De Imazighen zijn snuggers

Gestart door AFRA, 28/05/2004 om 16:31:02

AFRA

azul,

antaios de amazighische god vocht tegen de grikse god heracles .

maar het verabzingwekkend dat de imazighen erin geloofden dat hun legendarische god door een vreemdelijng kon verslagen worden.

het is niet alleen dat ze snuggers zijn. maar ook een volk die nederlagen houdt. en daarom zijn ze verabiseerd, en nog ergers zijn er trots op dat ze arabieren geworden. en nog schandaliger beschouwen hun oude amazigische cultuur als minderwaardige cultuur in vergelijking met de andere culturen.

het enige wat ze konden doen is overwinnen in de mythafisieke wereld. maar toch deden ze niet. omdat ze een volk dat van nederlagen houdt.

Massugrada

antaois een amazighgod??

Het klinkt niet eens Amazigh in mijn oren??

MBTiza

antaois is de voorvader van de antillianen toch?

Samariaan

Citeerantaois een amazighgod??

Het klinkt niet eens Amazigh in mijn oren??

afra doet me soms denken aan een komisch figuur uit een Indiaanse komedie serie uit Engeland. Deze persoon beweert altijd dat alle belangrijke figuren uit de geschidenis Indiaans zijn, van Einstein tot Eisenhouwer, en van Plato to Pinnokio :)

Massugrada

Citeerafra doet me soms denken aan een komisch figuur uit een Indiaanse komedie serie uit Engeland. Deze persoon beweert altijd dat alle belangrijke figuren uit de geschidenis Indiaans zijn, van Einstein tot Eisenhouwer, en van Plato to Pinnokio :)

jij doet me denken aan Osama ben Laden

AFRA

ik weet er niet veel over ,maar hij was een amazigh god; zijn naam was aanti in het tamazight. en antaios is de vernederlandsing oftewel de verlatijnsing van Aanti.

Samariaan

Citeerjij doet me denken aan Osama ben Laden

en jij doet me denken aan iemand die geen humor heeft

AFRA

waarom moesten ze erin geloven; dat waren toch gewoon legendes en leugens, als ze zo goed konden fantaseren, waarom konden ze niet fantaseren dat hun legenadarische god niet verslagen is door een vreemde god. maar wel is hiracles door de amazigh aanti kapot gemaakt.

conclusie : de imazighen houden van de nederlagen.

Massugrada

Citeerik weet er niet veel over ,maar hij was een amazigh god; zijn naam was aanti in het tamazight. en antaios is de vernederlandsing oftewel de verlatijnsing van Aanti.

ok

AFRA

Citeerafra doet me soms denken aan een komisch figuur uit een Indiaanse komedie serie uit Engeland. Deze persoon beweert altijd dat alle belangrijke figuren uit de geschidenis Indiaans zijn, van Einstein tot Eisenhouwer, en van Plato to Pinnokio :)

jij doet aan iemand die de hele dag how?? how?? zegt. maar iedereen negeert zijn herhaldelijke vragen. want dat is zijn gewoonte. zijn naam is heel verwant aan die uitspraken. hij mocht geen mens zijn.

AFRA

een reusachtige en een legendarische held, amazighische heerser, een lokale god. volgens de legendes is hij de de zon van de landgodin, en de god poseidon,hij daagde gewoonlijk al de vreemdelingen ,die het land van de imazighen wilden binnengaan, uit. het was bekend dat hij zijn kracht uit het land absorbeert, en daarom bleef hij altijd dichtbij het land, wanneer hij de anderen uitdaagt, en daarna zalft hij zich met zand, om weer  de kracht te hebben, en daarom was hij onoverwinnelijk. maar de legendes vertellen dat de Griekse legendarische held Heraclus, het krachtsgeheim van antaios kende. en daarom kon hij hem overtreffen.

voordat ik zou doorvertellen wat de oude schrijvers over anatios schreven , vind ik het belangrij zijn naam te proberen te interpritteren .
het is mogelijk dat anti (antaios) een hamitische amazighische oorsprong heeft. we vinden al dat er in egypte de god hahwos de eingeschappen van anti (antaios) had. hahwos (de spelling is niet juist in het nl) de worsetelaar en de krijger in het oud egyptisch , en het blijkt dat het dezelfde betekenis heeft in het tamazight. dus anti (antaios) heeft wel een verband met het werkwoord "i'anet" en dat betekent de uitdaging , het worstelen. en het is waarschijnlijk dat het woord "tai'antet" in het marokkaanse arabisch aan dat tamazight woor te herleiden is. want ze hebben dezelfde betekenis.

de mythologen denken ervan dat de streek waar antaios zich bevond, en de streek waarin het gevecht van antaios en heraclus gebeurde, noord afrika is, en nog preciezer in een streek vlakbij "Tinga" (het huidige tanger). en de streek van liksus. en dat was gebseerd op een paar verwijzingen van een aantal klassieke schrijver en de verwijzingen de hasprieden tuinen (?) die gesitueerd waren in de streek tussen Tinga en liksus.

de oudste verwijzing naar antaios was door de dichter Bindar genomen, hij verwees ernaar dat de dochter van antaios in het land van Ibrasel (?) , en de anderen zoals : Abou Yodoer , Dyodoer , en Bindaar, vertelden erover dat antaios de tempeles van de god Poseidon met de schedels van de vreemdelingen die hij vermoordde, toen ze het land van de imazighen wilden indringen , bouwde.

de romeinse dichter "lucain" heeft ook over het gevecht van heraclis en antaios geschreven in zijn boek "de nationale oorlogen " bekend ook als "Gauwsilya" , en hij heeft ook geprobeerd de regio van dat gevecht te bepalen.

de verwijzingen van de verschillende schrijvers zowel de grieken als de romeinen ,zoals: Apolodour, oeribid , irastosin, hiziyod , virhil, blin, awavid, herodotus, apolonuis rodissi, diyodor , bindar, plotark, stragon, prokop en anderen , stellen dat dat gevecht in het oosten van noord afrika , ergens tussen Tinga (tanger ) en licsus,  is geberurd vooral Tinga dat in de regio waarin de de middellandse zee en ocean , en afrika  tegen europ zich kruisen, en dat was een streek die rijk aan de de legendes  is.

het is er ook belangrijk naar te verwijzen dat de antaios de zoon van de landgodin (gaia) en de zeegod poseidon was. en tanger (tinga) is ook een streek dat over de het land in de eerste kant en de zee aan de andere kant beschikt,  en dat wil zeggen dat  die regio de ideale plaats voor antaios , is.

pompinos imila vertelt erover dat de reusachtige gereedschap van antaios die met de huid van de olifanten is gemaakt, ergens daarin was.  maar niemand kon hem gebruiken , aangezien zijn reusachtigheid.

hiervanuit vertaald :

http://www.tawalt.com/archive.cfm?lg=_tz&mStartRow=46

Massugrada

gaia is wel een amazighnaam, vader van Massinissa heette zo.

AFRA

dat vertaalde stukje is ergens in ook vertaald naar het nederlands. dus het is niet alleen hier.

AFRA

ik vraag me af waarom ze zo van de nederlagen houden . wie heeft er een antwoord voor ?

Massugrada

Citeerik vraag me af waarom ze zo van de nederlagen houden . wie heeft er een antwoord voor ?

Nationale trots ontbreekt bij de meeste imazighen.