert Mha Salaam.



riffie is riffie wat maakt het nouw uit of je
uit Benisaid Temsaman of ibzarsen.

Tazaghine

#8
alleen-------- ayned ----- is lid

Mitalsi

#9
Azul X marra Imazighen,

Verekade, ik ken zelf Ibtharsen(mannen) die met  pasporten van vrouwn hier naar NL zijn gekomen(in de jaren 60 en 70). als je in een woestijn bent zonder water en zonder basis voorziningen en je bent vergeten door lokale en nationale autoriteiten wat moet jij doen Verkade?
Je moet toch de onmogelijk zoeken om te vluchten en te zoeken naar een beter leven.

De grotste drugsbarron in europpa is een man uit Tamsaman. Hij is in december aangehouden in Spanje na een samenwerking van de politie in Amsterdam, Londen, Roma en Madrid.

Wat ik voor Tamazight doe, dat doen heel wenige mensen in EU.

Imazighen zijn allemaal mijn broeders en zusters, tenminste mensen die wel een verstand hebben.

Awmathwam Mitalsi.

Mo is back

#10
Ja dat verhaal dat heb ik dus ook maar gehoord want in den haag ken ik geen ibdarsen maar hoor het van andere uit anders steden, maar zelf ken ik wel een paar jongens en die zijn wel relaxt maar ja jullie hebben gelijk niet iedereen over een kan scheren!!

Mo is back!!

#11
he sorry mtalsa, he maar dat heb ik alleen gehoord want bij ons in de stad(den haa) ken ik er geen  dus jullie hebben gelijk, noiet iedereen over een kam scheren!!!

3inzora

#12
Azul a Imazighen,

Ik Heb twee vragen aan iedereen?

Hoe kijken jullie naar Ibtharsen in het algemeen, en wat zijn jullie ervaringen met deze mensen hier in NL?

3inzora,
Tanmirt

Riffman

#13
Azul,
Waar zijn we eigenlijk mee bezig....?
We zijn nog maar net even fatsoenlijk begonnen met het naar boven halen van allerlei historische feiten over imazighen, en zijn jammergenoeg ook gelijktijdig ons zelf onderling aan het afkraken....
Dit vind ik echt niet verantwoord. Sorry dat ik dit zeg maar zolang we nog geen discipline hebben in het voeren van een discussie en in het respecteren de mening van een ander, blijven we in het null punt, misschien gaan we achteruit nog..
Sorry

ayned

#14
Wa Imazighen,!!!!! wa imazighen!!!!! wa imazughen
 Ik verwacht van jullie dat jullie een bedrag  in deze site gooien die we allemal leuke kunnen vinden. waarom geven jullie zo aandacht aan een waardlooze mening van iemand die alleen jullie verpesten wil.
IGHRDAYEN TMENGHAN BAB N THAFFA ITTES.
Het is tijd om samen te werken en te vichten, niet om een ruzie te maken. waar zijn jullie nu bezig ????
IK BEN TROTS OP IBDARSEN waarom???? Ergems heeft een vrouw die FATNA en dochter gebaaren. die dochter is 36 jaar geledengetrouwd met een AQERAI. die twee hebben hun eerst kind gemakt hebben en dat ben ik het AAAAAAAYYYYYYYYNNNNNEEEED.
Iwa wat is mis met IBDARSEN dan. slecht mesen zinj ook bij ander stamen. in Rif. en die moeten we vergeten. laat me zien WAT JIJ KAN. anders houd je BEK dan....Blaffen stort me en daar houd ik net van.
THanemmirth voor IBDSARSEN...en alle Imazighen die zorg voor hun thmazight maken....AYNED