arabisch opvoeden!!!

Gestart door imzourenlady, 02/06/2004 om 17:24:36

Ariaz

ik ben het eens met Idir,

hert Tmazight heeft voorrang boven alles

Ariaz

Het is een manier om een heel gezin als een cadeautje aan de arbieren te bieden.
[/quote]

inderdaad ayoema het is heel mooi verwoord, je hebt het heel mooi verwoord

Samariaan

Citeermijn zus heeft haar kinderen in het tamazight opgevoedt > haar dochters zijn naar de moskee gegaan en hebben geleerd te lezen en te schrijven > haar zoontje gaat tegenwoordig naar een vrouw die thuis lessen geeft (dit omdat velen tegen de moskee waren omdat daar geslagen werdt)...

maar ondanks dit pracht plan is er toch een ander dilemma!!

namelijk de kinderen spreken nu alleen nederlands met elkaar en zelfs met ma en pa en met oma en opa (mijn moeder is gedwongen om het nederlands met ze te praten, zo zie je maar hoe erg het is)....dus met andere woorden misschien voeden ze ze hun kinedren niet in het arabisch op maar andere talen zijn ook een "gevaar"....wanneer in de tweede kamer wordt gezegd dat integratie ook betekned dat men thuis met zijn kinderen nederlands moet gaan praten (denk aan mevr verdonk)..dan zie je toch weer die onderdrukking omhoog komen!!!

zoals gewoonlijk heb ik weer hier niks aan toe te voegen LL!

Amezian

CiteerLeer zoveel mogelijk talen, maar begin met die van je moeder.... ;)
Volgens mij is dat een uitspraak van Kadi Kaddour,niet?
Maar het is mooi gezegd!

Taghzayfut

Citeerdat zijn domme irifiyen die dat doen, ken geen enkel ander volk die zoiets achterlijks doet behalve de imazighen!

Je hebt het zeker over de Rifijnen. Want het Souss berber is nog helemaal intact.

Aqsil

Citeersalaam,

heey ik wil graag jullie mening horen wat vinden jullie ervan dat sommige (amazigh)ouders steeds vaker hun kinderen met arabische taal opvoeden!! terwijl ze zelf gewoon imazighen zijn!!!! zelf vind ik dat je eerst je moeder taal moet kunnen spreken en verstaan en dan andere talen zoals arabisch!!!
Deze mensen leren hun kinderen geen Arabisch, maar darija. de overeenkomsten trussen Darija en Arabische zijn even groet als tussen Nederlands en Duits.
Imams en de Arabische media propaganderen voor het Arabisch  en beweren dat Allah is een Arabier en dat Arabisch de tal van het hiernamaals. Ik ken de Islam heel erg goed. Maar Arabisch is niet meer dan een taaltje van woestelingen uit de woestijnland.
Die mensen die hun kinderen Darija leren, moeten ze zelf naarschool om kennis te vergaren!

Dora

Citeerzoals gewoonlijk heb ik weer hier niks aan toe te voegen LL!
:)...

athsaynou

Citaat van: imzourenlady op 02/06/2004 om 17:24:36
salaam,

heey ik wil graag jullie mening horen wat vinden jullie ervan dat sommige (amazigh)ouders steeds vaker hun kinderen met arabische taal opvoeden!! terwijl ze zelf gewoon imazighen zijn!!!! zelf vind ik dat je eerst je moeder taal moet kunnen spreken en verstaan en dan andere talen zoals arabisch!!!

TRIEST!
Niet dat ik wat tegen het Arabisch heb..maar je kinderen hebben het recht om het Tmazight te leren en met hun grootouders en andere familieleden te communiceren die alleen het Tmazight spreken..
Ik bedoel je hebt je eigen taal...wat is er nou mis met het Tmazight...Ik ken zelf ook een aantal van zulke die dat doen het zijn echt gewoon pure Imazighen...en het komt steeds vaker voor ondanks dat mensen bewuster worden van het Tmazight..

NoreJihan

Citaat van: imzourenlady op 02/06/2004 om 17:24:36
salaam,

Zolang ze maar 1 van de twee spreken of het nou Tmazight is of Arabisch!
Ik ben met de Arabische taal opgevoed en in mijn omgeving ondervind ik geen problemen. Ik ben verstaanbaar zowel in Marokko als in Nederland en dat is het belangrijkste!

Izwan

Citaat van: Y._Touzani

Timarzgha

we zijn zware meelopers geweest en zijn het nog altijd
kijk maar hoe we achter de westerlingen aanhuppelen onze eigen meeloperij is het die ons beroofd heeft en gemaakt heeft wat we nu zijn!!
een handjevol arabisten konden zonder hulp van ons nooit zo een zware stempel drukken op een bijvoorbeeld marokko!!
je hoeft niet ver te zoeken als de schuld dicht bij je ligt!!

moulaymouhand

Ok dat is een probleem.. En wat is de oplossing?

Timarzgha

Citaat van: moulaymouhand op 30/07/2005 om 16:02:52
Ok dat is een probleem.. En wat is de oplossing?
ben oprah winfrey niet bro :)
als je alles goed bekijkt ligt de oplossing bij ons zelf en nergens anders
wij moeten veranderen en vooral wij moeten pogen anderen te doen veranderen van houding mentaliteit en gedachten over afkomst cultuur en rechten

Klatta

Ik ken een paar mensen in de buurt die hun kinderen arabisch hebben opgevoed terwijl hun hele familie en omgeving, inclusief opa, oma , tantes tmazigght spreken. Dan kunnen ze niet eens communiceren met hun familie, en dat vind ik het allerbelangrijkste. En dan vind ik het onbegrijpelijk dat ze hun kinderen alleen arabisch leren onder het mom van dat je verstaanbaar bent in heel marokko en daarbuiten ook, terwijl ze kunnen niet eens communiceren met hun naasten, Ik vind dat gewoon respectloos en beledigend jegens hun familie.. en jegens hun voorouders die de taal hebben doorgegeven.

mouslati

Bij ons thuis spraken ze altijd tmazigt, het arabisch kwam ik nergens tegen omdat wij ook geen arabische kennissen hadden ofzo. Nu ik zelf volwassen ben ervaar ik dat enorm als een gemis. Je kunt nog zo trots zijn op je taal en op je gebied, maar laten we eerlijk zijn buiten Arif heb je niks aan je tmazigt. Niemand verstaat je, jij verstaat niemand.

Ik ben daarom enorm voorstander van je kinderen beide talen overbrengen. Alhoewel je steeds meer ziet dat de kinderen tegenwoordig alleen maar Nederlands spreken.